Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu września 2020 roku
18.09.2020
Wskaźniki ekonomiczne
Indeks ClarkSea wzrósł o 4 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i wyniósł 13 143 USD dziennie, co stanowi piąty kolejny tygodniowy wzrost, średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 19 proc. w ujęciu rok do roku.
Największy kwartalny spadek spośród dużych gospodarek odnotowały Indie, PKB w Indiach w drugim kwartale spadł o 23,5 proc. Kraj ten pod wieloma względami stał się epicentrum pandemii; liczba potwierdzonych przypadków zakażeń na Covid-19 od połowy sierpnia rośnie szybciej niż gdziekolwiek indziej. Prognozy PKB na cały rok zostały w ostatnich tygodniach gwałtownie obniżone, oczekuje się spadku o 10 proc. lub więcej.
Produkt Krajowy Brutto Wielkiej Brytanii wzrósł w lipcu o 6,6 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca do 12 proc. poniżej poziomu z poprzedniego roku. Dane te sugerują, że gospodarka Wielkiej Brytanii odzyskała ponad połowę produkcji utraconej w kwietniu, kiedy produkcja spadła o 25 proc. r/r., może to świadczyć o odbiciu w kształcie litery V.
Przemysł stoczniowy
Rynek budowy nowych statków nadal silnie odczuwa skutki pandemii Covid-19. W bieżącym roku dotychczas zakontraktowano budowę 422 statków, stanowi to spadek o 48 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i jednocześnie spadek o 17 proc. w stosunku do rekordowo niskiego poziomu z 2016 r.
W sektorze tankowców, chiński armator Tianjin Southwest złożył zamówienie w krajowej stoczni Jiangnan SY Group na dwie jednostki VLGC o pojemności 98 000 m3. Dostawa statków zaplanowana jest na czwarty kwartał 2022 roku.
Okazało się, że w sierpniu, China Mingsheng Trust zamówiło w ramach zamówienia podstawowego, w chińskiej stoczni Chengxi, budowę czterech masowców klasy Kamsarmax o nośności 82 000 DWT i cztery jednostki w ramach zamówienia opcjonalnego. Dostarczenie jednostek zaplanowane jest na 2022 rok.
Recykling statków
Na rynku recyklingowym statków nastroje pozostają pozytywne, obserwowany jest dalszy wzrost poziomu cen. Niektóre ze zgłoszonych sprzedaży osiągnęły poziomy cen niespotykane od początku pandemii Covid-19. Wynika to po części z ponownego ożywienia działalności recyklingowej w Bangladeszu, gdzie powrócił popyt na statki przeznaczone na złom.
Moce przerobowe stoczni tureckich, które demontują statki zgodnie z unijnymi wymogami w zakresie Ship Recycling Regulation obecnie stanowią poważny problem. Zakłady te są obecnie zapełnione do końca tego roku, a niektóre z nich nawet do końca 2021 roku. We wrześniu trzy kolejne stocznie tureckie są audytowane pod względem spełnienia wymagań UE w zakresie recyklingu statków. Jeżeli stocznie te zostaną zatwierdzone przez UE to problem z brakiem miejsca może zostać szybko rozwiązany.
Rynek czarteru na czas
W sektorze kontenerowców, Stena wyczarterowała cztery jednostki klasy Suezmax, wyposażone w skrubery, na okres jednego roku w cenie 25 000 USD dziennie za każdy. Zarówno ST Shipping jak i Litasco wynajęły, na krótki okres czasu, jednostki LR 1, które mają posłużyć jako pływające magazyny. Shell wyczarterował zbudowany w 2017-built statek MR „CHALLENGE POLLUX” na okres 6 miesięcy za cenę 14,70 USD/dzień.
W sektorze masowców, Koch wynajął, zbudowaną w 2017 roku, jednostkę Newcastlemax „NEWPORT NEWS” na okres 11-13 miesięcy w cenie 18 400 USD dziennie. SwissMarine wyczarterował, zbudowany w 2006 roku, statek klasy wielkościowej Capesize „ANDROS GLORY” na okres 3-5 miesięcy za cenę 15 300 USD dziennie.
Rynek kontenerowców
Rynek wykazuje zainteresowanie kontenerowcami o ładowności zarówno powyżej jak i poniżej 8 000 TEU. Stawka czarterowa na okres 6-12 miesięcy dla statku o ładowności 4400 TEU wzrosła w ujęciu tydzień do tygodnia o 4 proc. osiągając poziom 16 000 USD dziennie. Jest to wzrost o 18 proc. w porównaniu z końcem roku 2019.
