W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Programu budowy 100 obwodnic w woj. małopolskim – etapy prac

15.04.2022

Sześć obwodnic powstanie w Małopolsce w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. To obejścia Limanowej, Nowego Targu, Piwnicznej, Wadowic, Makowa Podhalańskiego oraz Chrzanowa i Trzebini. Celem inwestycji jest, oczekiwane przez mieszkańców, wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centra tych miast. W toku jest postępowanie przetargowe na przygotowanie obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Dla pozostałych inwestycji trwają już prace dokumentacyjne.

miasto, dwujezdniowa droga, na niej samochody, po lewej stronie drogowskaz na Kraków

Dzięki tym inwestycjom nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego miast oraz zwiększenie przepustowości dróg. Obwodnice Chrzanowa i Trzebini oraz Nowego Targu powstaną jako drogi dwujezdniowe.

Obwodnica Chrzanowa i Trzebini w ciągu drogi krajowej nr 79

18 marca 2022 r. został ogłoszony przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (DŚU) dla budowy obwodnicy Chrzanowa i Trzebini w ciągu DK79. Termin składania ofert mija 25 kwietnia 2022 r.

 

Do przygotowania jest dokumentacja dla nowej dwujezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), omijającej centra miast Chrzanów i Trzebinia. Obwodnica w ciągu DK79 będzie miała długość około 15,9 km. Oprócz ciągu głównego zbudowane zostaną skrzyżowania z innymi drogami, ciągi pieszo-rowerowe, obiekty mostowe oraz przepusty. W zakresie urządzeń ochrony środowiska powstaną: ekrany, zbiorniki oraz urządzenia oczyszczania wód.

Obwodnica Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28

W ramach opracowania dokumentacji na etapie STEŚ-R wyznaczono sześć możliwych wariantów obwodnicy. Wariant nr 5 powstał na wniosek przedsiębiorców i mieszkańców Białki, a wariant nr 6 na podstawie sugestii przekazanych przez mieszkańców we wnioskach złożonych w trakcie przeprowadzonych spotkań informacyjnych i po spotkaniach. Posiedzenie ZOPI planowane jest we wrześniu 2022 r., a KOPI w listopadzie 2022 r. Złożenie wniosku o wydanie DŚU planowane jest w I kwartale 2023 r.

 

Umowa na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla budowy tej obwodnicy została podpisana 12 marca 2021 r. Proces przygotowawczy dla inwestycji przewidziany jest na lata 2021-2024.

Obwodnica Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49

W przypadku tej obwodnicy opracowane zostały trzy warianty przebiegu trasy, uzgodniono analizę i prognozę ruchu oraz wykonano inwentaryzację fotograficzną obszaru, na którym jest planowana. Odbyły się już spotkania informacyjne z mieszkańcami oraz przedstawicielami władz samorządowych. Zakończyły się także obserwacje przyrodnicze. Opracowano i uzgodniono ocenę wpływu inwestycji na bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD).

 

Umowa na przygotowanie STEŚ-R została podpisana 15 października 2020 r. Jeszcze w 2022 r. planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie DŚU.

Obwodnica Limanowej w ciągu drogi krajowej nr 28

Do tej pory opracowano trzy warianty przebiegu obwodnicy, uzgodniono analizę i prognozę ruchu, a także wykonano inwentaryzację fotograficzną obszaru, po którym ma przebiegać droga. Przeprowadzono również spotkania informacyjne z mieszkańcami i przedstawicielami władz samorządowych, opracowano i uzgodniono ocenę wpływu inwestycji na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wykonano też program badań geofizycznych, rozpoznanie hydrogeologiczne i zakończono obserwacje przyrodnicze. Przeanalizowano warianty społeczne i rozpoczęto prace nad rozwiązaniem kompromisowym, które spotkałoby się z akceptacją mieszkańców.

 

Umowa na przygotowanie STEŚ-R podpisana została 12 października 2020 r. Zakończenie tego etapu prac dokumentacyjnych planowane jest w 2023 r.

Obwodnica Piwnicznej w ciągu drogi krajowej nr 87

Dla obwodnicy Piwnicznej 8 marca 2022 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) z analizą wariantów. W maju 2022 r. planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU.

 

Konsultacje społeczne z mieszkańcami, podczas których przedstawiono trzy warianty przebiegu obwodnicy, odbywały się od połowy czerwca do połowy lipca 2020 r. Zaprezentowane warianty mają od 2 do 2,5 km długości. 16 kwietnia 2021 r. wykonawca uzyskał decyzję zatwierdzającą projekt robót geologicznych. 17 maja 2021 r. w Okręgowym Urzędzie Górniczym został złożony plan ruchu, a decyzja w tym zakresie została uzyskana 2 września 2021 r. Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem DŚU dla budowy obwodnicy Piwnicznej została podpisana w październiku 2019 roku.

Obwodnica Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28

Zakończony został I etap STEŚ-R i 4 lutego 2022 r. odbyło się posiedzenie KOPI. Ustalono trzy możliwe warianty obwodnicy, a wariant nr 2 został wskazany jako rekomendowany. Następnym etapem będzie złożenie wniosku o uzyskanie DŚU, które planowane w maju 2022 r.

 

W sprawie budowy obwodnicy Wadowic zostało podpisane porozumienie pomiędzy GDDKiA a Gminą Wadowice. W myśl porozumienia, gmina przygotowuje dokumentację wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), natomiast GDDKiA zbuduje drogę. Umowa z wykonawcą dokumentacji została podpisana przez Gminę Wadowice 9 lipca 2020 r.

 

{"register":{"columns":[]}}