W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu lipca 2020 roku

24.07.2020

Statek na Zalewie Szczecińskim

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea wzrósł o 4 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia do 12 326 USD dziennie, średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 35 proc. w ujęciu rok do roku.

W Niemczech produkcja przemysłowa spadła o 19,4 proc. r/r w maju, co oznacza nieznaczne odbicie od rekordowo niskiego poziomu w kwietniu, przy czym poprawa ta wynikała ze wzrostu zamówień na towary przemysłowe. Niemiecki rząd zapowiedział podjęcie dalszych kroków w kierunku pomocy gospodarce w odbudowie po skutkach kryzysu Covid-19, rozważa także ułatwienie finansowania eksportu, w tym obniżenie opłat za gwarancje eksportowe.

Pomimo niedawnego złagodzenia ograniczeń związanych z Covid-19, sprzedaż detaliczna w Wielkiej Brytanii pozostaje na niskim poziomie. Miesięczny raport British Retail Consortium wykazał spadek sprzedaży detalicznej o 63 proc. r/r w czerwcu, choć było to o 19 punktów procentowych więcej niż w maju. Oczekuje się, że konsumenci raczej szybko nie powrócą do swoich wcześniejszych przyzwyczajeń zakupowych, zwłaszcza że poziom bezrobocia nadal rośnie.

Przemysł stoczniowy

W 2019 roku ceny nowego tonażu były stabilne, w 2020 roku, w związku ze skutkami pandemii Covid-19, ceny nowych statków zaczęły spadać. Indeks Clarksons Newbuilding Price wynosi 127 punktów, co stanowi spadek ze 130 punktów notowanych z początku roku. Dotychczas w 2020 roku łącznie złożono zamówienia na 272 statki, co stanowi spadek w skali roku o 54 proc.

W sektorze kontenerowców, południowo-koreańska stocznia Dae Sun Shipbuilding podpisała kontrakt z Namsung Shipping na budowę dwóch feederów o pojemności 1000 TEU, dostawa statków jest planowana na koniec 2021 roku i początek 2022 roku.

Recykling statków

W drugim tygodniu lipca, na rynku recyklingu statków, po niedawnym ożywieniu działalności po złagodzeniu ograniczeń związanych z Covid-19, niewiele się działo. Pakistańskie stocznie złomowe pozostają najlepszą opcją dla próbujących pozbyć się jednostek. Stocznie indyjskie działają wolniej ze względu na deszcze monsunowe i brak siły roboczej. Przewiduje się, że pełna aktywność stoczni w Indiach powróci najwcześniej w listopadzie, zwłaszcza że dzienna liczba zarażonych Covid-19 nadal rośnie.

Zdolności przerobowe w zatwierdzonych przez UE stoczniach w Turcji są zapełnione do końca roku, co ogranicza tych armatorów, którzy powinni złomować statki zgodnie z przepisami unijnymi. W innych zatwierdzonych przez UE stoczniach pozostało niewiele miejsca.

Maersk wysłał do „ekologicznego recyklingu” w Turcji kontenerowiec „SINE MAERSK" o pojemności 9 600 TEU. Jest to największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek dotąd został skierowany do stoczni złomowej.

Rynek czarteru na czas

W sektorze tankowców, Weco Tankers wyczarterował zbudowaną w 2006 jednostkę MR „PTI HERCULES” na okres 2-9 miesięcy z początkową stawką wynoszącą 11 000 USD/dzień. ST Shipping zawarł umowę na czarter zbudowanej w 2016 jednostki MR „HELLAS REVENGER” na okres 6 miesięcy (z możliwością przedłużenia o kolejne 6 miesięcy) w cenie 11 000 USD/dzień, po 60 dniach stawka wzrośnie do 14 500 USD/dzień.

W sektorze masowców, ST Shipping wyczarterował zbudowaną w 2010 roku jednostkę klasy Panamax „SELINA” na okres 12-14 miesięcy w cenie 11 000 USD dziennie, zaś zbudowany w 2011 roku statek klasy Panamax „KING PEACE” został wyczarterowany na okres 11-13 miesięcy w cenie 9 500 USD dziennie. Jednostka klasy Handysize „UNION GROOVE”, zbudowana w 2012 roku, została wyczarterowana na okres 5-8 miesięcy w cenie 8 500 USD dziennie

Rynek kontenerowców

Ostatni trend wzrostowy w segmencie „old Panamax" będzie się utrzymywał, stawka czarterowa kontenerowca o pojemności 4 400 TEU na okres 6-12 miesięcy wynosi 8 500 USD dziennie. Nowoczesny tonaż „eco” o ładowności 1 700 TEU w sektorze kontenerów dowozowych tzw. feederów uległ pewnej pozytywnej zmianie ponieważ wzrost popytu i mniejsza podaż spowodowały wzrost dziennych stawek za wynajem. Ta sytuacja może wpłynąć korzystnie na właścicieli starszych i mniejszych feederów.

