Gdynia. Forum Gospodarki Morskiej 2017
Minister w swoim wystąpieniu mówił o potencjale polskich portów morskich w kontekście rozkwitu regionalnej i globalnej wymiany handlowej. Mówił, jak ważne są dziś potrzeby sektora gospodarki morskiej, jej szanse i wyzwania.
Szef resortu podkreślił istotę działań, które są wprowadzane przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowe, by umożliwić rozwój aktywizację przemysłu stoczniowego – są to m.in.: funkcjonująca ustawa stoczniowa, realizacja flagowego programu „Batory”, który znajduje się w części reindustrializacja Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Marek Gróbarczyk podkreślił, że jednym z najważniejszych działań jest powołanie Morskiego Funduszu Inwestycyjnego. Wynika ono z potrzeby zapewnienia finansowania, które będzie dedykowane gospodarce morskiej, w tym w szczególności stoczniom i armatorom. – „W tej chwili nie ma takiego instrumentu finansowego, przez co potencjał podmiotów sektora morskiego nie jest wykorzystany. Pierwszym krokiem w kierunku uruchomienia MFI było utworzenie Komitetu Sterującego, który pełni rolę organu doradczego. W skład komitetu wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Finansów, Komisji Nadzoru Finansowego oraz Narodowego Banku Polskiego.”
Przyszły Morski Fundusz Inwestycyjny stanie się instytucją wyspecjalizowaną we wspieraniu podmiotów gospodarki morskiej, a w szczególności stoczni i armatorów.
Kolejnym ważnym działaniem, o którym mówił Marek Gróbarczyk jest budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. –„ W drugim półroczu 2018r. planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych. Ich zakończenie, wraz z oddaniem do użytkowania kanału żeglugowego planowane jest na 2022 rok. Program wieloletni ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie, a poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na istniejące drogi wodne doprowadzi do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają obecnie rozwój północno-wschodniej Polski.” –podkreślił minister Gróbarczyk.
Podczas wspólnej dyskusji poruszona została tematyka innowacji w przemyśle stoczniowym, współpracy polskich portów morskich, cyfryzacji transportu, konsolidacji rynku kontenerowego. Uczestnicy dyskutowali również o kondycji i potencjale polskiego szkolnictwa zawodowego, w kontekście edukacji morskiej.
W drugiej części Forum Gospodarki Morskiej odbyły się cztery panele tematyczne: Logistyka morska, Przemysły morskie, Porty morskie, Ship management.
Więcej informacji znajduje się na stronie Forum Gospodarki Morskiej.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ
Materiały
Forum Gospodarki MorskiejZdjęcia (4)
- Ostatnia modyfikacja:
- 28.12.2017 12:19 Dominika Waligórska
- Pierwsza publikacja:
- 18.01.2018 12:09 Joanna Lis-Drużyńska