Rozstrzygnięcie, odwołania i ponowne rozstrzygnięcie
21.11.2024
Wyłoniliśmy po raz drugi wykonawcę, który zbuduje nową obwodnicę Zatora. Od pierwszego rozstrzygnięcia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej złożyli wszyscy trzej oferenci. Unieważniliśmy pierwszy wybór i ponownie przeanalizowaliśmy złożone dokumenty. Jako najkorzystniejsza została oceniona oferta konsorcjum Strabag wartości 76,2 mln zł.
Odwołania
Wykonawcę wybraliśmy na początku września, została nim firma Skanska. Od tego rozstrzygnięcia odwołali się wszyscy uczestniczący w postępowaniu (również Skanska, która je wygrała). Po zapoznaniu się z argumentami przedstawionymi przez wykonawców zdecydowaliśmy się o unieważnieniu wyników wyboru i ponownej weryfikacji złożonej przez nich dokumentacji.
Ocenie podlegały cztery kryteria:
-
zastosowany zakres BIM (ang. Building Information Modeling) - 40 pkt,
-
cena - 35 pkt,
-
przedłużenie okresu gwarancji jakości - 20 pkt,
-
zagospodarowanie na placu budowy destruktu asfaltowego - 5 pkt.
Wykonawcy zwrócili uwagę na błędy w ocenie ofert ich konkurentów, które ich zdaniem zostały ocenione zbyt wysoko. Sprawdzając oferty po raz drugi przychyliliśmy się do części podnoszonych przez nich zarzutów.
Po ponownej ocenie punktacja w trzech ostatnich kryteriach nie zmieniła się. Natomiast w przypadku każdego z wykonawców zmniejszeniu uległa liczba punktów przyznanych za spełnienie pierwszego kryterium. Finalnie ta ocena przedstawia się następująco.
Wykonawca |
Zakres BIM |
Cena |
Przedłużenie gwarancji |
Zagospodarowanie destruktu |
RAZEM |
Mostostal Warszawa |
7,5 |
35 |
20 |
5 |
67,50 |
Skanska |
19,5 |
30 |
20 |
5 |
74,50 |
konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag |
21,5 |
30,94 |
20 |
5 |
77,44 |
Od ponownej oceny ofert wykonawcy mogą również złożyć odwołania. Umowa na budowę obwodnicy Zatora zostanie podpisana po uprawomocnieniu się wyboru.
Czym jest BIM
Obwodnica Zatora będzie realizowana w nowatorski sposób. Zastosujemy metodykę BIM, czyli zarządzanie informacją, w którym od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność na świecie.
Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
Dialog konkurencyjny
Wykonawcę budowy wybraliśmy nie poprzez stosowany zwykle w takich sytuacjach przetarg nieograniczony, ale w innym trybie przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych – dialogu konkurencyjnym. W pierwszym etapie tej procedury zgłosiło się do nas sześć firm. Spośród nich wybraliśmy trzy, z którymi prowadziliśmy zasadniczy dialog.
Celem tej procedury było wspólne wypracowanie założeń opisu przedmiotu zamówienia i warunków realizacji kontraktu w zakresie obszaru BIM. Chcieliśmy, żeby przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który będą potem realizować. Pracowaliśmy nad uproszczeniem i automatyzacją niektórych procedur kontraktowych, żeby usprawnić przepływ informacji. Dzięki BIM chcemy nimi skutecznie zarządzać.
Z wykonawcami spotykaliśmy się w czterech turach. Podczas trzech pierwszych rozmawialiśmy osobno z każdą firmą o jej doświadczeniach związanych z BIM, korzyściach, jakie stosowanie tej metodyki przynosi na budowie oraz rozwiązaniach możliwych do wprowadzenia na naszym kontrakcie. W czasie ostatniej tury przedstawiliśmy wszystkim wykonawcom nasz pomysł na BIM, wypracowany na podstawie wcześniejszych rozmów i zaproponowaliśmy założenia przyszłego kontraktu związane z BIM. To właśnie czwarta tura była czasem podsumowań i ostatnich uwag, które wpłynęły na ostateczny kształt dokumentów.
Budowa obwodnicy Zatora będzie także pierwszą drogową inwestycją w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej.
Wszyscy wykonawcy bardzo zaangażowali się w przygotowanie założeń innowacyjnej inwestycji. Spotykając się, każdy, zarówno przedstawiciele branży budowlanej, jak i drogowcy z GDDKiA, miał poczucie, że uczestniczy w przygotowaniu rozwiązania, które ma szanse zmienić sposób realizacji inwestycji drogowych w naszym kraju. Dziękujemy wszystkim firmom za to podejście i gotowość do dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Obwodnica Zatora
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
RPBDK
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.