W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych za 4-8 maja 2020

12.05.2020

Kontenerowiec

Wskaźniki ekonomiczne

Indeks ClarkSea spadł o 18% w ujęciu tydzień do tygodnia do 17 998  USD/dzień, średnia w bieżącym roku wzrosła o 59%  w ujęciu rok do roku.

Pandemia COVID-19 i działania podejmowane w celu jej stłumienia uderzyły w gospodarkę. W marcu w Niemczech produkcja przemysłowa spadła o 9% w ujęciu miesiąc do miesiąca, we Francji o 16%.

Niemieckie ministerstwo gospodarki stwierdziło, że spadek ten prawdopodobnie się jeszcze pogłębi, ponieważ nowe zamówienia w przemyśle spadły o 16% w ujęciu miesiąc do miesiąca. Kolejne kraje europejskie stojąc w obliczu kryzysu odmrażają swoje gospodarki, mimo to w II kwartale spodziewany jest bezprecedensowy spadek PKB. Francuski Urząd Statystyczny szacuje, że w kwietniu aktywność w gospodarce Francji spadła o 35% poniżej normalnego poziomu.

Tymczasem wartość chińskiego eksportu wzrosła w kwietniu o 3,5% r/r w ujęciu dolarowym, odbijając się od 13% spadku w I kwartale spowodowanym pandemią Covid-19.

Światowy popyt słabnie, w tym w Stanach Zjednoczonych i Europie, gdzie w ostatnim miesiącu wydatki konsumpcyjne i trendy gospodarcze gwałtownie się pogorszyły.

Przemysł stoczniowy

Na rynku nowobudowanych tankowców, Dynacom zamówił jednostkę klasy Suezmax o nośności 158 000 DWT w New Times Shipbuilding,  dostawa jest zaplanowana w 2022 roku. W Korei Południowej, Hyundai Heavy Industries otrzymało zamówienie na dwie jednostki klasy Suezmax, z dostawą planowaną na koniec 2021 r. i na początek roku 2022. W Japonii, Stocznia Onomichi otrzymała kontrakt na dwa zbiornikowce MR o nośności 50 000 DWT, z dostawą zaplanowaną na 2022 rok.

W sektorze masowców CDB Leasing sfinalizował umowy na osiem masowców klasy Newscastlemax, każdy o nośności 210 000 DWT. Wszystkie statki zostaną wybudowane w chińskich stoczniach: dwie jednostki w stoczni Beihai oraz po trzy jednostki w Shanghai Waigaoqiao i COSCO HI (Yangzhou). Statki mają być czarterowane przez niemieckie przedsiębiorstwo energetyczne RWE. Dostawy statków zaplanowano na okres od czwartego kwartału 2021 r. do drugiego kwartału 2022 r.

Recycling statków

Pomimo przedłużenia blokad w Indiach i Bangladeszu (odpowiednio do 17 i 15 maja), na rynku recyklingowym pojawiło się kilka pozytywnych informacji. Jak już wcześniej informowano, Indie zezwoliły na ograniczoną działalność demontażową statków pod warunkiem ścisłego przestrzegania przez pracowników środków społecznego dystansu. Ponadto, zezwolono na kotwiczenie w Alang i rozpoczęcie załatwiania formalności celnych dla statków z indyjską załogą. Jednakże, obecnie nie ma żadnych informacji dotyczących statków przypływających z zagraniczną załogą.

Z Bangladeszu docierają informacje o w pełni funkcjonujących stoczniach z zezwoleniem udzielonym przez lokalne władze na sztrandowanie statków przeznaczonych do złomowania. Biorąc pod uwagę przeszkody jakie napotykają lokalne stocznie, np.: uzyskanie akredytywy i ich sytuację finansową przed wybuchem epidemii Covid-19, to niewiele wskazuje na to, że w niedługim czasie działalność recyclingowa w Bangladeszu powróci z prawdziwą siłą.

W związku z trudną sytuacją finansową Pakistanu, kraj ten zdobył się na zakończenie okresu blokad.

Rynek czarteru na czas

W sektorze zbiornikowców odnotowano kilka transakcji w zakresie czarteru na krótki czas. Shell podpisał umowę na czarterowanie jednostki klasy Aframax „PRO TRIUMPH" przez okres 6 miesięcy po stawce wynoszącej 50 000 USD za dobę, ST Shipping jednostkę Aframax „IONIC ASTRAPI" na okres 3-6 miesięcy ze stawką na poziomie 43 000 USD za dobę,  zaś UML jednostkę Suezmax „SILVERWAY" na okres 6 miesięcy po 66 500 USD za dobę.

