W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zapraszamy geologów na spotkanie

12.04.2024

Unieważniliśmy przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych na terenie planowanej Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała – Głogoczów. Dlatego też przed ogłoszeniem kolejnego postępowania chcemy porozmawiać z przedstawicielami branży geologicznej i dowiedzieć się, co stanęło im na przeszkodzie w złożeniu ofert. Przetarg był podzielony na sześć części, dwie oferty złożono tylko w jednej, dotyczącej odcinka między Jaroszowicami a Kalwarią Zebrzydowską. Najtańsza z nich przekraczała zaplanowany przez nas budżet o prawie 70 proc.

DK52 w Izdebniku, po lewej las, po prawej bariera energochłonna

Co dalej?

Przetarg, na który spływa tak mało ofert, to bardzo rzadka sytuacja. Dlatego też przed ogłoszeniem kolejnego postępowania chcemy porozmawiać z przedstawicielami branży geologicznej i dowiedzieć się, co stanęło im na przeszkodzie w złożeniu ofert. 

Spotkania z wykonawcami będziemy prowadzić w formie wstępnych konsultacji rynkowych, przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Zainteresowani mogą się na nie zgłaszać do 22 kwietnia. Szczegółowe informacje są na naszej stronie

Podczas wstępnych konsultacji rynkowych chcemy poznać możliwości techniczne i finansowe wykonawców i dowiedzieć się, jakich zmian w założeniach przetargu oczekują. Spotkania z wykonawcami planujemy zorganizować w maju, a po ich zakończeniu chcemy ponownie ogłosić zmodyfikowany już przetarg na przeprowadzenie badan geologicznych na obszarze BDI.

Odcinki BDI

Trasa planowanej S52 została podzielona na sześć części:  

  • I węzeł Bielsko-Biała Hałcnów (bez węzła) – węzeł Kęty 11,15 km  
  • II węzeł Kęty (bez węzła) – węzeł Bulowice 5,69 km  
  • III węzeł Bulowice (bez węzła) – węzeł Chocznia 12,96 km   
  • IV węzeł Chocznia (bez węzła) – węzeł Jaroszowice 4,44 km   
  • V węzeł Jaroszowice (bez węzła) – węzeł Kalwaria Wschód 15,56 km  
  • VI węzeł Kalwaria Wschód (bez węzła) – węzeł Głogoczów 11,61 km  

Badania geofizyczne 

Wyniki badań posłużą do przygotowania szczegółowej dokumentacji inwestycji. W 2021 roku przeprowadziliśmy badania geofizyczne metodą elektrooporową (ERT, ang. Electrical Resistivity Tomography) i sejsmiczną (SRT-P, ang. Seismic Refraction Tomography; MASW, ang. Multichannel Analysis of Surface Waves). Metoda elektrooporowa wykorzystuje właściwość prądu elektrycznego, który przepływając przez dany materiał napotyka opór. Poszczególne struktury geologiczne stawiają różny opór, dzięki czemu badanie ERT pozwala na poznanie budowy terenu. Podobne zjawisko wykorzystywane jest w badaniach sejsmicznych, w których wykorzystywana jest fala dźwiękowa. W zależności od budowy terenu rozchodzi się ona pod powierzchnią ziemi i odbija od struktur geologicznych na różny sposób. Te metody badań pozwalają poznać w pewnym przybliżeniu budowę geologiczną obszaru. 

Badania geologiczne 

Planujemy wykonanie ponad 6,7 tysiąca odwiertów i ponad 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, ich łączna długość to prawie 75,7 km. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. 

Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność. 

Beskidzka Droga Integracyjna 

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 nowych węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.  

Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52. BDI będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).    

Planowane połączenie S52 z przyszłą drogą ekspresową S7 Kraków – Myślenice będzie analizowane w ramach przygotowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla nowej zakopianki.

{"register":{"columns":[]}}