W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w ostatnim tygodniu lipca 2020 roku

10.08.2020

kontenery

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea wzrósł o 2 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i wynosi 11 922 USD dziennie, średnia w ciągu bieżącego roku wzrosła o 30 proc. w ujęciu rok do roku.

Według danych opublikowanych przez Biuro Analiz Ekonomicznych Departamentu Handlu USA, Produkt Krajowy Brutto kraju spadł o 9,5 proc. rok do roku w II kwartale 2020 roku. Jest to najostrzejszy kwartalny spadek PKB w historii USA. Wprowadzony na terenie całego kraju „lockdown” sprawił, że wydatki konsumpcyjne spadły o 10,7 proc. rdr, podczas gdy wartość importu i eksportu spadła odpowiednio o 22,1 proc. i 23,7 proc.

Najostrzejszy kwartalny spadek PKB odnotowały także Niemcy, gospodarka skurczyła się w II kwartale bieżącego o 11,7 proc. rdr (w I kwartale o 2,2 proc.). Import, eksport, inwestycje i wydatki konsumpcyjne odnotowały znaczny spadek w ujęciu rok do roku. Stopa bezrobocia w lipcu utrzymała poziom z czerwca i wyniosła 6,4 proc. (nieznacznie wzrosła z odnotowanych 5 proc. w marcu).

Przemysł stoczniowy

Epidemia Covid-19 nie tylko znacząco wpłynęła na osłabienie apetytu inwestorów odnośnie budowy nowych statków, ale i spotęgowała obawy dotyczące wyboru technologii i paliw. Dotychczas w bieżącym roku zakontraktowano budowę 312 statków. Stanowi to spadek w ujęciu rocznym o 53 proc.

W sektorze gazowców, chińska stocznia Jiangnan podpisała kontrakt z AW Shipping (spółka joint venture składająca się z ADNOC i Wanhua Chemical) na budowę trzech jednostek VLGC w ramach zamówienia podstawowego i dwie jednostki w ramach zamówienia opcjonalnego, każdy o pojemności 86 000 m3. Statki te będą wyposażone w silniki dual-fuel LPG, dostawa jednostek ma rozpocząć się od  trzeciego kwartału 2022 roku. Hyundai HI (Ulsan) otrzymała dwa zamówienia, każde na dwa gazowce o pojemności 174 000 m3, wszystkie cztery statki mają być dostarczone do połowy 2023 roku.

Stocznia Hyundai Mipo podpisała umowę z krajowym armatorem na budowę promu pasażerskiego, który pomieści 375 pasażerów. Prom będzie zasilany bateriami, a jego dostawa jest planowana w październiku 2022 roku.

Recykling statków

Poprawiająca się sytuacja na rynkach frachtowych przekłada się na niewielką liczbę jednostek wycofywanych z eksploatacji, co uniemożliwia wykorzystanie w pełni mocy przerobowych stoczni recyklingowych w Bangladeszu, Indiach i Pakistanie. Dalszy wzrost stawek wydaje się być nieunikniony, głównie ze względu na brak dostępnego tonażu.

W Hongkongu zapowiedziano wprowadzenie dalszych ograniczeń dotyczących zmian załogi statków,  podobna regulacja może wkrótce zostać wprowadzona w Singapurze. Sytuacja ta budzi niepokój wśród właścicieli statków jak i pośredników kupujących za gotówkę, gdyż może stanowić powrót do sytuacji sprzed kilku miesięcy, kiedy to były problemy z dostarczeniem statków do stoczni.

Rynek czarteru na czas

W sektorze kontenerowców, Pan Ocean wyczarterował statek „DONG-A THEMIS”, zbudowany w 2016 roku na okres 3-4 miesięcy w cenie 10 000 USD/dzień. Jakiś czas temu Shell wyczarterował jednostkę VLCC „NAVE UNIVERSE” na okres osiemnastu miesięcy w cenie 18 000 USD dziennie i 50 proc. udziałem w zyskach powyżej 38 000 USD/dzień.

W sektorze masowców, zbudowana w 2014 roku jednostka Kamsarmax „SSI DIGNITY'' została wyczarterowana przez Cargill na okres 11-13 miesięcy  w cenie 10 500 dolarów/dzień. Orientacyjna stawka czarterowa jednostek „non-eco” klasy Capesize na okres jednego roku wzrosła do 16 750 USD/dzień.

Rynek kontenerowców

Od połowy czerwca, po gwałtownym spadku w okresie pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku, stawki czarterowe kontenerowców zaczęły rosnąć. Największa poprawa stawek nastąpiła w segmencie statków o pojemności powyżej 3 500 TEU.

