W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Policzymy się z Wami!

11.10.2024

Podpisaliśmy umowy na przeprowadzenie pomiaru ruchu na małopolskich drogach. Badanie zostanie przeprowadzone w 2025 roku. Wyniki zostaną opublikowane w 2026 roku.

DK7 w Libertowie pod Krakowem

Trzy umowy

Na potrzeby badania teren województwa został podzielony na trzy obszary: 

  • północno-zachodni (teren Rejonu Kraków GDDKiA); 

  • południowo-zachodni (Rejony Wadowice i Nowy Targ); 

  • wschodni (Rejony Tarnów i Nowy Sącz). 

Zainteresowani wykonawcy mogli złożyć oferty na przeprowadzenie pomiarów w jednym, dwóch lub trzech obszarach. Najkorzystniejszą ofertę w każdym z nich złożyła firma EWIMAP, z którą podpisaliśmy umowy na przeprowadzenie badań. Łączna wartość prac to prawie 2,1 mln zł. 

Metodologia badania

Generalny Pomiar Ruchu w Małopolsce zostanie przeprowadzony w ok. 170 punktach pomiarowych. Zmierzymy ruch na trasach szybkiego ruchu oraz na drogach krajowych. W ramach badania nie mierzymy ruchu na drogach krajowych w Krakowie, Tarnowie i Nowym Sączu, tj. na terenie miast na prawach powiatu, które same zarządzają siecią drogową na swoim obszarze.   

Punkty pomiarowe wyznaczymy na całej sieci naszych dróg. Powstaną one np.:  

  • na skrzyżowaniach z drogami krajowymi i wojewódzkimi;  

  • na granicach miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców;  

  • na skrzyżowaniach z ważnymi drogami lokalnymi;  

  • w miejscach, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch (np. duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe, centra handlowe itp.).  

W punktach pomiarowych zostaną ustawione kamery rejestrujące ruch. Następnie dane z zapisu zostaną opracowane i przeanalizowane pod kątem liczby i rodzaju pojazdów. Będziemy też wykorzystywać dane pochodzące z automatycznych systemów pomiaru i od koncesjonariusza autostrady A4 Katowice – Kraków.  

Najbardziej liczną grupą pojazdów są oczywiście samochody osobowe. Ich udział na poszczególnych odcinkach dróg regionu waha się od ok. 60 do ponad 90 proc. Pozostałe kategorie, które będziemy liczyć podczas badania, to:  

  • motocykle i motorowery;  

  • lekkie samochody ciężarowe (dostawcze);  

  • mikrobusy;  

  • samochody ciężarowe bez przyczep;  

  • samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami;  

  • autobusy;  

  • ciągniki rolnicze;  

  • rowery, hulajnogi elektryczne i Urządzenia Transportu Osobistego.  

Czego się dowiemy

Pomiary automatyczne dostarczą danych z całego roku, a pomiary wideo będą prowadzone w specjalnie wybranych dziewięciu terminach pomiarowych, od stycznia do października 2025 r. Podstawową informacją, którą uzyskamy dzięki badaniu ruchu pojazdów, będzie Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR). Ta liczba pokaże nam, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi. To jednak nie wszystko. Będziemy też mierzyć:  

  • średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek);  

  • średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień);  

  • średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00);  

  • średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00);  

  • średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00);  

  • rodzaje pojazdów; 

  • kierunki ruchu. 

100 lat pomiarów

Wyniki badania zostaną opublikowane w 2026 roku, równo 100 lat od wykonania pierwszego pomiaru ruchu samochodowego w Polsce. Wtedy badania na drogach państwowych o twardej nawierzchni rozpoczęły się na początku stycznia 1926 r. (2, 3 i 4 stycznia), następnie kontynuowano je co 26 dni, do końca roku. Pomiary wykonywali dróżnicy lub nadzorcy mostów. W specjalnie zaprojektowanych w tym celu książeczkach ręcznie zaznaczali, ile pojazdów i jakiego rodzaju przejeżdżało przez dany punkt.  

Pierwszy pomiar, tak jak i współczesne, zwracał uwagę na rodzaje pojazdów poruszających się po drogach. Wyróżniano dwie podstawowe kategorie – konne i mechaniczne. Zwierzęta zdecydowanie dominowały na małopolskich drogach, a samochody można było zaobserwować w praktyce jedynie w Krakowie, na zakopiance i w okolicy Krynicy-Zdroju.  

Pierwszy powojenny pomiar ruchu przeprowadzono w 1954 roku. Ruch pojazdów koncentrował się wówczas wokół największych miast – Krakowa i Tarnowa, a także w zachodniej Małopolsce. Na południu Małopolski większą liczbę przejazdów notowano w okolicy Nowego Targu i Gorlic. Od 1965 roku badanie prowadzone jest w regularnych, 5-letnich odstępach. Za standaryzację pomiarów odpowiada Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych.   

Po zmianie podziału administracyjnego kraju od 2000 roku pomiar ruchu wykonuje się odrębnie w każdym województwie, na drogach krajowych i wojewódzkich, na podstawie zasad opracowanych przez GDDKiA. Z każdym kolejnym GPR pomiar był w coraz większym stopniu wykonywany za pomocą wideorejestratorów, które zastąpiły powszechnych wcześniej obserwatorów. Ostatnie badanie zrobione w latach 2020-2021 korzystało już w pełni z zapisów wideo i automatycznych liczników ruchu.  

Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu w XXI wieku

Generalny Pomiar Ruchu 2005  

Generalny Pomiar Ruchu 2010  

Generalny Pomiar Ruchu 2015  

Generalny Pomiar Ruchu 2020/21  

Szczegółowe informacje o metodzie pomiarowej można znaleźć w wytycznych dostępnych na naszej stronie.  

{"register":{"columns":[]}}