W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu sierpnia 2020 roku

09.09.2020

Stocznia Gryfia

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea wzrósł o  1 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i wyniósł 13 482 USD dziennie, co stanowi piąty kolejny tygodniowy wzrost, średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 23 proc. w ujęciu rok do roku.

Przedstawiciele USA i Chin potwierdzili swoje zaangażowanie w realizację „pierwszego etapu" umowy handlowej uzgodnionej na początku 2020 roku. Wyznaczono cele w zakresie usunięcia przeszkód dla amerykańskich przedsiębiorstw w dziedzinie usług finansowych i rolnictwa, a także zwiększenia zakupów produktów amerykańskich przez Chiny. W ostatnich miesiącach zwiększył się chiński import szerokiej gamy amerykańskich towarów; w szczególności Chiny zaimportowały w lipcu 3,7 mln ton amerykańskiej ropy, co stanowi najwyższy miesięczny poziom w historii.

W czwartek Bank Korei obniżył o 1,1 punktu procentowego swoją prognozę PKB na 2020 r. do poziomu 1,3 proc. co byłoby największym rocznym spadkiem PKB Korei Południowej od ponad dwóch dekad. Zmiana prognozy spowodowana jest faktem, że rząd Korei rozważa wprowadzenie bardziej rygorystycznych ograniczeń dotyczących dystansu społecznego w obliczu rosnącej liczby przypadków Covid-19 w kraju.

Przemysł stoczniowy

Rynek budowy nowych statków nadal silnie odczuwa skutki pandemii Covid-19. W bieżącym roku dotychczas zakontraktowano budowę 388 statków, stanowi to spadek o 49 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

W sektorze tankowców, zarówno stocznia Hundai Mipo i Hyundai Vietnam SB podpisały kontrakt na budowę jednej jednostki MR, obie jednostki o nośności 50000 DWT maja zostać dostarczone w 2021 roku.

China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) otrzymała zamówienie od francuskiego właściciela Rubis Group na budowę zbiornikowca asfaltowo-bitumicznego, o nośności 15 000 DWT, zamówienie dotyczy budowy jednej jednostki w ramach zamówienia podstawowego i jednej w ramach zamówienia opcjonalnego. Dostawa jednostek zaplanowana jest na 2022 rok.

Zhejiang Satellite Petrochemical zamówił po dwie jednostki VLEC (Very Large Ethane Carrier) w stoczniach Hyundai HI i Samsung HI, każda o pojemności 98 000 m3. Wszystkie cztery jednostki mają zostać dostarczone w 2022 roku.

Recykling statków

Nastroje na rynku recyklingu statków zmieniły się pomimo tego, że popyt nadal przewyższa podaż.  Na całym subkontynencie indyjskim, dotyczy to zwłaszcza Indii, panują obawy związane z szybko rosnącą  liczbą zachorowań na Covid-19.

Stocznie recyklingowe w Bangladeszu wciąż przerabiają duże ilości tonażu nabytego wcześniej w tym roku. Najwyższe ceny w regionie oferują natomiast stocznie w Pakistanie. W Indiach, cena złomu masowców klasy Capesize wynosi 340 dolarów za 1 LTD.

 

Rynek czarteru na czas

W sektorze kontenerowców, Vitol wyczarterował, zbudowany w 2009 roku, statek VLCC „ATHENIAN VICTORY” na okres 30-90 dni w cenie 35 000 dolarów dziennie. Koch wynajął na okres 6-8 miesięcy statek VLCC „HUNTER FRIGG” (zbudowany w 2020 roku i wyposażony w scrubber) w cenie 40 000 dolarów/dzień.
Mjolner wyczarterował jednostkę klasy Aframax „LIBRA SUN'', zbudowaną w 2010 roku,  na okres 6-9 miesięcy w cenie 23 500 dolarów/dzień. 
W sektorze masowców odnotowano ograniczoną aktywność na rynku czarteru. Stawki czarteru masowców klasy wielkościowej Capesize nadal spadały, stawka czarterowa na okres jednego roku za statek „non-eco” wynosiła 16 375 dolarów/dzień. 

Rynek kontenerowców

Sytuacja na rynku czarteru kontenerowców wciąż ulega poprawie. Stawka czarterowa na okres 6-12 miesięcy dla statku „neo-Panamax”, o ładowności 9000 TEU, pod koniec sierpnia wynosiła 32 500 dolarów dziennie, co oznacza wzrost o 7 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca, choć w stosunku do poziomu z początku roku spadła o 18 proc.