Na koniec lipca, stawka czarterowa na okres 6-12 miesięcy dla jednostek „old Panamax” o pojemności powyżej 4 400 TEU wyniosła 10 500 USD/dzień, co oznacza wzrost o 11 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i o 54 proc. od połowy czerwca.

Stawka dla statku pojemności 6800 TEU na okres 6-12 miesięcy wyniosła 16 500 USD/dzień, co oznacza wzrost o 14 proc. w ujęciu tydzień do tygodnia i o 54 proc. od połowy czerwca. Jednak poziomy stawek w obu sektorach pozostają znacznie poniżej poziomów z początku roku (odpowiednio -24 proc. i -34 proc.).

Stawka statku o pojemności 2 750 TEU na okres 6-12 miesięcy jest obecnie o 15 proc. wyższa od poziomu z połowy czerwca. Ogólnie rzecz biorąc, indeks stawek czarterowych wyniósł 47 punktów na koniec lipca, co oznacza wzrost o 16 proc. w stosunku do najniższego poziomu z połowy czerwca, ale nadal spadł o 23 proc. od początku 2020 r.

Rynek kupna i sprzedaży statków

W sektorze używanych tankowców, klienci Meiji Shipping sprzedali jednostkę „EAGLE MELBOURNE” (50 079 DWT, zbudowany w 2011 roku przez Onomichi Dockyd) za 16 mln USD.

W sektorze używanych masowców, japońscy właściciele sprzedali klientom Seacon jednostkę Newcastlemax „PACIFIC OAK” (203 212 DWT, zbudowaną w 2005 roku przez Universal SB Ariake) za cenę 14,7 mln USD. Oferta sprzedaży masowca klasy Capesize „PACIFIC ENDURANCE” (181 458 DWT zbudowany w 2011 roku przez Koyo Dock) została wycofana ze względu na niesatysfakcjonujące propozycje cenowe (proponowana cena wynosiła około 17 mln USD).

W segmencie statków klasy Supramax, masowiec „NOBLE HALO” (56 089 DWT, zbudowany w 2008 roku przez Mitsui SB (Tamano), C4x30.5T) został sprzedany za około 7 mln USD, cena ta jest zgodna ze sprzedażą „ROYAL EPIC” (56 026 DWT, zbudowanego w 2008roku przez Mitsui SB (Tamano), C4x30.5T) za cenę  w wysokości 7,8 mln USD.

Masowiec klasy Handysize „IKAN JENAHAR” (31 755 DWT, zbudowany w 2010 roku przez Saiki Hvy. Ind, C4x30T) został sprzedany greckim nabywcom  za cenę 8 mln USD.

Statek „GLOBAL INNOVATOR” (28 222 DWT, zbudowany w 2013 roku przez I-S Shipyard, C4x30.5T) został sprzedany za cenę około 7 mln USD.

Rynek ropy naftowej

Indyjskie rafinerie ponownie ograniczyły przerób ropy naftowej w lipcu, po tym jak w czerwcu działały na średnim poziomie ok. 86 proc. co stanowi najwyższy poziom od czasu wprowadzenia "lockdown” w marcu (choć spadek z ok. 99 proc. rok temu). Indyjska korporacja Bharat Petroleum Corporation Limited (BPCL) obniżyła wskaźnik wykorzystania mocy przerobowych do ok. 70 proc. z ok. 90 proc. na początku czerwca, podczas gdy koncern Indian Oil Corporation (IOC) ograniczył przerób ropy do 80-85 proc. mocy, w porównaniu z prawie 100 proc. w czerwcu. Ograniczenia te zostały wprowadzone ponieważ w Indiach odnotowano ponowny spadek popytu na ropę naftową. Spadek popytu związany jest m.in. z wyższymi cenami paliw i ponownym wprowadzeniem blokady ogólnokrajowej.

Handel morski

Konsorcjum Fortescue (czwarty co wielkości producent rudy żelaza na świecie) podał do wiadomości, że sprzedaż rudy żelaza osiągnęła w II kwartale 2020 roku rekordowy poziom 47,3 mln ton, co oznacza wzrost o 12 proc. w stosunku do I kwartału oraz wzrost o 2 proc. w ujęciu rok do roku. 

W marcu prognozowano, że produkcja pszenicy w sezonie 2020/21 w Australii wyniesie 21,3 mln ton, obecnie prognoza została skorygowana w górę. Wyższa prognoza odzwierciedla bardzo sprzyjające warunki we wschodnich stanach Australii i Australii Południowej. Kraj ten doświadczył katastrofalnej suszy w ostatnich trzech latach, co znacząco wpłynęło na wielkość produkcji pszenicy. Eksport pszenicy w sezonie 2020-2021 może być prawie dwukrotnie większy niż w sezonie 2019-2020, kiedy to wyniósł 9 mln ton.

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,433 31-Jul-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

 

 

{"register":{"columns":[]}}