W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych (13-19 kwietnia 2020)

22.04.2020

Stocznia

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea wzrósł o 12% w ujęciu tydzień do tygodnia do 20 889 USD/dzień, średnia w bieżącym roku wzrosła o 51 %  w ujęciu rok do roku.

Pandemia koronawirusa spowodowała skurczenie się gospodarki Chin po raz pierwszy od 1992 r. Chińskie PKB spadło o 6,8% w ujęciu rok do roku w pierwszym kwartale 2020 r. Historyczny spadek o 6,8 % w ujęciu rok do roku jest więc niechlubnym rekordem.

Międzynarodowy Fundusz Walutowy MFW ostrzega, że świat stoi w obliczu najgorszego od czasów Wielkiego Kryzysu (w latach 30. XX wieku) pogorszenia koniunktury. Wprowadzone blokady krajowe mogą spowodować spadek globalnego PKB o 3% w 2020 r. PKB  "zaawansowanych gospodarek”" ma spaść o 6,1 %, przy czym "rozwijające się gospodarki" skurczą się o 1,0 %. W 2021 roku oczekiwane jest odbicie w wysokości 5,8 %.

Najnowsze prognozy wskazują obecnie na spadek wolumenu światowego handlu morskiego o około 5% w pełnym roku 2020. Jest to najostrzejszy spadek od połowy lat 80. Szczególnie mocno ucierpi sektor kontenerowców (-11 % w TEU), produktów ropy naftowej (-7 %) i mniejszych ładunków masowych (-6 %).

Przemysł stoczniowy

Skutki wybuchu epidemii Covid-19 dotykają także przemysł stoczniowy. Kontraktacja nowych statków została mocno ograniczona. W 2020 roku, jak dotąd, złożono zamówienia na 134 jednostki co stanowi spadek o 57 % w stosunku do roku poprzedniego.

W sektorze tankowców, malezyjski armator AET zakontraktował tankowce VLCC 2 + 3 x 300 000 DWT  wyposażone w dwupaliwowe silniki LNG. Zamówienie to otrzymała południowokoreańska stocznia Samsung Heavy Industries a ich dostawa planowana jest na pierwszy kwartał 2022 roku. Japońska stocznia Sumitomo Heavy Industries przyjęła zamówienie od Lundqvist Rederierna na tankowca aframax o nośności 112 000 DWT. Dostawa ma się odbyć na początku 2022 roku.

Recycling statków

W związku z wydłużeniem okresu blokad ogólnokrajowych przez Bangladesz (do 25 kwietnia), Indie (do 3 maja) i Pakistan (do 30 kwietnia.) rynek recyklingowy pozostaje nadal wyciszony. W zeszłym tygodniu, co jest dość zaskakujące, odnotowano kilka transakcji sprzedaży.

Prognozuje się, że w momencie ponownego otwarcia cena będzie wynosiła poniżej 300 USD za tonę.

Pewna część działalności recyclingowej wraca teraz do Turcji, jednakże z uwagi na fakt, iż załogi nie mogą schodzić na ląd, rząd zgodził się na dostarczanie wyłącznie holowanych statków.

Rynek czarteru na czas

W zeszłym tygodniu Litasco wyczarterował zbudowany w 2014 roku VLCC „DELTA AIGAION" na okres 6-8 miesięcy w cenie 85 0000 dolarów dziennie; Shell wyczarterował zbudowany w 2017 r. VLCC „WASIT" na okres 6 miesięcy w takiej samej cenie.  Chevron wyczarterował LR2 „ALMI SPIRIT" na okres 6 miesięcy za 27 500 dolarów dziennie.

W sektorze masowców, Bunge wyczarterował zbudowany w 2007 roku Supramax „CHRISTINAB" na okres 5-8 miesięcy, przez pierwsze 40 dni stawka została określona w wysokości 6 0000 dolarów za dzień w późniejszym okresie stawka wyniesie 8 0000 dolarów za dzień.

Rynek kontenerowców

Ciągła presja, obniżanie stawek za czarter kontenerowców, wzrost podaży w sektorze kontenerowców klasy post-panamax spowodował spadek stawek.

Stawka za statek o pojemności 6800 TEU wyczarterowanego na okres 6-12 miesięcy wynosi około 18 000 dolarów  za dzień, co stanowi spadek o 28% w stosunku do poziomu z początku roku.