W sektorze masowców, stawki jednostek klasy Capesize uległy obniżeniu w ujęciu tydzień do tygodnia z powodu pogarszania się nastrojów na rynku. Oldendorff wyczarterował zbudowany w 2013 roku Ultramax „SENTINEL" na okres 4-7 miesięcy w cenie 5 500 USD za dobę za pierwsze 60 dni, i 9 400 USD za dobę przez pozostały okres.

Rynek kontenerowców

Rynki europejskie pozostają mało aktywne, nadal odczuwają skutki wprowadzonych blokad, więcej dzieje się w Azji. Dzienna stawka wynajmu na okres 6-12 miesięcy dla "starego Panamaxu" o pojemności 4 400 TEU spadła o 5% w ujęciu tydzień do tygodnia, osiągając poziom 8 800 USD. (spadek o 28% od początku marca). W międzyczasie, stawka za okres 6-12 miesięcy za jednostkę o pojemności 2500 TEU spadła o 2% w ujęciu tydzień do tygodnia do 7750 USD/dziennie.

Rynek europejski jest obecnie bardzo powściągliwy, aktywność w Azji także spada. Roczna stawka czarterowa w sektorze kontenerowców za kontener 6800 TEU spadła o 9% w ujęciu tydzień do tygodnia do 19500 USD dziennie.

Rynek kupna i sprzedaży statków

Na rynku sprzedaży i zakupu zbiornikowców panował względny spokój. Unicorn Shipping sprzedał w kwietniu jednostkę „INYALA" (40 037 DWT, zbudowaną w 2008 r. przez SLS Shipbuilding) za 14,5 mln dolarów, w maju zaś sprzedał klientom Medcare bardziej nowoczesny statek siostrzany „RHINO" (39 710 DWT, zbudowany w 2010 r. przez SLS Shipbuilding), którego przegląd techniczny ma się odbyć w sierpniu, za 15,25 mln dolarów.

Na rynku sprzedaży i zakupu masowców także panował spokój. Supramax „ROYAL EPIC" (56 026 DWT, zbudowany w 2008 r. przez Mitsui SB (Tamano), C4x30,5T) został sprzedany greckim nabywcom za 7,8 mln USD. Oznacza to spadek ceny w porównaniu do sprzedaży w ubiegłym miesiącu statku „AFRICAN KINGFISHER" (55 476 DWT, zbudowanego w 2009 r. przez Kawasaki HI Kobe, C4x30,5T) za cenę 10 mln dolarów.

Do tej pory w 2020 roku sprzedano łącznie 324 statki.

Rynek masowców

Na rynku masowców utrzymuje się silna presja, panuje ograniczona aktywność poza Brazylią; średnie stawki dla jednostki typu capesize spadły o 46% do 3 625 USD dziennie, stanowi to najniższą stawkę od dwóch miesięcy. Rosnące koszty bunkrowania zwiększyły presję na armatorów.

Rynek gazowców

Złoty Tydzień w Japonii i „public holidays” w Wielkiej Brytanii spowodowały, że - zresztą zgodnie z oczekiwaniami - na rynku VLGC (Very Large Gas Carrier) aktywność na rynku spot była ograniczona.

Rynek ropy naftowej

Według rosyjskiego Ministerstwa Energii w kwietniu całkowity eksport ropy naftowej z Rosji wzrósł o 6,8% w ujęciu miesiąc do miesiąca do 5,43 mln baryłek dziennie, przy wzroście o 0,4% w ujęciu tydzień do tygodnia w produkcji rosyjskiej ropy naftowej i kondensatu do 11,35 mln baryłek dziennie. W celu wdrożenia nowej umowy w ramach OPEC+, która weszła w życie 1 maja, Rosja będzie musiała ograniczyć produkcję o około 2 mln baryłek dziennie aby osiągnąć swój docelowy poziom około 8,5 mln baryłek dziennie (z wyłączeniem kondensatu) w maju i czerwcu.

Handel morski

Wstępne dane celne wykazały, że światowy import chińskiej rudy żelaza wzrósł w kwietniu o 11% w ujęciu miesiąc do miesiąca do 95,7 mln ton, co stanowi wzrost o 18% w porównaniu z kwietniem 2019 r. Import do chwili obecnej wynosi około 351mln ton, co oznacza wzrost o 5% r/r.

Całkowity światowy import węgla z Chin wzrósł w kwietniu o 11% w ujęciu miesiąc do miesiąca do 31,0 mln ton, co oznacza wzrost o 22% r/r. Spadek międzynarodowych cen węgla wydaje się również wspierać import morski pomimo słabego popytu. W okresie styczeń-kwiecień 2020 r. światowy import węgla z Chin drogą morską wzrósł szacunkowo o 18% r/r do 92,0 mln ton.

Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,421 7-May-2020 ISSN: 1358-8028 i in.

 

 

{"register":{"columns":[]}}