Budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Łomża Zachód – w. Stawiski - Faza II
Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027
PRIORYTET: Wsparcie sektora transportu z EFRR
DZIAŁANIE: Drogi w sieci kompleksowej TEN‐T
Projekt fazowany pomiędzy perspektywami UE: 2014 – 2020 (POIiŚ) i 2021 – 2027 (FEnIKS). Poniższe dane dotyczą fazy drugiej projektu (FEnIKS).
Całkowita wartość projektu: 448 129 402,46 PLN
Wydatki kwalifikowane: 289 290 000,00 PLN
w tym dofinansowanie unijne: 245 896 500,00 PLN
Przedsięwzięcie obejmuje swoim zakresem m.in.:
- budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku węzeł Łomża Zachód – węzeł Stawiski o długości 29,350 km,
- budowę 4 węzłów drogowych „Łomża Zachód”, „Nowogród”, „Łomża Północ”, „Kolno”,
- budowę drogi krajowej nr 64 o długości 6,962 km,
- budowę przełożenia odcinka drogi krajowej nr 63 o długości 2,839 km,
- budowę obiektów inżynierskich w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania zrealizowanej infrastruktury (m.in. mosty, wiadukty, przepusty),
- budowę 2 Miejsc Obsługi Podróżnych Zadanie 5 - kat. I (docelowo kat. II) - „Górki Zachód” (km 3+850,00 strona lewa), kat. I (docelowo kat. III) - „Górki Wschód” (km 3+450,00 strona prawa),
- budowę dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów ,
- rozbiórkę, budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych) krzyżujących się z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz jej przekroczenia,
- budowę ekranów akustycznych,
- budowę przepustów i przejść dla zwierząt oraz innych urządzeń ochrony środowiska,
- budowę systemu odprowadzania wód deszczowych z powierzchni dróg wraz z budową kanalizacji deszczowej,
- budowę urządzeń podczyszczających wodę deszczową spływającą z projektowanego pasa drogowego do odbiorników takich jak istniejące cieki lub projektowane zbiorniki wód deszczowych,
- demontaż, przebudowę i budowę oświetlenia drogowego (m.in. w ramach węzłów),
- budowę oraz przebudowę uzbrojenia terenu, tj. sieci elektroenergetycznych (wysokiego, średniego i niskiego napięcia), wodociągowych, gazowych, kanalizacji teletechnicznej, kanału technologicznego oraz sieci wodno – kanalizacyjnej i sieci melioracyjnych w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji,
- budowę i przebudowę elementów infrastruktury drogowej (chodniki, ciągi pieszo – rowerowe, ścieżki rowerowe, zjazdy, wjazdów i przejazdów awaryjnych, zatoki autobusowe),
- budowę pasów technologicznych,
- budowę urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, osłony przeciwolśnieniowe, ogrodzenie drogi ekspresowej),
- wyburzenia budynków i obiektów budowlanych kolidujących z budowaną drogą,
- budowę Systemu Zarzadzania Ruchem,
- wykonanie wycinki istniejącej zieleni w niezbędnym zakresie,
- wykonanie pasów zieleni izolacyjnej,
- wykonanie nasadzeń zieleni drogowej.
Pierwsza faza ww. projektu została objęta dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 (POIiŚ).