Zmiany pod Kombinatem
14.11.2024
Od czwartku, 14 listopada, kierowcy pojadą krótkim fragmentem budowanej trasy S7 w rejonie Kopca Wandy. Ruch zostanie przeniesiony z ul. Ujastek Mogilski na jedną z jezdni nowej drogi ekspresowej. Pozwoli to na dalsze prace zmierzające do połączenia istniejącego od 2017 roku odcinka S7 z obecnie budowaną trasą.
Jedna jezdnia
Jadąc ul. Ujastek Mogilski od strony Al. Solidarności kierowcy po kilkuset metrach wjadą specjalnie przygotowanym zjazdem na teren budowy, a następnie na wschodnią jezdnię powstającej S7 (od strony centrum Nowej Huty). Przejadą nią ok. 600 m w kierunku funkcjonującego już odcinka S7. Samochody jadące drogą ekspresową od strony węzła Nowa Huta nie wjadą – jak dotąd – na ul. Ujastek Mogilski, ale na nową jezdnię, którą przejadą w kierunku ul. Ujastek Mogilski i dalej, do Al. Solidarności.
Ruch będzie odbywał się w obu kierunkach jedną jezdnią (tą, która docelowo będzie prowadziła w kierunku autostrady A4). Jako, że nie ma jeszcze na niej ostatniej, wierzchniej warstwy asfaltu, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 40 km/h.
S7 Widoma – Kraków Nowa Huta
Ten odcinek to ostatnia część trasy ekspresowej S7, której brakuje do połączenia Warszawy i Krakowa. Trasa składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, tzw. odcinek pozamiejski, to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma ponad 13 km i planujemy udostępnić ją do ruchu pod koniec tego roku i połączyć tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa.
Budowa tego odcinka jest zaawansowana w 86 proc.
Od węzła Mistrzejowice trasa biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Na prawie 5-kilometrowej, miejskiej części trasy powstają dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Jest to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad S7 będą dwa wiadukty dla tramwajów).
Budowa tego odcinka jest zaawansowana w 56 proc.
Odcinek miejski, ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, będzie skończony później. Zakładamy, że stanie się to w połowie 2026 r.
Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac to nieco ponad 1 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i ponad 420 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.