Programu budowy 100 obwodnic w woj. małopolskim – etapy prac
15.04.2022
Sześć obwodnic powstanie w Małopolsce w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. To obejścia Limanowej, Nowego Targu, Piwnicznej, Wadowic, Makowa Podhalańskiego oraz Chrzanowa i Trzebini. Celem inwestycji jest, oczekiwane przez mieszkańców, wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centra tych miast. W toku jest postępowanie przetargowe na przygotowanie obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Dla pozostałych inwestycji trwają już prace dokumentacyjne.
Dzięki tym inwestycjom nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego miast oraz zwiększenie przepustowości dróg. Obwodnice Chrzanowa i Trzebini oraz Nowego Targu powstaną jako drogi dwujezdniowe.
Obwodnica Chrzanowa i Trzebini w ciągu drogi krajowej nr 79
18 marca 2022 r. został ogłoszony przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (DŚU) dla budowy obwodnicy Chrzanowa i Trzebini w ciągu DK79. Termin składania ofert mija 25 kwietnia 2022 r.
Do przygotowania jest dokumentacja dla nowej dwujezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), omijającej centra miast Chrzanów i Trzebinia. Obwodnica w ciągu DK79 będzie miała długość około 15,9 km. Oprócz ciągu głównego zbudowane zostaną skrzyżowania z innymi drogami, ciągi pieszo-rowerowe, obiekty mostowe oraz przepusty. W zakresie urządzeń ochrony środowiska powstaną: ekrany, zbiorniki oraz urządzenia oczyszczania wód.
Obwodnica Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28
W ramach opracowania dokumentacji na etapie STEŚ-R wyznaczono sześć możliwych wariantów obwodnicy. Wariant nr 5 powstał na wniosek przedsiębiorców i mieszkańców Białki, a wariant nr 6 na podstawie sugestii przekazanych przez mieszkańców we wnioskach złożonych w trakcie przeprowadzonych spotkań informacyjnych i po spotkaniach. Posiedzenie ZOPI planowane jest we wrześniu 2022 r., a KOPI w listopadzie 2022 r. Złożenie wniosku o wydanie DŚU planowane jest w I kwartale 2023 r.
Umowa na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla budowy tej obwodnicy została podpisana 12 marca 2021 r. Proces przygotowawczy dla inwestycji przewidziany jest na lata 2021-2024.
Obwodnica Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49
W przypadku tej obwodnicy opracowane zostały trzy warianty przebiegu trasy, uzgodniono analizę i prognozę ruchu oraz wykonano inwentaryzację fotograficzną obszaru, na którym jest planowana. Odbyły się już spotkania informacyjne z mieszkańcami oraz przedstawicielami władz samorządowych. Zakończyły się także obserwacje przyrodnicze. Opracowano i uzgodniono ocenę wpływu inwestycji na bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD).
Umowa na przygotowanie STEŚ-R została podpisana 15 października 2020 r. Jeszcze w 2022 r. planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie DŚU.
Obwodnica Limanowej w ciągu drogi krajowej nr 28
Do tej pory opracowano trzy warianty przebiegu obwodnicy, uzgodniono analizę i prognozę ruchu, a także wykonano inwentaryzację fotograficzną obszaru, po którym ma przebiegać droga. Przeprowadzono również spotkania informacyjne z mieszkańcami i przedstawicielami władz samorządowych, opracowano i uzgodniono ocenę wpływu inwestycji na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wykonano też program badań geofizycznych, rozpoznanie hydrogeologiczne i zakończono obserwacje przyrodnicze. Przeanalizowano warianty społeczne i rozpoczęto prace nad rozwiązaniem kompromisowym, które spotkałoby się z akceptacją mieszkańców.
Umowa na przygotowanie STEŚ-R podpisana została 12 października 2020 r. Zakończenie tego etapu prac dokumentacyjnych planowane jest w 2023 r.
Obwodnica Piwnicznej w ciągu drogi krajowej nr 87
Dla obwodnicy Piwnicznej 8 marca 2022 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) z analizą wariantów. W maju 2022 r. planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU.
Konsultacje społeczne z mieszkańcami, podczas których przedstawiono trzy warianty przebiegu obwodnicy, odbywały się od połowy czerwca do połowy lipca 2020 r. Zaprezentowane warianty mają od 2 do 2,5 km długości. 16 kwietnia 2021 r. wykonawca uzyskał decyzję zatwierdzającą projekt robót geologicznych. 17 maja 2021 r. w Okręgowym Urzędzie Górniczym został złożony plan ruchu, a decyzja w tym zakresie została uzyskana 2 września 2021 r. Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem DŚU dla budowy obwodnicy Piwnicznej została podpisana w październiku 2019 roku.
Obwodnica Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28
Zakończony został I etap STEŚ-R i 4 lutego 2022 r. odbyło się posiedzenie KOPI. Ustalono trzy możliwe warianty obwodnicy, a wariant nr 2 został wskazany jako rekomendowany. Następnym etapem będzie złożenie wniosku o uzyskanie DŚU, które planowane w maju 2022 r.
W sprawie budowy obwodnicy Wadowic zostało podpisane porozumienie pomiędzy GDDKiA a Gminą Wadowice. W myśl porozumienia, gmina przygotowuje dokumentację wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), natomiast GDDKiA zbuduje drogę. Umowa z wykonawcą dokumentacji została podpisana przez Gminę Wadowice 9 lipca 2020 r.