Rynek kupna i sprzedaży statków
Na rynku kupna i sprzedaży używanych tankowców, klienci ADS Crude sprzedali klientom Marshall Shipping jednostkę „ADS STRATUS" (299 157 DWT, zbudowany w 2002 roku przez Hitachi Zosen Ariake) za cenę 25,5 miliona dolarów. Cena ta wydaje się być stabilna porównując sprzedaż statku „OTOWASAN" (302 477 DWT, zbudowanego w 2005 r. przez Kawasaki HI Sakaide) za 27 mln USD.
Klienci D'Amico Tankers sprzedali klientom Medbulk statek „HIGH COURAGE" (46 976 DWT, zbudowany w 2005 r. przez STX SB (Jinhae)) za cenę w wysokości 12,65 mln USD.
Większość transakcji na rynku kupna i sprzedaży używanych masowców dotyczyła sprzedaży przez Japończyków. Dotychczas, w bieżącym roku, właścicieli zmieniło 230 masowców.
Masowiec klasy wielkościowej Capesize „CAPE FUSHEN" (177 890 DWT, zbudowany w 2008 r. przez Shanghai Waigaoqiao) został sprzedany klientom Berge Bulko za 13,8 mln USD. Biorąc pod uwagę, że statek przeszedł przegląd i ma zainstalowany system BWMS,, cena wydaje się dość niska.
W sektorze masowców klasy Post Panamax, japońscy właściciele oddali w ręce klientów Polembros Shipping statek „DOUBLE PARADISE" (95 712 DWT, zbudowany w 2011 roku przez Imabari SB Marugame) za kwotę 16 mln dolarów. Jednostka Kamsarmax, wyposażona w skrubery, „IKAN BAWAL" (83 454 DWT, zbudowana w 2012 roku przez Sanoyas) została sprzedana japońskim nabywcom za cenę około 16 mln dolarów.
Kontrolowany przez Japończyków statek klasy Ultramax „IKAN SEMBAK" (61 358 DWT, zbudowany w 2012 r. przez Iwagi Zosen, C4x30,5T) został sprzedany za cenę około 13,7 mln USD.
Chińczycy nabyli od klientów Eagle Bulk statek klasy Supramax „SKUA" (53 350 DWT, zbudowany w 2003 r. przez Kanasashi K.K., C4x30,5T) za 5,4 mln USD. NYK oddał chińskim nabywcom jednostkę Handysize „ANGELIC ZEPHYR" (37 780 DWT, zbudowaną w 2014 r. przez Kanda Zosensho, C4x30T) za 14 mln USD.
Grecy nabyli statek „GLORIOUS STARLIGHT" (28 236 DWT, zbudowany w 2012 r. przez I-S Shipyard, C4x30T) za cenę około 6,75 mln USD.
Rynek ropy naftowej
Zapotrzebowanie na ropę naftową w Indiach spadło w sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca o 7,5 proc. osiągając poziom około 84 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Jest to drugi z rzędu miesięczny spadek. Popyt na olej napędowy, który stanowi około 40 proc. indyjskiej konsumpcji ropy spadł o 20,6 proc. w ujęciu rok do roku. Wykorzystanie benzyny silnikowej, które zmniejszyło się o 7,5 proc. r/r, pozostaje na najwyższym poziomie od kwietnia. Rafinerie indyjskie pracują obecnie na poziomie mniejszym niż 85 proc. mocy.
Handel morski
Opublikowane wstępne chińskie dane celne wskazują, że morski import rudy żelaza w Chinach spadł o 11 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca w sierpniu, ale nadal był to wzrost o 6 proc. w ujęciu rok do roku i wyniósł około 98,4 mln ton. Dotychczas w tym roku import wyniósł 744 mln ton, co oznacza wzrost o prawie 11 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Całkowity chiński import węgla spadł w sierpniu o 37 proc. w ujęciu rok do roku do 20,7 mln ton, co sugeruje, że import drogą morską wyniósł ok. 17,5 mln ton. Jest to najniższy poziom od lutego 2019 roku. Wyraźny wpływ na ten wynik miały wprowadzone ograniczenia importowe w kluczowych portach , które miały na celu wsparcie krajowego przemysłu wydobywczego.
Chiński import soi wyniósł w sierpniu 9,6 mln ton, co oznacza spadek o 4 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca i jednocześnie jest to wzrost o 2 proc. w ujęciu rok do roku. Od początku roku import wyniósł 64,3 mln ton, co oznacza wzrost o 15 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,439 11-Aug-2020 ISSN: 1358-8028 i in.