W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu lipca 2020 roku

05.08.2020

Stocznia Gryfia

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea spadł o 3 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i wynosi 11 923 USD dziennie, średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 31 proc. w ujęciu rok do roku.

Według danych opublikowanych przez Bank of Korea, południowokoreańska gospodarka oficjalnie weszła w II kwartale w recesję. PKB kraju spadło o 2,9 proc. rdr w II kw. 2020 r., po spadku o 1,3 proc. rdr w I kwartale. Eksport południowokoreański gwałtownie ucierpiał (spadek o 14 proc. rdr w II kw.) w wyniku poważnego „szoku" gospodarczego wynikającego z pandemii Covid-19. Międzynarodowy Fundusz Walutowy obecnie prognozuje, że PKB w Korei Południowej spadnie o 2,1 proc. rdr w całym roku 2020.

Departament Pracy USA poinformował, że w trzecim tygodniu lipca, liczba nowych wniosków o zasiłki dla bezrobotnych wyniosła 1,4 mln, co stanowi pierwszy tygodniowy wzrost od marca (kiedy pod koniec marca liczba ta wyniosła 6,8 mln). Największy wzrost odnotowano w Kalifornii, na Florydzie i w Georgii, czyli we wszystkich stanach borykających się z rosnącymi wskaźnikami infekcji Covid-19.

Przemysł stoczniowy

Dotychczas w bieżącym roku zakontraktowano budowę tylko 291 statków. W trzecim tygodniu lipca odnotowano niewielką liczbę nowych zamówień.

Południowokoreańska stocznia Hyundai Mipo podpisała kontrakt z E4C Shipping (E4C Shipping jest nowo utworzoną spółką joint venture składająca się z Dee4 Capital, Gunvor i ECCO) na budowę dwóch tankowców MR w ramach zamówienia podstawowego i dwóch tankowców w ramach zamówienia opcjonalnego, każdy o nośności 50 000 DWT. Dostawa jest planowana na trzeci kwartał 2021 roku. Hyundai Mipo zawarła także kontrakt z europejskim inwestorem na budowę dwóch jednostek MR w ramach zamówienia podstawowego i jednej jednostki w ramach zamówienia opcjonalnego, każdy o nośności 50 000 DWT. Dostawa tych statków jest planowana na drugą połowę 2021 r.

Stocznia Shanghai Changjiang Shipping podpisała kontrakt z Damen Yichang na budowę statku MPP (wielozadaniowego) o nośności 8 800 DWT (pojemności 128 TEU) z planowaną dostawą na koniec 2021 roku.

Stocznia Jiangsu Dajin HI otrzymała zamówienie od Aston Enterprise na wyprodukowanie dwóch drobnicowców, każdy o nośności 8 000 DWT, dostawa jest planowana w 2021 roku.

Recykling statków

Kolejny tydzień lipca na rynku recyklingu statków był spokojny, głównie ze względu na rozpoczęty sezon urlopowy. Rosnące zarobki masowców sprawiają, że podaż tych jednostek do recyklingu pozostaje na minimalnym poziomie. Zarobki tankowców także pozostają na zadowalającym armatorów poziomie, co przekłada się na niewielką liczbę tych jednostek wycofywanych z eksploatacji. Kryzys spowodowany pandemią Covid-19 przede wszystkim uderzył w sektor rejsów wycieczkowych, mocno ucierpiały także przewozy kontenerowe i sektor offshore. Z tego powodu to właśnie statki wycieczkowe, kontenerowce i jednostki offshore zapewniają większość tonażu kierowanego na złom.

Pakistan wciąż przoduje pod względem oferowanej ceny za złom, masowiec klasy Handymax „MJ BULKER"  został sprzedany za 352 USD/ldt (Lightweight, Light displacement tonnes – ciężar statku po usunięciu pozostałości ładunku, paliwa, smarów, olejów, wody balastowej oraz pitnej itp.). Duży popyt ze strony pakistańskiej wskazuje, że optymizm na rynku recyklingu statków zagości na dłużej.
 

Rynek czarteru na czas

W sektorze kontenerowców, ATC wyczarterował statek „NORDIC GENEVA”, zbudowany w 2009 roku na okres jednego roku w cenie 15 000 USD/dzień. UML wyczarterowało dwie jednostki: „NISSOS SINFOS” i „NISSOS SERIFOS”  na okres trzech lat w cenie 30 000 USD/dzień za każdą jednostkę.

W sektorze masowców, zbudowana w 2012 roku jednostka Panamax „IRENE MADIAS'' została wyczarterowana przez singapurskiego armatora Victory Shipping na okres 9-11 miesięcy za 11 000 dolarów dziennie, a zbudowany w 2017 roku Ultramax „ BULK VENUS'' na okres 3-5 miesięcy za 11 400 dolarów dziennie.

Rynek kontenerowców

W czwartym tygodniu aktywność na rynku czarterowym kontenerowców nadal koncentrowała się na segmencie „old Panamax". Ponieważ jednak podaż statków o pojemności 4 000 - 5 000 TEU jest coraz bardziej ograniczona, czarterujący musieli szukać tonażu wśród segmentu statków o pojemności około 3 500 TEU. Stawka czarteru na 6-12 miesięcy dla statku o pojemności 3 500 TEU wzrosła o 9,7 proc. osiągając poziom 8 500 USD/dzień. W przypadku większych rozmiarów kontenerowców, poziom wynajmu również nabrał tempa. Stawka czarterowa na okres 6-12 miesięcy dla statku „eco” o pojemności 9 000 TEU wzrosła o 3,4 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i wyniosła 30 000 USD/dzień. Jednakże, na rynku nadal istnieje niepewność co do możliwości zaangażowania się operatorów w czarter długoterminowy. W segmencie feederów był to spokojny tydzień. Niemniej jednak popyt na nowoczesny tonaż „ekologiczny” nadal wzrastał, a  stawka czarterowa na okres 6-12 miesięcy dla statku o pojemności 1700 TEU wzrosła o 1,8 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia.