Rynek kupna i sprzedaży statków

Aktywność na rynku kupna i sprzedaży tankowców jest nadal ograniczona. Jednostki „HIGH PROGRESS" (51 303 DWT, zbudowana w 2005 r. przez STX SB (Jinhae)) i „HIGH PERFORMANCE" (51 302 DWT, zbudowana w 2005 r. przez  STX SB (Jinhae)) zostały sprzedane klientom Medbulk (Turcja) za 12,95 mln dolarów każdy. Cena ta jest zgodna ze sprzedażą w kwietniu o rok starszego statku „MERCINI LADY" (46 678 DWT, zbudowany w 2004 r. przez 3 Maj Brod.) za niską cenę 11 mln dolarów. „VALLE DI SIVIGLIA" (42 721 DWT, zbudowana w 2001 r. przez Hyundai Mipo) została sprzedana na Daleki Wschód za 7,3 mln USD. Dla porównania, siostrzany statek „VALLE DI CASTIGLIA" (39 999 DWT, zbudowany w 2001 r., przez Hyundai Mipo) został sprzedany na początku czerwca za 7,3 mln USD.

Na rynku kupna i sprzedaży masowców drugi tydzień lipca był wyjątkowo aktywny, pomimo tylko kilku potwierdzonych transakcji sprzedaży. Klienci D'Amico sprzedali greckim nabywcom statek „MEDI LAUSANNE" (83 002 DWT, zbudowany w 2006 r. przez Tsuneishi Zosen) za cenę w wysokości 9 mln. Jest to lepsza cena w porównaniu ze sprzedażą w marcu siostrzanego statku „MEDI HONG KONG" (82 790 DWT, zbudowany w 2006 r. przez Tsuneishi Zosen) za 9,25 mln USD. Klienci Joong Ang Shipping zaprosili do składania ofert na statki „WISE YOUNG" (82 012 DWT, zbudowany 2011 przez Daewoo (DSME)) i „SUNNY YOUNG" (81 967 DWT, zbudowany 2011 przez Daewoo (DSME)), oferowane ceny są w granicach 13 mln dolarów. W sektorze Panamax, klienci Ultranav Naviera sprzedali „LORETO" (76 737 DWT, zbudowane w 2004 r. przez Sasebo HI) za cenę 8 mln dolarów, statek jest po przeglądzie i ma zainstalowany system BWMS (Ballast Water Treatment System).

Klienci Ugland Marine sprzedali jednostki „ROSITA" (52 292 DWT, zbudowaną w 2004 roku przez Tsuneishi Cebu, C4x30T) i „FAVORITA" (52 292 DWT, zbudowaną w 2005 r. przez Tsuneishi Cebu, C4x30T) za łączną cenę w wysokości około 14 mln USD. Oba statki mają zainstalowany system BWMS, Japońscy właściciele zaprosili do składania ofert na zakup „BULK PARAISO" (53 503 DWT, zbudowany w 2007 r. przez Iwagi Zosen, C4x30.5T), obecnie negocjowana jest suma około 8 mln dolarów. Do sprzedaży przeznaczony jest także statek klasy Handysize „PEGASUS OCEAN" (34 512 DWT, zbudowany w 2015 r. przez Hakodate Dock, C4x30T), obecnie negocjowana cena wynosi około 13 mln dolarów. Statek ma zainstalowany system BWMS, w tym roku ma zostać poddany przeglądowi. Klienci Centrofin stali się nabywcami jednostki klasy Capesize „NEW STAGE" (176 877 DWT, zbudowany w 2008 r. przez Namura Shipbuilding) w cenie 16,3 mln dolarów po tym jak pierwotna próba sprzedaży chińskim nabywcom się nie powiodła.

Rynek ropy naftowej

Ostatnio opublikowane dane celne Stanów Zjednoczonych pokazały, że w maju USA wyeksportowały do Chin 1,26 mln baryłek ropy naftowej, co stanowi największą ilość ropy naftowej wysłanej do jednego kraju w historii. Wolumen ten był o ok. 170 proc. wyższy od poprzedniego miesięcznego rekordu amerykańskich dostaw do Chin, osiągniętego w marcu 2018 r. po 21-miesięcznym okresie bardzo ograniczonego eksportu (średnio 0,09 mln baryłek dziennie) od sierpnia 2018 r.

Handel morski

Dane dotyczące ruchu statków wskazują, że eksport australijskiej rudy żelaza osiągnął w czerwcu poziom około 78 mln ton, co oznacza wzrost o 5 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i stanowi najwyższy miesięczny wynik w porównaniu do grudnia. Dobre wyniki podobno odzwierciedlają wysiłki największych kopalni mające na celu maksymalizację dostaw przed końcem roku finansowego, jak również silny popyt ze strony Chin. Szacuje się, że eksport australijskiej rudy żelaza wyniósł 424 mln ton w pierwszej połowie roku, co stanowi wzrost o 5 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

Wydobycie węgla w Indonezji (z czego ok. 75 proc. jest zazwyczaj eksportowane) wzrosło o 2 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca do 42 mln ton w czerwcu, ale spadło o 8 proc. w ujęciu rok do roku. Słaby popyt ze strony Indii szczególnie mocno uderzył w indonezyjski eksport węgla w okresie kwiecień-maj (dostawy spadły aż o 20 proc. r/r).

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,430 10-Jul-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

 

 

{"register":{"columns":[]}}