Zarejestrowano niski poziom aktywności na rynku kontenerowców o pojemności 2000-3000 TEU, trochę więcej działo się w Europie na rynku feederów o pojemności około 1100 TEU.

Rynek kupna i sprzedaży statków

Kumulacja zakłóceń spowodowanych wybuchem epidemii Covid-19 i okresu Świąt Wielkanocnych sprawiła, że na rynku kupna i sprzedaży statków panował względny spokój.

Zanotowano tylko jedną sprzedaż w sektorze tankowców. Euronav sprzedał klientom West African Marine tankowca „CAP DIAMANT" (160 044 DWT, zbudowanego w 2001 r. przez Hyundai HI (Ulsan)) za 21 mln dolarów USD. Jest to solidna cena w porównaniu do sprzedaży młodszego o rok „SCF KHIBINYI" (159 196 DWT, zbudowanego w 2002 r. przez Hyundai HI (Ulsan). „SCF KHIBINYI” został sprzedany za 18 mln dolarów w lutym br. Sprzedaż dwa lata młodszego „SKS SALUDA" (159 438 DWT, zbudowanego w 2003 r. przez Hyundai Samho HI) za sumę 22 mln dolarów potwierdza podwyższony poziom cen na tym rynku.

W sektorze masowców także zarejestrowano jedną sprzedaż. Klienci BW Dry Cargo sprzedali skandynawskim nabywcom kamsarmaxa „BW BARLEY" (83 369 DWT, zbudowanego w 2010 r. przez Sanoyas) za 15,5 mln dolarów, z tym, że BW wyczarteruje statek na okres dwóch lat za stawkę około 11 0000 dolarów dziennie.

Rynek masowców

W miarę wzrostu aktywności w Australii Zachodniej zanotowano wzrost zarobków spot masowców typu capesize o 52 % w ujęciu tydzień do tygodnia. Średnie zarobki tych masowców niewyposażonych w skrubery wzrosły do poziomu powyżej 8000 dolarów.

Słabe nastroje i niski popyt na rynku azjatyckim powodują, że na Pacyfiku stawki masowców typu supramax nadal się obniżają.

Rynek tankowców

Ubiegły tydzień zakończył się spokojnie, nadal trwa dobra koniunktura na rynku tankowców; średnie zarobki VLCC kształtują się na poziomie 165 221 dolarów dziennie co stanowi wzrost na poziome 15 % w ujęciu tydzień do tygodnia.

Zaczęła rosnąć aktywność na rynku suezmaxów. Stawki na trasie Zachodnia Afryka – Północno-Zachodnia Europa wynoszą w międzynarodowej skali Worldscale 135.

Rynek ropy naftowej

Osiągnięto porozumienie o ograniczeniu wydobycia ropy przez kraje OPEC+ o 9,7 mln baryłek ropy w okresie od 1 maja br. do czerwca i kontynuowanie umiarkowanego ograniczenia w okresie od drugiej połowy 2020 roku aż do kwietnia 2022 r. Zmniejszenie produkcji i tym samym dostaw na rynki globalne ma na celu zahamowanie spadku cen. Biorąc po uwagę obecną sytuację i prognozy, skuteczność tych działań pozostaje wątpliwa. Najwięksi producenci G20 również zobowiązali się do ograniczenia wydobycia o ok. 3,7 mln baryłek dziennie, choć nadal są niejasności co do wielkości tych ograniczeń.

Handel morski

W Chinach huty zmniejszyły produkcję z uwagi na fakt, że nagromadziły zapasy produktów gotowych. To wpłynęło na spadek importu rudy żelaza o 0,6 % w ujęciu r/r do 85,9 mln ton w marcu. W obliczu oznak słabszego popytu na węgiel, import węgla w Chinach wzrósł o 18,5 %  w ujęciu r/r do 27,8 mln ton.

Import soi spadł o 13 % w ujęciu r/r do 4,3 mln ton. Wzrost eksportu soi przez Brazylię może wkrótce wpłynąć na wzrost importu.

Indie przedłużyły "zamknięcie" gospodarki do co najmniej 3 maja, co sugeruje, że popyt na węgiel i inne surowce prawdopodobnie pozostanie słaby. Nie jest jasne, do jakiego stopnia "zamknięcie" wpłynęło również na podaż krajową i transport ładunków masowych, a zatem do jakiego stopnia import odczuje wpływ zmniejszonego popytu.

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,418  17-Apr-2020 ISSN: 1358-8028

{"register":{"columns":[]}}