Rynek kupna i sprzedaży statków

Pomimo trwających negocjacji dotyczących transakcji kupna-sprzedaży statków z drugiej ręki (10-letnich i starszych) z sektora tankowców, to w czwartym tygodniu lipca nie potwierdzono żadnej sprzedaży. Dotychczas w bieżącym roku brakowało nowoczesnych i młodszych jednostek oferowanych do sprzedaży. Na rynku panują jednak optymistyczne nastroje, że w drugiej połowie roku sytuacja się poprawi.

W sektorze używanych masowców, klienci Doun Kisen sprzedali greckim nabywcom jednostkę Kamsarmax „KM YOKOHAMA” (83 480 DWT, zbudowaną w 2011 roku przez Sanoyas) za cenę około 15 mln USD, a także nowoczesny statek klasy Ultramax „OCEAN JORF” (61 269 DWT, zbudowany w 2016 roku przez Iwagi Zosen, C4x30T) za dość wysoką cenę 18 mln USD.

Klienci Norden A/S zakupili statek „MI HARMONY” (61 617 DWT, zbudowany w 2014 roku przez Nantong COSCO KHI, C4x30,5T)  za cenę w wysokości 15 mln dolarów. Zaproszono do składania ofert na zakup masowca „BULK ARIES” (60 220 DWT, zbudowanego w 2016 r. przez Onomichi Dockyd, C4x30T).

Klienci Mitsubishi Ore zobowiązali się do zakupu statku „SANTA ROSALIA” (75 886 DWT, zbudowanego w 2008 roku przez Tsuneishi Zosen) za cenę około 10,5 miliona dolarów.

Nadal utrzymuje się wysoki wolumen sprzedaży jednostek klasy Supramax projektu „Dolphin 57”. Klienci Allseas (Grecja) zobowiązali się do zakupu  dwóch statków: „PARNON” (56 617 DWT, zbudowany w 2011 roku przez CSC Qingshan SY, C4x35T) i „ITHOMI” (56 411 DWT, zbudowany w 2011 roku przez CSC Qingshan SY, C4x35T) za łączna sumę 15,5 mln dolarów. Dla porównania, jednostka „FULHAM” (57 045 DWT zbudowana w 2010 roku przez COSCO Dalian SY, C4x40T) została sprzedana za 7,5 mln USD. Jednostka „XENOFON XL” (57 005 DWT, zbudowana w 2010 roku przez COSCO Zhoushan, C4x30T) została sprzedana za 7,45 mln USD.

 Masowiec klasy Handysize „ZAMBESI” (34 205 DWT, zbudowany w 2013 roku przez Zhejiang Yangfan, C4x35T) z zainstalowanym systemem BWTS został sprzedany za 8,75 mln USD.

Rynek ropy naftowej

Dane opublikowane przez U.S. Energy Information Administration (EIA) pokazały, że w tygodniu kończącym się 17 lipca, drugi tydzień z rzędu spadły obroty rafinerii w USA. Spadek był wprawdzie marginalny (ok. 1 proc. w skali roku), ale oznacza to wyraźną zmianę trendu z ośmiotygodniowego okresu stałego wzrostu przerobu ropy z niskiego poziomu 12,4 mln baryłek dziennie na początku maja do 14,3 mln baryłek dziennie na początku lipca. Spadek ten następuje wraz z pogorszeniem się sytuacji epidemiologicznej Stanów Zjednoczonych, gdzie nastąpił znaczny wzrost liczby zachorowań na Covid-19.

Handel morski

Koncern wydobywczy Rio Tinto (trzeci pod względem wielkości koncern wydobywczy na świecie i największy pod względem wydobycia węgla) podał do wiadomości, że sprzedaż rudy żelaza osiągnęła w II kwartale 2020 roku poziom 86,7 mln ton, co oznacza wzrost o 19 proc. w stosunku do I kwartału oraz wzrost o 2 proc. w ujęciu rok do roku. Koncern dodał, że popyt na rudę żelaza w Chinach jest na stabilny poziomie podczas gdy w następstwie rozprzestrzeniania się pandemii Covid-19  w Japonii i Europie pozostaje na niskim poziomie. Największy na świecie koncern wydobywczy BHP Billiton odnotował w II kwartale bieżącego roku rekordową sprzedaż 77,0 mln ton, co oznacza wzrost o 13 proc. w ujęciu kwartalnym i 8 proc. w ujęciu rocznym.

Brazylijski koncern wydobywczy Vale poinformował, że produkcja rudy żelaza w II kwartale 2020 roku osiągnęła poziom 67,6 mln ton, co oznacza wzrost o 13 proc. w ujęciu kwartał do kwartału i tylko 6 proc. w stosunku do II kwartału 2019 r., kiedy to produkcja gwałtownie spadła po katastrofie spowodowanej przerwaniem tamy. Vale utrzymał prognozę dotycząca sprzedaży w pełnym 2020 roku na poziomie 310 – 330 mln ton ze wskazaniem raczej na dolną wartość prognozowanej ilości.

 

 

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,432 24 -Jul-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

{"register":{"columns":[]}}