W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu sierpnia 2020 roku

28.08.2020

Kontenerowiec

Wskaźniki ekonomiczne

 

Indeks ClarkSea wzrósł o 3 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i wyniósł 13 344 USD dziennie, stanowi to najwyższy poziom od połowy maja br.,  średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 27 proc. w ujęciu rok do roku.

Dane Narodowego Biura Statystyczne w Chinach wskazują, że w lipcu produkcja przemysłowa wzrosła o 4,8 proc. r/r. W tym czasie sprzedaż detaliczna, która według prognoz miała wzrosnąć, w ujęciu rocznym nieznacznie spadła (1,1 proc.). Jest to siódmy miesiąc z rzędu, w którym zanotowano spadek sprzedaży detalicznej. 

Gospodarka amerykańska odzyskała w lipcu 1,8 mln miejsc pracy, po rekordowym czerwcu, kiedy to odzyskano 4,8 mln  miejsc pracy. Stopa bezrobocia w USA spadła z 11,1 proc. w czerwcu do 10,2 proc. w lipcu, ale nadal pozostaje znacznie wyższa od poziomu 3,5 proc. w lutym i powyżej najwyższego poziomu 10 proc. osiągniętego podczas kryzysu finansowego w latach 2007-2009.

Przemysł stoczniowy

Pandemia Covid-19 znacząco wpłynęła na nastroje na rynku budowy nowych statków. Dotychczas w bieżącym roku zakontraktowano budowę 331 statków, stanowi to spadek o 54 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Indeks Clarksons Newbuiding Price wyniósł 127 punktów, jest to spadek o 3 punkty z początku bieżącego roku.

W sektorze masowców, chińska stocznia Nantong COSCO KHI (NACKS) otrzymała zamówienie od Norden na kolejne dwie jednostki Ultramax, każdy o nośności 61 000 DWT. Planowana dostawa ostatnich dwóch masowców z serii sześciu zamówionych statków ma się odbyć w 2022 roku. 

Marine Cove złożyło zamówienie w chińskiej stoczni Taizhou Sanfu na budowę dwóch masowców klasy Kamsarmax o nośności 82 000 DWT. Dostawa jest planowana ma drugą połowę 2022 roku.

Dotychczas, w bieżącym roku, odnotowano zamówienia na 89 masowców, dla porównania w roku 2019 odnotowano zamówienia na 325 jednostek.  

W sektorze tankowców LNG, stocznia Hyundai HI podpisała zamówienie z Korea Line (dla Shell) na dwie jednostki o pojemności i 174 000 m3 LNG, dostawa statków zaplanowana jest na koniec 2023 roku.

Recykling statków

Zarówno poziom cen i popyt na stal z recyklingu statków nadal wzrasta we wszystkich trzech głównych miejscach recyklingu statków na subkontynencie indyjskim tj. w Pakistanie, Bangladeszu i Indiach. Wydaje się, że  w ciągu najbliższego czasu ta sytuacja nie ulegnie zmianie.

Wolumen demontażu statków, jak dotąd, wyniósł 13,8 mln DWT, oznacza  to wzrost o 24 proc. w stosunku rocznym. Z powodu wprowadzenia lockdownu we wszystkich głównych ośrodkach recyklingu statków na subkontynencie indyjskim, w kwietniu aktywność na rynku demontażu statków została wstrzymana, ale już w czerwcu wzrosła do najwyższego poziomu od kwietnia 2019 roku.  W ujęciu DWT największy udział w tonażu przeznaczonym do recyklingu miały masowce (64 proc.), kontenerowce stanowiły tylko 15 proc.

Rynek czarteru na czas

W sektorze kontenerowców, Litasco wyczarterował, zbudowany w 2004 roku, statek typu Aframax „DELTA PIONEER" (wyposażony w scrubber) na okres 60-120 dni w cenie 16 500 USD/dzień przez pierwsze 60 dni, 18 500 USD/dzień przez kolejne 30 dni, przez resztę okresu stawka będzie wynosić 20 500 USD/dzień.
Firma Clearlake wyczarterowała dwie nowo wybudowane jednostki typu Medium Range na okres 
3 lat+1+1, dostawa jednostek ma się odbyć w czwartym kwartale 2021 roku w cenie 15 250 USD /dzień.
 

W sektorze masowców,  Crystal Sea wyczarterował, zbudowany w 2017 roku statek, klasy Kamsarmax „TAI KUDOS" na okres 5-8 miesięcy w cenie 14 000 USD/dzień.  