W sektorze „old Panamax”, pod koniec sierpnia, stawka czarterowa na okres 6-12 miesięcy dla jednostki o ładowności 4 400 TEU wzrosła o 45 proc. do poziomu 15 250 dolarów dziennie, co oznacza wzrost o 11 proc. od początku roku.

Indeks stawki czarterowej na koniec sierpnia wyniósł 57 punktów, co oznacza wzrost o 20 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca, ale nadal 8 proc. poniżej poziomu z początku 2020 roku.

Rynek kupna i sprzedaży statków

Na rynku kupna i sprzedaży używanych tankowców wydaje się, że aktywność wzrosła. Francuski właściciel, Perenco, sprzedał klientom Equatorial Marine za cenę w wysokości 22 milionów dolarów statek „BAG MEUR" (306 324 DWT, zbudowany w 2000 roku przez Hyundai HI (Ulsan)). Cena ta odzwierciedla zauważalny spadek wartości jednostek VLCC. Dla porównania, w czerwcu, statek „KALAMOS" (281 037 DWT zbudowany w 2000 r. przez I.H.I. (Kure)) został sprzedany za 25 mln dolarów.

W sektorze jednostek Medium Range, Norden, sprzedał chińskim nabywcom, statek „NORD ANDES" (49 962 DWT, zbudowany w 2011 r. przez Onomichi Dockyard) za cenę około 21 mln dolarów. Jest to dość wysoka cena, w porównaniu do sprzedaży na początku sierpnia, statku „EAGLE MELBOURNE" (50 079 DWT, zbudowanego w 2011 r. przez Onomichi Dochyard), który został sprzedany za cenę 15,75 mln dolarów.

Większość transakcji na rynku kupna i sprzedaży masowców dotyczyła klasy wielkościowej Capesize. Japońscy właściciele sprzedali europejskim nabywcom statek „JUBILANT EXCELLENCE" (181 415 DWT, zbudowany w 2013 r. przez Koyo Dock) za 24,5 mln dolarów. Statek ten ma zainstalowany system BWMS.

Klienci Oldendorff oddali w greckie ręce statek „TETE OLDENDORFF" (180 912 DWT, zbudowany w 2011 r. przez STX SB (Jinhae)) za cenę 19,5 mln USD. Klienci K-Line poinformowali o sprzedaży, singapurskim nabywcom, jednostki „CAPE DAISY" (203 153 DWT, zbudowanej w 2006 r. przez Universal SB Ariake) za cenę około 13 mln dolarów. Kontrolowany przez Japończyków statek Kamsarmax „IKAN BAGANG" (83 651 DWT, zbudowany w 2009 r. przez Sanoyas) został sprzedany za 12,5 mln USD. Statek „TAI PROMOTION" (77 834 DWT, zbudowany w 2004 r. przez CSBC (Kaohsiung)), należący do klientów Taiwan Navigation, został sprzedany za cenę 6,75 mln dolarów.

Handel morski

Chiński import rudy niklu spadł o 33 proc. w ujęciu rok do roku w okresie styczeń-lipiec bieżącego roku i wyniósł 17,3 mln ton. Import z Indonezji, po wprowadzeniu w styczniu zakazu eksportu, spadł o 75 proc. r/r do poziomu 2,7 mln ton. Import od największego chińskiego dostawcy rudy niklu, Filipin, spadł o 8 proc. rok do roku do poziomu 13,1 mln ton, spadek ten był głównie spowodowany zakłóceniami w pogodzie na początku roku. W lipcu jednakże wzrósł do najwyższego od dwóch lat poziomu  4,4 mln ton. Import z Nowej Kaledonii wzrósł o 50 proc. rok do roku i wyniósł 1,1 mln ton w okresie styczeń-lipiec.

Chiński import boksytu, pomimo pandemii Covid-19, szybko rósł w tym roku i w styczniu wyniósł 69,3 mln ton, co oznacza wzrost o 11 proc. w ujęciu rok do roku, większość wzrostu przypadła na import z Indonezji, Australii i Gwinei.

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,437  28-Aug-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

 

 

{"register":{"columns":[]}}