W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyczekiwany odcinek S7

26.08.2024

Otworzyliśmy ponad 5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami. Połączył on już funkcjonujące odcinki (Moczydło - Miechów i Szczepanowice - Widoma), dzięki czemu na północ od Krakowa, dokładnie od Widomej, kierowcy mają do dyspozycji blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej do Warszawy.

Na zdjęciu widoczna droga ekspresowa S7, dwujezdniowa, dwupasowa tuż przed oddaniem do ruchu jeszcze bez ruchu pojazdów.

Wschodnia obwodnica Miechowa

Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice łączy się z północną obwodnicą miasta i pozwala ominąć je od wschodu. Na trasie powstało pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne i przejścia dla zwierząt. Żeby przygotować tę drogę, biegnącą przez urozmaicone tereny Wyżyny Miechowskiej, musieliśmy wykopać prawie 600 tysięcy m3 ziemi. 

Trasa łączy dwa istniejące już odcinki, północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (18,7 km, oddany we wrześniu 2023 r.) i południowy w kierunku węzła Widoma (13,1 km, udostępniony w październiku 2021 r.). Droga ekspresowa S7 została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. „Stara siódemka” to równocześnie dawny trakt krakowski, wytyczony w 1819 r. przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów, a więc naszych poprzedników. 

Historia budowy

W styczniu 2015 r. uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla całej inwestycji związanej z budową S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa. Zadanie zostało podzielone na trzy odcinki: 

  • Moczydło - Szczepanowice (24 km); 

  • Szczepanowice - Widoma (13,1 km)  

  • Widoma - Kraków Nowa Huta (18,3 km). 

Granicami poszczególnych odcinków były węzły pozwalające na przejazd na dotychczasową drogę krajową nr 7, co w razie przesunięcia w czasie realizacji poszczególnych odcinków ułatwiałoby ruch tranzytowy. 

Niestety, decyzja środowiskowa spotkała się z licznymi protestami i odwołaniami. Dotyczyły one przede wszystkim odcinka Miechów - Szczepanowice, a konkretnie okolic wsi Poradów i Parkoszowice. Rozpatrywanie odwołań dotyczących tylko tego krótkiego, kilkukilometrowego fragmentu trasy powodowało, że cała, prawie 60-kilometrowa inwestycja została wstrzymana. Dlatego też zdecydowaliśmy się wydzielić z niej fragment trasy Miechów - Szczepanowice, którego dotyczyło postępowanie odwoławcze. Tym samym pierwszy odcinek małopolskiej S7 na północ od Krakowa, Moczydło - Szczepanowice, został podzielony na dwie części: Moczydło - Miechów i Miechów - Szczepanowice. 

Dzięki podjęciu tej decyzji mogliśmy rozpocząć budowę S7 od granicy województw do węzła Miechów w lipcu 2020 r. Trasa wymagała budowy wielu obiektów, m.in. 400-metrowej estakady, co przełożyło się na czas trwania budowy. Realizacja kontraktu zajęła trzy lata. Gdybyśmy nie podjęli decyzji o podzieleniu inwestycji na dwie części, to prawdopodobnie trasa z Moczydła do Szczepanowic byłaby gotowa najwcześniej w 2026 r. 

Odcinek wybudowało konsorcjum Fabe Polska (lider) i Sp Sine Midas Stroy. 

Kalendarium

15 stycznia 2015 r. – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję środowiskową dla odcinka Moczydło - Miechów - Szczepanowice  

13 lipca 2015 r. – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała w II instancji decyzję środowiskową dla odcinka Moczydło - Miechów - Szczepanowice 

17 października 2016 r. – uchylenie decyzji środowiskowej wydanej przez GDOŚ przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 

12 maja 2017 r. - decyzja GDOŚ wyłączająca z decyzji środowiskowej oprotestowany odcinek Miechów - Szczepanowice 

29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami Koncepcji programowej dla odcinka Miechów - Szczepanowice  

10 sierpnia 2017 r. – decyzja reformatoryjna GDOŚ dla odcinka Moczydło – Kraków, w tym odcinka Moczydło – Miechów  

12 listopada 2019 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka Miechów - Szczepanowice  

8 lutego 2021 r. – podpisanie umowy na projekt i budowę S7 Miechów - Szczepanowice 

26 kwietnia 2022 r. – oddalenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skarg na decyzję środowiskową dla odcinka Miechów – Szczepanowice  

15 września 2022 r. – wydanie przez Wojewodę Małopolskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Miechów – Szczepanowice  

3 października 2022 r. – rozpoczęcie budowy 

26 sierpnia 2024 r. – otwarcie odcinka 

Sukcesywnie wydłużamy S7

Droga ekspresowa S7 będzie docelowo mierzyć ok. 750 km i będzie jedną z najdłuższych (po S8) tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu. Trasa ma istotne znaczenie dla komunikacji tych trzech państw Europy Środkowej. 

W budowie pozostają jeszcze odcinki w okolicy Warszawy (Płońsk - Kiełpin) i Krakowa (Widoma - Nowa Huta). Zbliżamy się do podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego dla Kiełpin - Warszawa, a dla odcinka Kraków - Myślenice opracowujemy możliwe warianty przebiegu drogi.   

Trasa połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju, Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Zapewni szybki przejazd do popularnych miejsc turystycznych – nadbałtyckich plaż, północnych pojezierzy i karpackich pasm. Dzięki S7 przejazd z Krakowa do Gdańska zajmie niespełna 6 godzin. 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}