Projektanci ostrzą ołówki
12.12.2024
12 firm zgłosiło się w przetargu na zaprojektowanie rozbudowy czterech odcinków drogi krajowej nr 28. Łącznie wpłynęły 24 oferty, a 14 z nich mieści się w zaplanowanym przez nas budżecie.
Prawie 80 km zmian
Przetarg zakłada przygotowanie dokumentacji dla modernizacji czterech odcinków drogi krajowej nr 28:
- Wadowice – Sucha Beskidzka (19,6 km);
- Białka – Skomielna Biała (19,1 km);
- Kasina Wielka – Limanowa (21,2 km);
- Limanowa – Chełmiec (18,8 km).
Największym zainteresowaniem wykonawców cieszył się odcinek Kasina Wielka – Limanowa, na który złożonych zostało 10 ofert. Sześć firm chce przygotować projekt sąsiedniej trasy od Limanowej do Chełmca, pięć z Białki do Skomielnej Białej, a trzy z Wadowic do Suchej Beskidzkiej. W przypadku każdego odcinka złożono co najmniej jedną ofertę, której wartość mieści się w naszym budżecie.
Oferty złożone na poszczególne odcinki (kwota w zł) | ||||
Wadowice – Sucha Beskidzka |
Białka – Skomielna Biała |
Kasina Wielka – Limanowa |
Limanowa – Chełmiec |
|
Mosty Katowice |
10 961 452,50 |
15 834 430,83 |
- |
- |
Sweco Polska |
- |
- |
10 152 174,00 |
9 849 225,00 |
IVIA |
11 549 700,00 |
- |
13 653 000,00 |
- |
Autostrada II |
- |
- |
9 970 687,50 |
9 960 355,50 |
Lafrentz Polska |
- |
- |
10 769 670,90 |
9 429 167,70 |
Multiconsult Polska |
- |
10 932 240,00 |
12 897 780,00 |
- |
DATABOUT |
- |
9 947 010,00 |
10 654 260,00 |
- |
TPF |
- |
11 054 256,00 |
12 160 764,00 |
- |
Konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa (lider), Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu (partner) |
- |
- |
16 162 815,00 |
12 894 459,00 |
Voessing Polska |
- |
- |
13 616 100,00 |
11 686 303,80 |
Konsorcjum EBC (lider), Complex Projekt (partner) |
7 957 485,00 |
8 963 563,50 |
- |
- |
Konsorcjum MP (lider), MPRB (partner) |
|
|
11 439 000,00 |
9 471 000,00 |
Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia |
10 528 492,50 |
11 006 347,50 |
12 326 137,50 |
10 601 062,50 |
Co będą robić projektanci
Ich zadaniem będzie przygotowanie koncepcji, która uwzględni wariantowanie tylko wybranych elementów (np. skrzyżowań) zlokalizowanych na drodze. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie ostatecznych decyzji środowiskowych, a w dalszej części przystąpienie do realizacji projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Odcinki do rozbudowy
Celem modernizacji wszystkich odcinków DK28 jest przede wszystkim poprawa parametrów technicznych drogi oraz zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Droga zostanie dostosowana do obciążeń 11,5 t/oś.
Wadowice – Sucha Beskidzka
Na odcinku o długości 19,6 km planujemy przebudowę 12 przepustów i jednego mostu w Suchej Beskidzkiej na Stryszawce, wybudowanego w 1982 roku. Zamierzamy również przebudować 24 skrzyżowania. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 każdego dnia tym odcinkiem przejeżdża ponad 11 tysięcy samochodów.
Białka – Skomielna Biała
Na tym ponad 19-kilometrowym odcinku chcemy przebudować największą liczbę obiektów – siedem mostów i 37 przepustów. Najstarszy most na tej trasie (w Osielcu na Skawie) pochodzi z 1930 roku. Zmiany obejmą też ok. 40 skrzyżowań. Codziennie tą trasą porusza się prawie 8 tysięcy pojazdów.
Kasina Wielka – Limanowa
Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu 2020-2021 każdego dnia tą trasą (o długości 21,2 km) przejeżdża prawie 8 tysięcy pojazdów. Przebudujemy dwa mosty i 89 przepustów, a także 27 skrzyżowań. Planujemy budowę pięciu nowych mostów w miejsce dotychczasowych przepustów. Najstarszy obiekt, w Podłopieniu na Suchym Potoku, pochodzi z 1939 roku.
Limanowa – Chełmiec
Na tym odcinku, zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu, jeździ najmniej samochodów, niespełna 7 tysięcy na dobę. Długość trasy to 18,8 km. Zmiany obejmą w szczególności 53 przepusty i ok. 20 skrzyżowań. Planujemy też budowę jednego mostu w miejsce dotychczasowego przepustu z 1970 roku w Siekierczynie.
Współpraca z Samorządem Województwa Małopolskiego
Zakres możliwej modernizacji odcinka DK28 między Skomielną Białą a Kasiną Wielką to część przygotowywanego przez Województwo Małopolskie Studium komunikacyjnego Mszany Dolnej. Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy GDDKiA a Samorządem, prowadzona jest kompleksowa analiza uwarunkowań komunikacyjnych Mszany Dolnej i jej okolic.