Współpraca GDDKiA z branżą elektroenergetyczną
01.03.2022
Realizacja postanowień ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, budowa farm fotowoltaicznych i ich wykorzystanie na cele zasilania oświetlenia dróg - to niektóre z tematów, które pojawiły się podczas zorganizowanego przez GDDKiA spotkania z podmiotami z branży elektroenergetycznej. Omówiono również m.in. realizację rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID), w kontekście doświetlania przejść dla pieszych na terenie całego kraju.
W spotkaniu, które zorganizowane zostało 23 lutego br. w formule hybrydowej, wzięło łącznie udział ok. 60 osób. Byli wśród nich m.in. przedstawiciele dystrybutorów energii elektrycznej, Instytutu Elektrotechniki, spółki PGE Energia Odnawialna oraz pracownicy GDDKiA.
Cel - wypracowanie porozumienia
Podczas spotkania omówiliśmy obszary ścisłej współpracy między GDDKiA a Operatorami Systemów Dystrybucyjnych (OSD), które wymagają uregulowania i wypracowania wspólnego stanowiska. Takie ramowe porozumienie obejmie zobowiązanie do opracowania wzorcowych umów na przebudowę sieci elektroenergetycznej.
W ramach porozumienia planujemy określić szczegółowe zasady współpracy w zakresie przyłączania infrastruktury do sieci elektroenergetycznej dla poszczególnych etapów inwestycji drogowej, a także uzgodnić jednolity wzór umowy na przebudowę sieci, która będzie wiążąca zarówno dla OSD, jak i GDDKiA. Wśród obszarów niezbędnych do uregulowanych porozumieniem wskazano również ustalenie terminów płatności faktur (obecnie są liczone od daty wystawienia faktury) i grupowania faktur na dystrybucję energii elektrycznej (obecnie są powiązane z punktem przyłączeniowym).
Elektromobilność i paliwa alternatywne
Kolejny punkt spotkania dotyczył podsumowania dotychczasowej realizacji ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wskazaliśmy działania, jakie GDDKiA już podjęła. Zaprezentowaliśmy m.in. statystykę przetargów na dzierżawę terenu MOP kat. I, zlokalizowanych w głównych korytarzach transportowych w kraju, pod stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Podsumowaliśmy również umowy zawarte w tym obszarze w latach 2019-2021 i przedstawiliśmy plany uruchomienia kolejnych stacji na drogach szybkiego ruchu.
Podczas spotkania omówiliśmy plany dalszego rozwoju infrastruktury stacji ładowania i nowe wytyczne UE (projekt rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego odnośnie wdrożenia infrastruktury paliw alternatywnych - AFIR).
Odnawialne Źródła Energii (OZE)
W zakresie OZE podkreśliliśmy konieczność współpracy w zakresie budowy farm fotowoltaicznych (PV) i innej infrastruktury OZE w celu jej wykorzystania m.in. do zasilania oświetlenia dróg. Właśnie takie, innowacyjne rozwiązania będą omawiane w ramach konsultacji rynkowych zorganizowanych dla poszerzenia autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu na odcinku od Warszawy do Łodzi. Omówiliśmy również potencjalne możliwości dzierżawy terenów pod budowę infrastruktury OZE na potrzeby inne niż te związane z utrzymaniem dróg.
Rządowy Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 - wyzwania w zakresie przyłączeń do sieci elektroenergetycznej
Ostatnią część spotkania poświęcono na omówienie kwestii związanych z procesem przyłączania do sieci elektroenergetycznej inwestycji realizowanych w ramach PBID. Ze względu na mnogość (około 11 tys.) zadań z tego Programu, w dyskusji zwrócono uwagę m.in. na ewentualne możliwości organizacyjne gestorów sieci i zastępcze wykonanie przyłącza przez wykonawców zadań GDDKiA.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją Współpraca z gestorami sieci elektroenergetycznych.
Materiały
Współpraca z gestorami sieci elektroenergetycznychGestorzy_sieci_elektroenergetycznych_230222.pdf 2.87MB