W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dobry projekt to sprawna realizacja inwestycji

14.03.2022

Ponad sto osób uczestniczyło w hybrydowym spotkaniu z przedstawicielami branży projektowej, które odbyło się na początku marca br. Poruszone zostały na nim m.in. kwestie środowiskowe i dotyczące odpowiedniej wyceny składanych ofert, staranności przygotowywanej dokumentacji oraz nowej wzorcowej umowy projektowej. Omówiono również m.in. rolę administracji publicznej na etapie prac projektowych oraz temat możliwości przerobowych urzędów kluczowych w tym procesie.

Szeroki kadr zdjęcia zrobionego z lotu ptaka. Wiosenny dzień, zachmurzone niebo. W centralnym punkcie węzeł drogowy, w tle zabudowania.

W spotkaniu uczestniczył Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Andrzej Szweda-Lewandowski, oraz Zastępca Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Marek Kajs, przedstawiciele firm projektowych, organizacji branżowych oraz urzędów wojewódzkich. Wśród uczestników byli także przedstawiciele wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowalnego, członkowie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad oraz pracownicy GDDKiA.

Tysiące kilometrów dróg na różnych etapach projektowania

Obecnie na różnym etapie prac przygotowawczych znajduje się 168 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości ponad 2575 km. W realizacji jest natomiast 112 zadań o łącznej długości ok. 1414 km. Większość z tych zadań powstaje w systemie Projektuj i buduj.

Tak duży zakres prowadzonych prac wymaga ogromnego zaangażowania po stronie firm projektowych. Nie ma nic złego w ambitnych celach, chyba że rozmijają się one z realnymi możliwościami przerobowymi danego przedsiębiorstwa. Ważną kwestią jest również wydolność administracji państwowej (regionalnych dyrekcji ochrony środowiska i urzędów wojewódzkich), która analizuje dokumentację i wydaje decyzje niezbędne do rozpoczęcia kolejnych etapów inwestycji.

- Zależy nam na dobrej jakościowo dokumentacji, bo to w dużej mierze od tego zależy czy realizacja będzie przebiegała sprawnie, a wybudowana infrastruktura będzie funkcjonalna i będzie zawierała rozwiązania optymalne ekonomicznie. Obecnie większość przetargów jest realizowana przez GDDKiA w systemie Projektuj i buduj. Sprawdza się on najlepiej pod kątem ewentualnych roszczeń generalnych wykonawców za jakość dokumentacji projektowej i przyjętych w niej rozwiązań kosztowych - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

- Wyciągając wnioski ze wspólnych doświadczeń projektowych, chcemy nie tylko usprawniać system Projektuj i buduj, ale i równoważyć rynek zamówień publicznych, częściej stosując system Buduj - dodał Szef GDDKiA.

Ważna jest staranność

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) zwrócili uwagę na braki formalne w dokumentacji do wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Zdarzają się np. błędy w oznaczeniach działek czy pikietażu, a także różnice pomiędzy treścią dokumentów a załącznikami graficznymi. Niekiedy pojawia się również konieczność uzupełniania w dokumentach niezbędnych pieczątek czy podpisów.

Zwrócono też uwagę na brak szczegółowych analiz w zakresie oddziaływania na środowisko dla wariantów przebiegu drogi alternatywnych do preferowanego oraz niedostateczne analizy związane z wpływem inwestycji na jakość wód czy krajobraz. Przedstawiciele GDOŚ podkreślili również, że wszelkie zmiany parametrów projektowanej inwestycji (na etapie ponownej oceny oddziaływania na środowisko) muszą być szczegółowo uzasadnione merytorycznie.

Słuchamy branży. Działamy wspólnie

Podczas dyskusji, do wątków przedstawionych przez GDOŚ, odnieśli się inni uczestnicy spotkania, w tym firmy projektowe. Poruszono też m.in. kwestię trudności z uszczegółowieniem wielu aspektów projektowych na etapie procedury uzyskania DŚU, terminów płatności za wykonane prace oraz odpowiedniej wyceny ofert.

