Wybraliśmy wykonawcę wielickiego węzła
07.01.2025
Konsorcjum firm TERS (lider) i INSTBUD (partner) złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę nowego węzła drogowego w Wieliczce, na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i dróg lokalnych. Koszt prac, które rozpoczną się na wiosnę tego roku, to nieco ponad 53 mln zł. Planowany termin zakończenia inwestycji to IV kwartał 2027 r.
Jeden z trzynastu
Aż 13 firm było zainteresowanych budową węzła w Wieliczce. Oto ich pełna lista:
Numer oferty |
Nazwa (firma) wykonawcy |
Cena (zł) |
---|---|---|
1. |
Budimex |
73 322 891,66 |
2. |
Mota-Engil Central Europe |
72 908 549,54 |
3. |
Mosty Łódź |
73 470 970,60 |
4. |
Nowak-Mosty |
75 290 988,55 |
5. |
Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie |
68 751 019,03 |
6. |
PORR |
80 406 743,39 |
7. |
PRIMOST Południe |
58 976 483,40 |
8. |
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor |
75 138 636,52 |
9. |
Swietelsky Rail Polska |
70 963 374,00 |
10. |
STRABAG Infrastruktura Południe |
78 409 132,21 |
11. |
konsorcjum firm TERS (lider) |
53 078 977,20 |
12. |
konsorcjum firm Warbud (lider) |
75 914 572,73 |
13. |
konsorcjum firm ZUE (lider) |
61 952 239,82 |
Głównym kryterium w tym przetargu była cena (60 proc.). Pozostałe 40 proc. punktów wykonawcy mogli otrzymać za kryteria jakościowe - przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające czy obiekty mostowe.
Będzie lepiej
Nowy bezkolizyjny węzeł powstanie w miejscu skrzyżowania DK94 (ul. Krakowska) z ul. Krakowską Boczną - tzw. łącznikiem z rondem Wieliczan. Funkcjonująca tam sygnalizacja świetlna ogranicza przepustowość oraz przyczynia się do powstawania korków, zwłaszcza w godzinach szczytu. Budowa nowego układu drogowego spowoduje likwidację sygnalizacji, a nowe rozwiązanie udrożni ruch na DK94 i wjeździe do Wieliczki.
Nowy węzeł pozwoli na bezpieczne włączanie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni. Droga krajowa zostanie poprowadzona estakadą o długości ok. 70 m, a pod nią powstanie rondo. Z ronda będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa, będzie też do niego prowadził zjazd dla kierowców jadących od strony Bochni. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 ul. Krakowską przejeżdża codziennie prawie 22 tysiące pojazdów.
Współpraca z samorządem
Inwestycja realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd. Realizacją inwestycji, a także sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się zarządca DK94, czyli GDDKiA.