Współpraca GDDKiA z branżą utrzymaniową
05.06.2023
Podsumowaniu zimowego utrzymania dróg, bieżącej współpracy i planowanym przetargom poświęcone było spotkanie z branżą utrzymaniową, które odbyło się 25 maja br. Rozmowy dotyczyły też jakości robót, czasowych organizacji ruchu oraz bezpieczeństwa prowadzonych prac.
W wydarzeniu zorganizowanym w formule hybrydowej uczestniczyło łącznie ok. 70 osób. Wzięli w nim udział przedstawiciele firm utrzymaniowych, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Ministerstwa Infrastruktury, Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, producenci i dostawcy soli drogowej oraz pracownicy GDDKiA.
Długość dróg publicznych w Polsce wynosi prawie 420 tys. km, dróg krajowych ok. 19,4 tys. km, z czego GDDKiA zarządza siecią blisko 17,8 tys. km. Za utrzymanie dróg krajowych odpowiadają zewnętrzne firmy, z którymi podpisaliśmy 97 umów na kompleksowe utrzymanie i 504 umowy rozproszone (na poszczególne elementy bieżącego utrzymania).
Podsumowanie sezonu zimowego
Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w zarządzie GDDKiA przygotowano 3000 pojazdów, z czego dwie trzecie stanowiły pługosolarki. Najcięższym dniem okazał się 11 grudnia 2022 r., gdy w ciągu doby pojazdy wyjeżdżały aż 5701 razy. Pracowite były też 12, 16 i 17 grudnia, 21 stycznia oraz 3 i 4 lutego. W grudniu ubiegłego roku najwięcej sprzętu do zimowego utrzymania pracowało w woj. śląskim, małopolskim i mazowieckim, a w styczniu i lutym w woj. małopolskim.
Na początku sezonu zimowego mieliśmy w magazynach ponad 468 tys. ton soli, zdecydowanie więcej niż wynosiło średnie zużycie z ostatnich dziesięciu sezonów (ok. 322 tys. ton). Wykorzystaliśmy blisko 389 tys. ton, a dodatkowo w ciągu sezonu dostarczono ponad 205 tys. ton. Na koniec kwietnia br. w magazynach pozostało blisko 285 tys. ton soli na kolejny sezon. W okresie letnim będziemy zwiększać stany magazynowe stopniowo przygotowując się na kolejną zimę.
Waloryzacja umów
W 2022 r. wprowadziliśmy waloryzację umów, w pierwszej kolejności zawartych z wykonawcami naszych inwestycji, którą poszerzyliśmy także o kontrakty utrzymaniowe. Waloryzacja dotyczy umów, które zostały zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy, lub termin ich realizacji został przedłużony umownie na okres dłuższy niż 12 miesięcy, a przedłużenie nie wynikało z winy wykonawcy. Obejmuje kontrakty, gdzie złożenie ofert lub podpisanie umowy miało miejsce przed 24 lutego 2022 r. Do tej pory otrzymaliśmy 390 wniosków o waloryzację umów, z czego dla 265 podpisaliśmy aneksy.
Współpraca z OIGD
Po prawie trzech latach od opracowania wzorcowych dokumentów na całoroczne utrzymanie dróg krajowych nadszedł czas na ich weryfikację. W styczniu 2023 roku został powołany zespół składający się z przedstawicieli Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa oraz GDDKiA. Jego członkowie konsultowali rozwiązania w zakresie obecnie stosowanych wzorcowych umów utrzymaniowych. Prace zespołu trwają, a podczas dotychczasowych spotkań, poruszone zostały najistotniejsze tematy, które dotyczyły m.in. zasad waloryzacji umów, gwarancji, zakresu robót i ich harmonogramu. Pochylono się również nad kwestiami doświadczenia kadry czy też zaliczki celowej na zakup soli dla firm, które w całości ponoszą odpowiedzialność za zabezpieczenie materiałów do zimowego utrzymania.
Przetargi na utrzymanie
Do 15 maja br. ogłosiliśmy 27 przetargów, a do końca roku planujemy kolejne 54 postępowania na utrzymanie dróg, z czego 11 na kompleksowe, a 43 na poszczególne asortymenty robót. Podczas spotkania przedstawione zostały szczegółowe statystyki dotyczące długości dróg i wartości kontraktów. Dwóch naszych największych kontrahentów, ZABERD i FB Serwis, utrzymuje łącznie ponad 3,8 tys. km, a wartość podpisanych kontraktów to ponad 2,2 mld zł.
Remonty na drogach, oznakowanie a bezpieczeństwo pracowników i kierowców
Po raz kolejny podkreśliliśmy, jak ważna dla GDDKiA jest kwestia bezpieczeństwa Bezwzględnie wymagamy od wykonawców m.in. prawidłowego opracowania projektów czasowych organizacji ruchu podczas prowadzenia prac utrzymaniowych, odpowiedniego zabezpieczenia pracowników służb drogowych czy właściwego oznakowania miejsc prowadzenia prac.
Niestety, od lipca 2020 do kwietnia 2023 r. doszło do 287 zdarzeń z udziałem firm wykonujących prace w pasie drogowym, w których zginęło 20 osób a 107 zostało rannych. Najczęściej były to proste prace utrzymaniowe, wykonywane przy dobrej pogodzie i widoczności, na prostym odcinku drogi, a najczęstszym rodzajem zdarzenia było najechanie na tył pojazdu zabezpieczającego prace.
Na odrębna uwagę zasługuje fakt, że w 29 przypadkach, prace wykonywane były bez zatwierdzonej przez GDDKiA organizacji ruchu. Niestety to oznacza, że wykonawcy pracowali na drodze samowolnie. W związku z tymi informacjami uczestnicy spotkania jednomyślnie uznali, że z takimi przypadkami należy bezwzględnie walczyć i je piętnować. Takie sytuacje są niedopuszczalne i nie mogę się powtórzyć.
Podczas spotkania wskazaliśmy również przykłady nieprawidłowych działań wykonawców prac utrzymaniowych, takie jak pozostawianie czasowej organizacji ruchu po zakończeniu robót, nieczytelne oznakowanie poziome lub jego braki. Podkreśliliśmy konieczność dostosowania czasu prowadzenia robót do rodzaju prac, które mają zostać zrealizowane, tak aby w jak najmniejszym stopniu utrudniać kierowcom korzystanie z drogi. Istotne jest również pilnowanie czytelności oznakowania, informującego o zwężeniach i innego typu utrudnieniach.
W przypadku wystąpienia nieprawidłowości, będziemy naliczać wykonawcom kary umowne, a w uzasadnionych przypadkach także informować o sprawie Policję. Bezpieczeństwo służb utrzymaniowych i użytkowników dróg jest naszym priorytetem.
Materiały
Współpraca GDDKiA z branżą utrzymaniowąWspółpraca_GDDKiA_z_branżą_utrzymaniową.pdf 3.72MB