Korytarze Solidarności Unia Europejska – Ukraina. Optymalizacja i modernizacja potoków ruchu w zakresie infrastruktury, przepustowości, interoperacyjności i efektywności usług na głównych przejściach granicznych PL/UA
Nazwa projektu: | Korytarze Solidarności Unia Europejska – Ukraina. Optymalizacja i modernizacja potoków ruchu w zakresie infrastruktury, przepustowości, interoperacyjności i efektywności usług na głównych przejściach granicznych PL/UA |
---|---|
Data podpisania Grant Agreement (GA): | 20.10.2023 r. |
Numer projektu wg GA: | 101122932 |
Akronim projektu wg GA: | 22-EU-TG-PL-UA roads BCPs |
Data rozpoczęcia projektu wg GA: | 01.03.2023 r. |
Data zakończenia realizacji projektu wg GA: | 31.05.2027 r. |
Koszty kwalifikowalne projektu wg GA: | 124 644 569.00 EUR |
(w tym komponent GDDKiA tj. odc. drogi ekspresowej S12 MOP „Teosin” – Dorohusk): | 76 328 995.00 EUR |
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: | 62 322 284.50 EUR |
(w tym komponent GDDKiA tj. odc. drogi ekspresowej S12 MOP „Teosin” – Dorohusk): | 38 164 497.50 EUR |
Opis i cele projektu:
Głównym celem Projektu jest utworzenie i optymalizacja tzw. Korytarzy Solidarności (Solidarity Lanes) pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą.
Projekt będzie realizowany przez partnerów z Polski (w tym GDDKiA) i Ukrainy poprzez działania takie jak: roboty budowlane dot. drogi ekspresowej S12 – komponent wdrażany przez GDDKiA, prace projektowe dot. terminala odpraw w Okopach – komponent wdrażany przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych oraz nowoczesne rozwiązania informatyczne (tj. dedykowana aplikacja dot. obsługi odprawy granicznej) – komponent wdrażany przez Krajową Administrację Skarbową.
W ramach projektu określone działania będą podejmowane również przez partnerów z Ukrainy i dotyczą one w szczególności infrastruktury drogowej powiązanej z przejściami granicznymi: Yagodyn/Dorohusk, Rava Ruska/Hrebenne i Krakovets/Korczowa.
Komponent GDDKiA wdrażany w ramach ww. projektu dotyczy zaprojektowania i wykonania drogi ekspresowej S12 na odc. MOP „Teosin” – Dorohusk (granica państwa) o łącznej długości ok. 5,33 km wraz z niezbędną infrastrukturą. Projekt obejmuje także wykup nieruchomości niezbędnych do budowy drogi.
Działania realizowane w ramach projektu wspierają modernizację infrastruktury transportowej usytuowanej w bazowej i kompleksowej sieci TEN-T, a także usprawnienie potoków ruchu drogowego na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. Projekt wpisuje się w cele i priorytety określone w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).