Przewodniczący Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, prof. Janusz Rymsza, podkreślił, że według obecnych wymogów Unii Europejskiej inwestycje powinny mieć jak najmniejszy wpływ na środowisko. W minimalnym stopniu powinny też wykorzystywać surowce naturalne, a w jak największym materiały z recyklingu oraz materiały odpadowe.

Musimy pamiętać, że wiele rozwiązań towarzyszących budowie nowej drogi to aspekty podyktowane przez organy środowiskowe. Dotyczy to m.in. przejść dla zwierząt, ich gabarytów oraz umiejscowienia, czy też ochrony terenów o znaczeniu przyrodniczym (np. użytków ekologicznych). Każde z tych rozwiązań generuje koszty realizacji nowej drogi.

Nowa wzorcowa umowa

Na spotkaniu przedstawione zostały założenia do nowego wzoru umowy projektowej GDDKiA. Celem zmian jest ujednolicenie zapisów poprzez stworzenie wzorcowego dokumentu stosowanego przez wszystkie Oddziały GDDKiA, aktualizacja dotychczasowych zapisów oraz odpowiedź na bieżące potrzeby rynkowe.

Wśród proponowanych rozwiązań znalazło się wprowadzenie do umów limitu waloryzacyjnego, tożsamego z limitem na roboty budowlane i nadzór (obecnie jest to 10 proc.). Planowane zmiany dotyczą też m.in. kwestii częściowych płatności za wykonane prace (płatność 80 proc., a pozostałych 20 proc. po zawiadomieniu o wszczęciu postępowania o wydanie DŚU) oraz wzorcowej umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych. Nowe rozwiązania uwzględniają także temat roszczeń, mediacji, kar umownych czy uszczegółowienia niektórych pojęć i zapisów.

Wzorcowa umowa zostanie na początku maja przekazana do konsultacji branżowych, a jej wdrożenie planowane jest w połowie czerwca tego roku.

Kolejne działania

Na spotkaniu przedstawione zostały również plany na przyszłość. Jednym z pomysłów jest np. poprawa jakości dokumentacji poprzez jej weryfikację przez niezależny, zewnętrzny podmiot. Pojawiła się też propozycja stworzenia specjalnej grupy roboczej, złożonej z przedstawicieli firm projektowych i GDDKiA, która zajęłaby się analizą wszystkich kwestii omówionych na spotkaniu i wypracowaniem konkretnych rekomendacji i rozwiązań.

- Zależy nam, aby dokumentacja, opracowywana na rzecz GDDKiA przez biura projektowe, była pozbawiona rozwiązań, które generują znaczne koszty na etapie realizacyjnym lub są przedmiotem dużych optymalizacji na etapie realizacji. Chodzi m.in. o takie rozwiązania jak niweleta, gospodarowanie masami ziemnymi, konstrukcja i technologia wykonania obiektów czy nawierzchni. Dlatego też chcemy wprowadzić mechanizm sprawdzający, w postaci dodatkowej weryfikacji rynkowej przez środowisko projektowe - podkreślił Szef GDDKiA.

Materiały

Spotkanie z przedstawicielami branży projektowej
Spotkanie​_z​_przedstawicielami​_branży​_projektowej.pdf 1.35MB
Założenia do nowego wzoru umowy projektowej
Założenia​_do​_nowego​_wzoru​_umowy​_projektowej.pdf 0.69MB
Wymagania projektowe GDDKiA na etapie STEŚ i KP
Wymagania​_projektowe​_GDDKiA​_na​_etapie​_STEŚ​_i​_KP.pdf 3.72MB
Trwałość jako podstawowe kryterium oceny mostów i wiaduktów
Trwałość​_jako​_podstawowe​_kryterium​_oceny​_mostów​_i​_wiaduktów​_.pdf 1.44MB
{"register":{"columns":[]}}