W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezpieczne prace utrzymaniowe - to jest nasz cel

22.02.2022

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od czerwca 2020 roku współpracuje z powołanym do życia przez generalnych wykonawców realizujących inwestycje w Polsce Porozumieniem dla Bezpieczeństwa w Budownictwie. 17 lutego, na spotkaniu przedstawicieli Porozumienia, zaproponowaliśmy rozszerzenie zakresu jego działań o prace utrzymaniowe.

Porozumienie dla bezpieczeństwa w budownictwie - bezpieczna ewolucja

Konkurencja podmiotów na rynku budowlanym jest czymś naturalnym. W kwestii bezpieczeństwa w budownictwie cała branża, zarówno wykonawcy, jak i inwestorzy, powinni mówić jednym głosem i mieć wspólny cel. Chcemy, by do tego celu dążyli również wykonawcy prac na funkcjonujących drogach krajowych. Szczególnie trzeba zwrócić uwagę na zminimalizowanie liczby i skutków wypadków z udziałem pracowników realizujących prace związane z szeroko rozumianym utrzymaniem sieci dróg i remontów wykonywanych pod ruchem.

W spotkaniu, które zorganizowane zostało w formule hybrydowej, wzięło łącznie udział ok. 100 osób, m.in. przedstawiciele firm wykonawczych, utrzymaniowych oraz stowarzyszeń branżowych. Uczestniczyli w nim również przedstawiciele świata nauki oraz pracownicy GDDKiA.

Rozszerzenie Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie

- Bezpieczeństwo w budownictwie nie podlega dyskusji. Potrzeba jest jednak rozszerzyć intensywne działania Porozumienia na obszar prac utrzymaniowych. Słuszność naszej inicjatywy potwierdzają niestety statystyki zdarzeń z udziałem realizujących je służb. Dynamicznie rozwijająca się sieć dróg szybkiego ruchu generuje potrzebę wspólnych, skoordynowanych działań wielu podmiotów. Musimy zaangażować nasze organizacje, wypracować standardy wymagań i egzekwować je podczas wykonywania zadań. Na pierwszym miejscu zawsze jest bezpieczeństwo ludzi, a zamawiającym i wykonawcom musi na tym aspekcie tak samo zależeć! - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Ważna misja i konkretne cele

Podczas spotkania wskazaliśmy główne cele, które pozwolą finalnie zmniejszyć liczbę i ograniczyć skutki wypadków. To nie tylko wyższa kultura i świadomość bezpieczeństwa oraz higiena pracy naszych wykonawców. To także poprawne oznakowanie prowadzonych prac oraz respektowanie przez kierowców wprowadzonych zmian w ruchu. Przedstawiciele Porozumienia, a także organizacji branżowych i naukowcy, podkreślali konieczność zmian w prawie i ich stosowanie w praktyce. Niezbędny jest efektywny transfer wiedzy w zakresie bezpieczeństwa. Doprecyzowane i jasno określone standardy i wytyczne. Bieżąca analiza wypadków i wyciąganie wniosków, aby w przyszłości zabezpieczyć potencjalne obszary zagrożenia.

Wszyscy jednogłośnie przyznali, że BHP powinno być wyłączone z konkurencji. W tym zakresie wszyscy mają wspólny cel. Potrzebna jest konsolidacja branży, ścisła współpraca z zamawiającym i jednolite wymagania dla wszystkich podmiotów realizujących prace.

Razem dla bezpieczeństwa

Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie jest dobrowolną inicjatywą generalnych wykonawców, której misją jest ograniczenie liczby wypadków na budowach poprzez propagowanie kultury bezpieczeństwa, uświadamianie niebezpieczeństw związanych z pracą na budowie oraz zapobieganie ryzykom i wypadkom. Porozumienie działa od 2010 r. i zrzesza obecnie 15 sygnatariuszy.

Prezydent Porozumienia wybierany jest na dwuletnią kadencję spośród szefów firm tworzących tę inicjatywę. Podczas spotkania 17 lutego miało miejsce przekazanie prezydencji firmie PORR. W celu realizacji założeń programowych, prezesi firm będących sygnatariuszami Porozumienia spotykają się raz na kwartał, a co miesiąc odbywają się spotkania grupy roboczej dedykowanej BHP.

Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie wspierają m.in. Główny Inspektorat Pracy,

Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz organizacje branżowe i związki zawodowe.

Planujemy konkretne zmiany

Podczas spotkania poinformowaliśmy o pracach nad aktualizacją zarządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 2020 roku w sprawie typowych schematów oznakowania robót oraz pomiarów diagnostycznych prowadzonych w pasie drogowym. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wskazał na konieczność uzupełnienia wzorcowych schematów oznakowania dla wykonywania przeglądów gwarancyjnych. Uzupełnienia wymagają również wzorcowe schematy oznakowania dla wykonywania krótkich prac interwencyjnych (do ok. pół godziny). 

Chcemy uszczegółowić również wytyczne w zakresie sytuowania mobilnych poduszek zderzeniowych. Planujemy wzmocnienie nadzoru nad czasowymi organizacjami ruchu poprzez dodatkowe objazdy kontrolne odcinków dróg. Będziemy dążyć również do szerszej współpracy z Policją, by jej patrole pojawiały się w newralgicznych punktach prac utrzymaniowych i remontowych. Ubiegłoroczne doświadczenia z A1 pokazały, że odcinkowy pomiar prędkości jest skutecznym narzędziem zachęcającym kierowców do jazdy zgodnej z ograniczeniem prędkości obowiązującym w obrębie placu budowy.

Dalej będziemy współpracować z GITD, by odcinkowe pomiary prędkości były stosowane przy remontach naszych dróg. Połączenie tych wszystkich działań przełoży się na poprawę bezpieczeństwa nie tylko pracowników firm utrzymaniowych i remontowych, ale także użytkowników dróg. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo pracujących na drodze zależy również od korzystających z tej drogi kierowców.

Znaki muszą być czytelne

Bezpieczeństwo zarówno służb utrzymaniowych, jak i wszystkich innych użytkowników dróg wymaga zmian m.in. w obszarze wyniesionego oznakowania. Zależy nam na tym, aby oznakowanie dróg było jednolite, intuicyjne i w pełni czytelne dla kierowców. Aby spełnić to założenie, liczba komunikatów wysyłanych do użytkowników dróg powinna być ograniczona do tych najbardziej istotnych. Nadmierna liczba znaków drogowych utrudnia ich odbiór przez kierujących pojazdami, a co za tym idzie stosowanie się do nich. Niezwykle ważną rolę spełnia tu też stała edukacja kierowców i promocja odpowiednich zachowań na drodze.

Realizacji tych celów służyć ma inicjatywa Forum organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą zapoczątkowaliśmy w październiku zeszłego roku. Więcej na ten temat można przeczytać na naszej stronie internetowej.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją pt. Porozumienie dla bezpieczeństwa w budownictwie - „bezpieczna ewolucja”

Materiały

Porozumienie dla bezpieczeństwa w budownictwie - bezpieczna ewolucja
Porozumienie​_dla​_bezpieczeństwa​_w​_budownictwie​_bezpieczna​_ewolucja.pdf 4.63MB
{"register":{"columns":[]}}