W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zielone światło dla ponownego użycia destruktu

13.10.2023

Marszałek Województwa Małopolskiego zezwolił na przetwarzanie i przygotowanie do ponownego wykorzystywania destruktu asfaltowego w naszym województwie. Decyzja ta pozwala na zminimalizowanie powstania odpadów, które powstają w wyniku frezowania nawierzchni remontowanych dróg krajowych. Co więcej, ma ona szczególne znaczenie w realizowaniu założeń gospodarki o obiegu zamkniętym.

Maszyna do frezowania nawierzchni drogi krajowej w trakcie pracy. Maszyna przejeżdża stopniowo wzdłuż fragmentu drogi ścinając wierzchnią warstwę nawierzchni.

Kiedy destrukt nie jest odpadem

Aby destrukt stracił status odpadu musi zostać odpowiednio sprawdzony. Między innymi nie może być zanieczyszczony substancjami innymi niż te, które są stosowane w ramach produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych, oraz podczas ich standardowego użytkowania. Substancją dyskwalifikującą destrukt jest np. smoła. 

Dzięki przeprowadzanym testom, mamy pewność, że destrukt jest tzw. czystym materiałem  i po przetworzeniu nie wpłynie negatywnie na środowisko, a także zdrowie i życie ludzi. 

Korzyści z procesu odzysku destruktu

Przetworzony i odpowiednio przygotowany destrukt asfaltowy może być wykorzystany jako materiał dla określonych warstw nawierzchni drogi. To z kolei zmniejsza koszty budowy i remontów, ponieważ wykorzystujemy powtórnie posiadany już surowiec. 

Podstawa prawna

Wspólna praca środowiska drogowego, przy czynnym udziale GDDKiA, zaowocowała wejściem w życie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Rozporządzenie reguluje warunki, po spełnieniu których destrukt asfaltowy przestaje być odpadem i możliwe jest jego ponowne wykorzystanie jako pełnowartościowego materiału.  

Na początku bieżącego roku Oddziały GDDKiA zwróciły się do marszałków poszczególnych województw z wnioskami o wydanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego. Dzięki temu w przypadku, gdy zgodnie z zapisami kontraktowymi GDDKiA jest posiadaczem odpadu destruktu asfaltowego w myśl ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ma możliwość przeprowadzenia procedury utraty statusu odpadu dla odpadu destruktu asfaltowego pozyskanego podczas budów, przebudów oraz remontów dróg.  

{"register":{"columns":[]}}