Zielone światło dla ponownego użycia destruktu
13.10.2023
Marszałek Województwa Małopolskiego zezwolił na przetwarzanie i przygotowanie do ponownego wykorzystywania destruktu asfaltowego w naszym województwie. Decyzja ta pozwala na zminimalizowanie powstania odpadów, które powstają w wyniku frezowania nawierzchni remontowanych dróg krajowych. Co więcej, ma ona szczególne znaczenie w realizowaniu założeń gospodarki o obiegu zamkniętym.
Kiedy destrukt nie jest odpadem
Aby destrukt stracił status odpadu musi zostać odpowiednio sprawdzony. Między innymi nie może być zanieczyszczony substancjami innymi niż te, które są stosowane w ramach produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych, oraz podczas ich standardowego użytkowania. Substancją dyskwalifikującą destrukt jest np. smoła.
Dzięki przeprowadzanym testom, mamy pewność, że destrukt jest tzw. czystym materiałem i po przetworzeniu nie wpłynie negatywnie na środowisko, a także zdrowie i życie ludzi.
Korzyści z procesu odzysku destruktu
Przetworzony i odpowiednio przygotowany destrukt asfaltowy może być wykorzystany jako materiał dla określonych warstw nawierzchni drogi. To z kolei zmniejsza koszty budowy i remontów, ponieważ wykorzystujemy powtórnie posiadany już surowiec.
Podstawa prawna
Wspólna praca środowiska drogowego, przy czynnym udziale GDDKiA, zaowocowała wejściem w życie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Rozporządzenie reguluje warunki, po spełnieniu których destrukt asfaltowy przestaje być odpadem i możliwe jest jego ponowne wykorzystanie jako pełnowartościowego materiału.
Na początku bieżącego roku Oddziały GDDKiA zwróciły się do marszałków poszczególnych województw z wnioskami o wydanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego. Dzięki temu w przypadku, gdy zgodnie z zapisami kontraktowymi GDDKiA jest posiadaczem odpadu destruktu asfaltowego w myśl ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ma możliwość przeprowadzenia procedury utraty statusu odpadu dla odpadu destruktu asfaltowego pozyskanego podczas budów, przebudów oraz remontów dróg.