Rozbudowa DK94 w Olkuszu ma zwiększone środki finansowe
01.08.2022
Podpisując aneks do Programu Inwestycji dla rozbudowy DK94 w mieście Olkusz, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zwiększył środki finansowe na realizację tego zadania. Obecnie jesteśmy na etapie prac nad dokumentacją i uzyskiwaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Pierwsze prace nad dokumentacją tego odcinka prowadziliśmy w latach 2008-2012. Ich zwieńczeniem było uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Otrzymaliśmy ją 12 czerwca 2012 r., jednak z uwagi na brak funduszy dalszych prac zaniechano. Temat powrócił pięć lat później, dzięki podpisaniu Programu Inwestycji przez ministra Andrzeja Adamczyka 23 sierpnia 2017 r. i przyznaniu finansowania.
Zakres inwestycji
Rozbudowa dwujezdniowej DK94, na odcinku o długości 4,35 km, przebiegającej przez Olkusz obejmuje wzmocnienie warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni i podniesienie jej parametrów do nośności 11,5 t/oś. Przebudowanych zostanie sześć skrzyżowań:
- z ul. Gwarków i ul. Wspólną,
- z ul. Kruszcową, ul. Długą i ul. Spółdzielczą (rondo turbinowe),
- z ul. Mickiewicza i ul. 20 Straconych,
- z ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki (skrzyżowanie dwupoziomowe),
- z ul. Wiejską i ul. Słowackiego,
- z ul. Wyszyńskiego i ul. Rataja.
Wybudowana zostanie kładka dla pieszych nad DK94, mur oporowy (o dł. 120,6 m), ciągi pieszo-rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i ekrany akustyczne (powierzchnia 21,774 tys. m kw). Wykonane będzie oświetlenie uliczne w rejonach skrzyżowań, zatok autobusowych, przejść dla pieszych oraz na dojściach pomiędzy przejściami a zatokami autobusowymi.
Badania potwierdzają konieczność rozbudowy
DK94 stanowi alternatywę dla pojazdów poruszających się między aglomeracją śląską a Krakowem i jego okolicami. Zgodnie z pomiarami wykonanymi w 2020 r. średnioroczny ruch dobowy wynosi tu od 26 014 do 32 641 pojazdów. Wysokie wartości natężeń ruchu powodują degradację nawierzchni, w szczególności występowanie kolein podłużnych oraz licznych spękań (podłużnych, poprzecznych) i ubytków.
Droga wymaga dostosowania do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. Ze względu na miejski charakter tej dwujezdniowej drogi konieczna jest przebudowa istniejących skrzyżowań, likwidacja bezpośrednich zjazdów i budowa dróg dojazdowych. Wyniki pomiarów hałasu wskazują na konieczność budowy ekranów akustycznych. Dzięki rozbudowie drogi poprawi się jakość podróżowania i bezpieczeństwo użytkowników.
Kalendarium
26 września 2019 r. - wszczęcie postępowania przetargowego na dokumentację
10 marca 2020 r. - podpisanie umowy na dokumentację
8 czerwca 2022 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID