Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych na początku września 2020 roku
11.09.2020
Wskaźniki ekonomiczne
Indeks ClarkSea spadł o 6 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i wyniósł 12 673 USD dziennie, jest to pierwszy tygodniowy spadek odnotowany od lipca, średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 21 proc. w ujęciu rok do roku.
W lipcu miesięczny deficyt handlowy USA osiągnął najwyższy poziom od lipca 2008 roku. Według danych rządowych, deficyt handlowy USA w zakresie towarów i usług wzrósł o 18,9 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca i wyniósł 63,6 mld dolarów. Deficyt towarów wyniósł 80,9 mld dolarów, co stanowi najwyższy poziom od lipca 2008 roku. Handel międzynarodowy USA wzrósł w lipcu o 8,1 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca, a import wzrósł o 10,9 proc. m-o-m, choć oba wskaźniki spadły w porównaniu do lipca 2019 r., odpowiednio o 20,1 proc. r/r i 11,4 proc. r/r.
Według Eurostatu, sprzedaż detaliczna w strefie euro spadła w lipcu o 1,3 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąc, co stanowi pierwszy miesięczny spadek od trzech miesięcy i jest poniżej oczekiwań niektórych analityków. Jest to następstwo wzrostu o 5,3 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca w czerwcu i silnego odbicia o 20,6 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca w maju po złagodzeniu ograniczeń związanych z pandemią Covid-19.
Przemysł stoczniowy
W bieżącym roku dotychczas zakontraktowano budowę 414 statków, stanowi to spadek o 48 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
W sektorze jednostek przewożących ładunki masowe, China Merchants Jinling (Nanjing) zdobyła zamówienie od tureckiego armatora Densay Shipping na budowę dwóch jednostek klasy Ultramax w ramach zamówienia podstawowego i jednej jednostki w ramach zamówienia opcjonalnego, każda jednostka o nośności 63 500 DWT. Jednostki mają zostać dostarczone pod koniec 2021 r. i na początku 2022 r.
SITC zamówiło w stoczni w Jiangsu New Yangzijiang budowę sześciu kontenerowców o ładowności 1 800 TEU w ramach zamówienia podstawowego i sześć jednostek w ramach zamówienia opcjonalnego. Dostawa kontenerowców ma nastąpić między kwietniem a październikiem 2022 roku.
Na rynku małych tankowców, China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) otrzymała kontrakt od krajowego armatora, Huizhou Huayi Rongsheng Shipping, na budowę dwóch chemikaliowców ze stali nierdzewnej o nośności 7 490 DWT od krajowego właściciela Huizhou Huayi Rongsheng Shipping, których dostawa jest planowana na 2022 rok. China Shipping Chemical zamówiło w stoczni Chongqing Chuandong chemikaliowiec o nośności 8 000 DWT z dostawą planowaną w 2022 roku.
Recykling statków
Aktywność na rynku recyklingu statków pozostaje ożywiona, poziom cen jest stabilny w kontekście zwiększonego popytu na tonaż.
Najwyższe ceny oferowane są w Pakistanie, ośrodki recyklingowe w Indiach i Bangladeszu nie są w stanie oferować konkurencyjnej ceny. W Indiach cena złomu masowców klasy Handy wynosi 355 dolarów za 1 LTD.
Rynek czarteru na czas
W sektorze kontenerowców, Trafigura wyczarterował nową jednostkę VLCC „HALCYON'' na okres 6 miesięcy w cenie 40 000 dolarów dziennie. ST Shipping wyczarterował zbudowaną w 2014 roku jednostkę Aframax „SEAWAYS SHENANDOAH'' na okres 11 miesięcy w cenie 20 500 dolarów dziennie, z opcją przedłużenia na kolejne pięć miesięcy.
W sektorze masowców, Cobelfret wyczarterował zbudowany w 2020 roku statek klasy Kamsarmax „SOCRATES GRAECIA" na okres 7-9 miesięcy w cenie 13 400 dolarów dziennie. Oldendorff wynajął zbudowany w 2017 roku statek klasy Kamsarmax „TAI KNOWLEDGE'' na okres jednego roku za stawkę 12 750 dolarów dziennie. Reachy wyczarterował zbudowany w 2009 roku statek Panamax „TINA IV'' na okres 11-13 miesięcy w cenie 10 300 dolarów dziennie.
