W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozstrzygnięcie, odwołania i ponowne rozstrzygnięcie

21.11.2024

Wyłoniliśmy po raz drugi wykonawcę, który zbuduje nową obwodnicę Zatora. Od pierwszego rozstrzygnięcia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej złożyli wszyscy trzej oferenci. Unieważniliśmy pierwszy wybór i ponownie przeanalizowaliśmy złożone dokumenty. Jako najkorzystniejsza została oceniona oferta konsorcjum Strabag wartości 76,2 mln zł.

Zdjęcie lotnicze, rondo w miejscowości Zator

Odwołania

Wykonawcę wybraliśmy na początku września, została nim firma Skanska. Od tego rozstrzygnięcia odwołali się wszyscy uczestniczący w postępowaniu (również Skanska, która je wygrała). Po zapoznaniu się z argumentami przedstawionymi przez wykonawców zdecydowaliśmy się o unieważnieniu wyników wyboru i ponownej weryfikacji złożonej przez nich dokumentacji. 

Ocenie podlegały cztery kryteria: 

  • zastosowany zakres BIM (ang. Building Information Modeling) - 40 pkt,   

  • cena - 35 pkt,   

  • przedłużenie okresu gwarancji jakości - 20 pkt,   

  • zagospodarowanie na placu budowy destruktu asfaltowego - 5 pkt.   

Wykonawcy zwrócili uwagę na błędy w ocenie ofert ich konkurentów, które ich zdaniem zostały ocenione zbyt wysoko. Sprawdzając oferty po raz drugi przychyliliśmy się do części podnoszonych przez nich zarzutów. 

Po ponownej ocenie punktacja w trzech ostatnich kryteriach nie zmieniła się. Natomiast w przypadku każdego z wykonawców zmniejszeniu uległa liczba punktów przyznanych za spełnienie pierwszego kryterium. Finalnie ta ocena przedstawia się następująco. 

Wykonawca  

Zakres BIM  

 Cena  

Przedłużenie gwarancji  

Zagospodarowanie destruktu  

RAZEM  

Mostostal Warszawa  

7,5 

35  

20  

 5  

67,50 

Skanska  

19,5 

30  

20  

 5  

74,50 

konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag  

21,5 

30,94  

20  

 5  

77,44 

Od ponownej oceny ofert wykonawcy mogą również złożyć odwołania. Umowa na budowę obwodnicy Zatora zostanie podpisana po uprawomocnieniu się wyboru.  

Czym jest BIM

Obwodnica Zatora będzie realizowana w nowatorski sposób. Zastosujemy metodykę BIM, czyli zarządzanie informacją, w którym od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie.   

Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.    

Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).     

Dialog konkurencyjny

Wykonawcę budowy wybraliśmy nie poprzez stosowany zwykle w takich sytuacjach przetarg nieograniczony, ale w innym trybie przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych – dialogu konkurencyjnym. W pierwszym etapie tej procedury zgłosiło się do nas sześć firm. Spośród nich wybraliśmy trzy, z którymi prowadziliśmy zasadniczy dialog.   

Celem tej procedury było wspólne wypracowanie założeń opisu przedmiotu zamówienia i warunków realizacji kontraktu w zakresie obszaru BIM. Chcieliśmy, żeby przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który będą potem realizować. Pracowaliśmy nad uproszczeniem i automatyzacją niektórych procedur kontraktowych, żeby usprawnić przepływ informacji. Dzięki BIM chcemy nimi skutecznie zarządzać.   

Z wykonawcami spotykaliśmy się w czterech turach. Podczas trzech pierwszych rozmawialiśmy osobno z każdą firmą o jej doświadczeniach związanych z BIM, korzyściach, jakie stosowanie tej metodyki przynosi na budowie oraz rozwiązaniach możliwych do wprowadzenia na naszym kontrakcie. W czasie ostatniej tury przedstawiliśmy wszystkim wykonawcom nasz pomysł na BIM, wypracowany na podstawie wcześniejszych rozmów i zaproponowaliśmy założenia przyszłego kontraktu związane z BIM. To właśnie czwarta tura była czasem podsumowań i ostatnich uwag, które wpłynęły na ostateczny kształt dokumentów.   

Budowa obwodnicy Zatora będzie także pierwszą drogową inwestycją w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej.   

Wszyscy wykonawcy bardzo zaangażowali się w przygotowanie założeń innowacyjnej inwestycji. Spotykając się, każdy, zarówno przedstawiciele branży budowlanej, jak i drogowcy z GDDKiA, miał poczucie, że uczestniczy w przygotowaniu rozwiązania, które ma szanse zmienić sposób realizacji inwestycji drogowych w naszym kraju. Dziękujemy wszystkim firmom za to podejście i gotowość do dzielenia się swoimi doświadczeniami.   

Obwodnica Zatora  

Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.     

Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.      

RPBDK

Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.  

{"register":{"columns":[]}}