S52 BDI - czas na obwodnice Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej
20.01.2025
Ogłosiliśmy przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla kolejnego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. To 20 km drogi ekspresowej S52 między przyszłymi węzłami Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Na oferty czekamy do 25 lutego br.
Ponad połowa trasy na etapie przetargu
13 stycznia ogłosiliśmy przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie dokumentacji dla 16 km trasy między Bielsko-Białą a Bulowicami. Dziś ogłaszamy przetarg na drugi odcinek, od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. Ta część trasy, będąc częścią drogi ekspresowej, będzie też południową obwodnicą Wadowic i północną Kalwarii Zebrzydowskiej, wyprowadzając ruch tranzytowy z obu miast. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się nawet ponad 20 tysięcy samochodów.
Droga ekspresowa S52 będzie się zaczynać na zachód od Wadowic, w Choczni, na skrzyżowaniu z dzisiejszą DK52. Stąd pobiegnie na południe, gdzie przetnie się z drogą krajową nr 28. Tu powstanie węzeł Wadowice i tu też będzie łączyć się z przygotowywaną obwodnicą Wadowic. Następnie trasa skręci na wschód, przetnie ponownie DK52 (w miejscu węzła Jaroszowice) i dotrze do Kalwarii Zebrzydowskiej. Tu powstaną dwa węzły - Kalwaria Północ (na przecięciu z drogą wojewódzką nr 953) i Kalwaria Wschód.
BDI ma priorytet
To kolejny przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy tej oczekiwanej w zachodniej Małopolsce trasy. Pierwsze postępowanie musieliśmy unieważnić wiosną ze względu na niewielkie zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartość złożonych przez nich ofert. Zaprosiliśmy wtedy geologów na spotkania, żeby wspólnie wypracować nowe założenia kolejnego postępowania.
W porównaniu z poprzednim jest kilka istotnych różnych. Wcześniejszy, pojedynczy przetarg dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli zgłaszać swoje oferty na określone części. Teraz podzieliliśmy przetarg na cztery osobne postępowania i dziś ogłaszamy drugie z nich. Obejmuje ono najdłuższy odcinek, 1/3 z przyszłych 62,8 km Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie nie tylko badań geologicznych, ale też przygotowanie projektu budowlanego nowej S52, uzyskanie pozwolenia na jej budowę (czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) i przygotowanie projektu wykonawczego.
Kolejne przetargi ogłosimy w najbliższych miesiącach. Dotyczyć będą dwóch odcinków Bulowice – Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów.
Zakres badań geologicznych
Planujemy wykonanie na całym odcinku BDI ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 62,8 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).