Rynek kontenerowców
Stawki na rynku czarteru kontenerowców wciąż rosną, na morzu Śródziemnym zmniejszyła się nieco nadpodaż małego tonażu. Stawka czarterowa na okres jednego roku dla jednostki o ładowności 6800 TEU wzrosła o 8 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca i wynosiła 21 000 dolarów dziennie.
Rynek kupna i sprzedaży statków
Na rynku kupna i sprzedaży używanych tankowców był to dość aktywny tydzień. Sovcomflot sprzedał firmie Khor Al Zubair Shipping, z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, statek „PETROPAVLOVSK" (106 532 DWT, zbudowany w 2002 r. przez Tsuneishi Tadotsu SB) za 10,2 mln USD.
W sektorze tankowców klasy Aframax, klienci Minerva Marine oddali w wietnamskie ręce statek „MINERVA MAYA" (105 709 DWT zbudowany w 2002 r. przez Hyundai Samho HI) za 12,2 mln USD. Różnica w cenie wynika z faktu, że „PETROPAVLOVSK" został sprzedany bez przebytego przeglądu, podczas gdy statek „MINERVA MAYA" właśnie go przeszedł.
Greccy nabywcy zakupili od Hafnia statek „HAFNIA AMERICA" (74 996 DWT, zbudowany w 2006 r. przez stocznię Onomichi) za cenę około 12 mln USD.
W sektorze masowców, japońscy właściciele sprzedali masowca klasy Kamsarmax „LOWLANDS KAMSAR" (82 206 DWT, zbudowany w 2010 r. przez Tsuneishi Zosen), za niską cenę 15 mln dolarów, statek przeszedł przegląd i ma zainstalowany system BWMS. Dla porównania, jednostka „KM YOKOHAMA" (83 480 DWT, zbudowana w 2011 r. przez Sanoyas), sprzedana w lipcu, osiągnęła cenę w okolicach 15 mln dolarów, statek przeszedł przegląd jednak nie miał zainstalowanego systemu BWMS.
Klienci Ultranav Naviera sprzedali greckim nabywcom statek klasy Panamax „ELENA II" (76 741 DWT, zbudowany w 2006 r. przez Sasebo HI) za 8,2 mln USD.
Statek, projektu „Dolphin 57” klasy wielkościowej Supramax „WATFORD" (57 022 DWT, zbudowany w 2010 r. przez COSCO Dalian SY, C4x40T) został oddany greckim nabywcom za 8,9 mln USD, statek przeszedł okresowy przegląd i ma zainstalowany system BWMS.
Chińczycy nabyli od NYK statek „GLOBAL GARNET" (52 223 DWT, zbudowany w 2005 r. przez Oshima Shipbuilding, C4x30T) za 6,6 mln USD.
Rynek ropy naftowej
Po czterech kolejnych miesięcznych spadkach, w lipcu, eksport ropy wzrósł o 22 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca do 3,24 mln baryłek dziennie. Szacuje się, że eksport morski wyniósł ok. 3,13 mln baryłek dziennie, co oznacza wzrost o 18 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca i 24 proc. w ujęciu rok do roku. Chiny, po raz trzeci z rzędu, okazały się największym zagranicznym konsumentem amerykańskiej ropy naftowej, importując 0,58 mln baryłek ropy dziennie - jest to wzrost o 152 proc. r/r.
Handel morski
Ceny rudy żelaza są najwyższe od końca 2013 roku i wzrosły do ceny powyżej 130 dolarów dziennie. W kwietniu tego roku cena wynosiła ok. 85 dolarów za tonę. Wzrost cen napędzany jest przez silny chiński popyt.
Według danych Departamentu Rolnictwa stanów Zjednoczonych, Chiny zakupiły już ponad 15 mln ton amerykańskiej soi, która ma zostać wysłana w nadchodzącym roku. Jest to ilość ponad dwukrotnie większa niż w tym samym czasie rok temu. Handel między Stanami Zjednoczonymi a Chinami wzrósł po wdrożeniu „pierwszej fazy" umowy handlowej podpisanej na początku tego roku.
Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,438 28-Aug-2020 ISSN: 1358-8028 i in.