W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wybraliśmy wykonawcę wielickiego węzła

07.01.2025

Konsorcjum firm TERS (lider) i INSTBUD (partner) złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę nowego węzła drogowego w Wieliczce, na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i dróg lokalnych. Koszt prac, które rozpoczną się na wiosnę tego roku, to nieco ponad 53 mln zł. Planowany termin zakończenia inwestycji to IV kwartał 2027 r.

Zdjęcie ronda Wieliczan połączone ul. Krakowską Boczną ("wylotówką") na Kraków i Tarnów.

Jeden z trzynastu

Aż 13 firm było zainteresowanych budową węzła w Wieliczce. Oto ich pełna lista: 

Numer oferty 

Nazwa (firma) wykonawcy 

Cena (zł) 

1.

Budimex 

73 322 891,66 

2.

Mota-Engil Central Europe 

72 908 549,54 

3.

Mosty Łódź 

73 470 970,60 

4.

Nowak-Mosty 

75 290 988,55 

5.

Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie 

68 751 019,03 

6.

PORR  

80 406 743,39 

7.

PRIMOST Południe 

58 976 483,40 

8.

Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor  

75 138 636,52 

9.

Swietelsky Rail Polska 

70 963 374,00 

10.

STRABAG Infrastruktura Południe 

78 409 132,21 

11.

konsorcjum firm TERS (lider)
i INSTBUD 

53 078 977,20 

12.

konsorcjum firm Warbud (lider)
i Eurovia Polska 

75 914 572,73 

13.

konsorcjum firm ZUE (lider)
i Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego ENERGOPOL 

61 952 239,82 

Głównym kryterium w tym przetargu była cena (60 proc.). Pozostałe 40 proc. punktów wykonawcy mogli otrzymać za kryteria jakościowe - przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające czy obiekty mostowe.  

Będzie lepiej

Nowy bezkolizyjny węzeł powstanie w miejscu skrzyżowania DK94 (ul. Krakowska) z ul. Krakowską Boczną - tzw. łącznikiem z rondem Wieliczan. Funkcjonująca tam sygnalizacja świetlna ogranicza przepustowość oraz przyczynia się do powstawania korków, zwłaszcza w godzinach szczytu. Budowa nowego układu drogowego spowoduje likwidację sygnalizacji, a nowe rozwiązanie udrożni ruch na DK94 i wjeździe do Wieliczki.

Nowy węzeł pozwoli na bezpieczne włączanie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni. Droga krajowa zostanie poprowadzona estakadą o długości ok. 70 m, a pod nią powstanie rondo. Z ronda będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa, będzie też do niego prowadził zjazd dla kierowców jadących od strony Bochni. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.   

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 ul. Krakowską przejeżdża codziennie prawie 22 tysiące pojazdów. 

Współpraca z samorządem

Inwestycja realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd. Realizacją inwestycji, a także sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się zarządca DK94, czyli GDDKiA. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}