Pacific Bulk wynajął, zbudowany w 2002 roku, statek klasy Panamax „DARWIN" na okres 4-6 miesięcy za cenę 10 250 USD/dzień. Norden wyczarterował, zbudowany w 2012 roku, klasy Handysize „LADY DEMET" na okres  4-6 miesięcy za cenę 9000 dolarów/dzień.

Rynek kontenerowców

Rynki azjatyckie, szczególnie rejon Zatoki Perskiej w dalszym ciągu odnotowują dość duży popyt na czarter kontenerowców w całym zakresie wielkości. Azjatycki sektor małych feederów wciąż zapewnia operatorom wystarczającą podaż. Na rynkach atlantyckich znaczna część tonażu, szczególnie dotyczy to tonażu poniżej 2000 TEU, pozostaje niewykorzystana. Sytuacja wygląda lepiej w przypadku większych rozmiarów, zwłaszcza powyżej 4000 TEU.

 

Rynek kupna i sprzedaży statków

W drugim tygodniu sierpnia niewiele się działo na rynku kupna i sprzedaży używanych  tankowców. Odnotowano tylko jedną dużą transakcję. Sinokor Merchant Marine sprzedał SK Shipping cztery jednostki VLCC: „ V. ADVANCE", „V. HARMONY", „V. GLORY" (wszystkie o nośności 299 682 DWT i zbudowane w 2019 roku przez Hyundai Samho HI) i statek „V. PROSPERITY" (299 682 DWT, wybudowany w 2020 roku przez Hyundai Samho HI).

Był to także dość spokojny okres dla rynku kupna i sprzedaży używanych masowców. Japońscy właściciele zaprosili do składania ofert na zakup jednostki klasy Capesize „JUBILANT EXCELLENCE" (181 415 DWT, zbudowany w 2013 roku przez Koyo Dock), obecnie jest negocjowana cena około 20 mln dolarów.

Na początku sierpnia, zaproszono do składania ofert na, kontrolowany przez Japończyków, statek klasy Ultramax „IKAN SALMON" (61 380 DWT, zbudowany w 2012 r. przez Iwagi Zosen, C4x30,7T). Statek ten został sprzedany za kwotę 13,75 mln dolarów.

W segmencie statków klasy Supramax,  statek „SAM HAWK” ( 57 599 Dwt, zbudowany w 2013 roku przez STX SB(Jinhae), C4x30T) został oddany w ręce tureckich nabywców za cenę 10 mln dolarów.

Rynek ropy naftowej

Według danych opublikowanych w tym tygodniu przez IEA (Międzynarodowa Agencja Energetyczna), w lipcu, zgodność realizacji zobowiązań grupy OPEC+ dotyczących ograniczenia wydobycia ropy produkcji o 9,7 mln baryłek ropy dziennie spadła gwałtownie do 89 proc. z 104 proc. w czerwcu.

Deklarowane przez 10 członków OPEC ograniczenia wydobycia ropy zmniejszyły się w czerwcu do 87 proc. z 107 proc. Arabia Saudyjska i Kuwejt zakończyły dodatkowe dobrowolne ograniczenia w dostawach ropy, produkcja ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich wzrosła o 0,27 mln baryłek dziennie w ujęciu miesiąc do miesiąca do poziomu 0,55 mln baryłek dziennie powyżej docelowego poziomu produkcji w tym kraju (2,45 mln baryłek dziennie).

Handel morski

Dane dotyczące ruchu statków wskazują, że w lipcu eksport australijskiej rudy żelaza wzrósł o 6 proc. r/r i w okresie styczeń-lipiec wyniósł on około 501 mln ton, jednakże w ujęciu miesiąc do miesiąca oznacza to spadek o 10 proc. do około 73 mln ton.

Ostatnie doniesienia o opóźnieniach w wydawaniu chińskich pozwoleń na import australijskiej rudy żelaza nie powinny mieć większego wpływu na obecną sytuację (ponieważ większość ładunków jest importowana w ramach kontraktu lub przez huty, które mają wystarczająco dużo czasu na zorganizowanie wymaganej licencji).

Eksport brazylijskiej rudy żelaza w lipcu wyniósł 34,1 mln ton 9 (najwyższy miesięczny poziom w tym roku), co oznacza stały wzrost w ujęciu rok do roku. Dostawy w okresie styczeń-luty spadły o 9 proc. r/r i wyniosły 180 mln ton, ale spółka Vale (największy na świecie producent rudy żelaza i jedna z największych firm w Brazylii), prognozuje, że w drugiej połowie 2020 r. eksport będzie bardziej stabilny.

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,435  14-Aug-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

{"register":{"columns":[]}}