Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych za tydzień 20-24 kwietnia
29.04.2020
Wskaźniki ekonomiczne
Indeks ClarkSea wzrósł o 40 % w ujęciu tydzień do tygodnia do 29 288 USD/dzień, co stanowi drugi najwyższy tygodniowy poziom od 2008 r. (po połowie października 2019 r.), przy średnim wzroście w ujęciu rok do roku o 57%.
Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 doprowadziła do malejącego światowego popytu na ropę naftową. W zeszły poniedziałek cena dla kontraktu terminowanego na ropę WTI została ustalona na poziomie -37,63 USD za baryłkę, podczas gdy w piątek 17 kwietnia cena kształtowała się na poziomie 18.27 USD za baryłkę. Był to skutek braku miejsca dla jej przechowywania. Majowa seria kontraktów na amerykańską ropę WTI wygasała we wtorek, 21 kwietnia. We wtorek, 21 kwietnia, cena czerwcowych kontraktów na ropę WTI spadła o 43% w ujęciu dzień do dnia i wyniosła poniżej 12 USD za baryłkę, podczas gdy kontrakty terminowe na ropę Brent (z dostawą w czerwcu) wyniosły USD za baryłkę. Tego samego dnia, cena ropy Brent spadła do 13,24 USD za baryłkę co stanowi najniższą wartości od 1999 roku.
Przemysł stoczniowy
Kontrakty na budowę nowych statków były do tej pory ograniczone ze względu na trwającą pandemię Covid-19, która wpłynęła negatywnie na nastroje inwestorów. Do tej pory odnotowano zamówienia na 139 statki, co oznacza spadek o 58% w stosunku do roku poprzedniego.
W 2020 roku ceny nowych jednostek obniżyły się, Clarksons Newbuilding Index obecnie wynosi 128 punktów, podczas gdy na koniec 2019 roku wniósł 130.
Stocznia Hyundai Mipo pozyskała zamówienie na zbiornikowiec do transportu metanolu o nośności 49 999 DWT, który zostanie wyposażony w silniki dwupaliwowe zdolne do spalania metanolu, jak i paliwa konwencjonalnego. Dostawa statku ma nastąpić w listopadzie 2022 roku. Japoński armator Kumiai Senpaku złożył kolejne dwa zamówienia w stoczni Chengxi w Chinach na zbiornikowiec do przewozu asfaltu i bitumenu o nośności 37 000 DWT oraz jeden zbiornikowiec MR o nośności 50 000 DWT. Planowana dostawa ma nastąpić w 2022 roku.
Recykling statków
Pandemia Covid-19 nadal wywiera silny wpływ na branżę recyklingową, wprowadzone blokady ogólnokrajowe poważnie ograniczają działalność recyclingową na subkontynencie indyjskim. Pakistan przedłużył okres blokady do 30 kwietnia, Indie do 3 maja, zaś Bangladesz przedłużył blokadę do 5 maja. Nie jest pewne, czy wprowadzone blokady zostaną w pełni zniesione po tych terminach. Rządy tych krajów prawdopodobnie nie złagodzą ograniczeń do czasu osiągnięcia znacznego spadku nowych zachorowań na Covid-19 przez dłuższy czas.
Indyjskie stocznie recyklingowe dostały pozwolenie na ograniczoną działalność, około 80% siły roboczej ponownie podjęła pracę w stoczniach, demontaż statków dotyczy jednostek, które już do kraju dotarły, import statków przeznaczonych do złomowania jest nadal mocno ograniczony.
Rynek czarteru na czas
W sektorze zbiornikowców w ostatnich tygodniach odnotowano znaczną aktywność w zakresie czarteru na krótki czas. „RS TARA”, „SONANGOL CABINDA” and „SEA GARNET" zostały wyczarterowane na okres 6 miesięcy w cenie 55 000 USD dziennie. Zbiornikowiec „VAIL SPIRIT” został wyczarterowany na okres 5-7 miesięcy w cenie 52 500 USD/dzienne.
W sektorze masowców, wyczarterowano zbudowanego w 2013 roku Kamsarmax-a „PEAK PEGASUS” na okres 7-9 miesięcy, stawka czarterowa za pierwsze 55 dni została ustalona na poziomie 6100 USD dziennie, w pozostałym okresie stawka wynosi 9825 USD dziennie., zbudowanego w 2016 roku Kamsarmax-aa „ARGONAUT” wyczarterowano na okres 1 roku za 10 000 USD dziennie.
Rynek kontenerowców
Trwa tendencja spadkowa stawek czarterowych. Rynek europejski jest nadal bardzo powściągliwy. Roczna stawka czarterowa w sektorze kontenerowców za kontener 6800 TEU spadła o 8 % w ujęciu tydzień do tygodnia.
Rynek kupna i sprzedaży statków
W sektorze tankowców, początkowy pesymizm obserwowany na rynku kupna i sprzedaży tankowców ustąpił miejsca znacznie bardziej optymistycznym poglądom i ocenom wynikającym z poziomu aktywności. W ostatnim tygodniu kwietnia spodziewane jest zwiększenie sprzedaży, wiele umów już ostało zawartych tylko nie zostało sfinalizowanych. Sytuacja tankowców na rynku czarterowym i ich rosnące zarobki, zwłaszcza klasy wielkościowej VLCC, znajduje odzwierciedlenie w szerokiej gamie sprzedawanych tankowców.
Euronav sprzedał klientom Altomare tankowca VLCC „TI HELLAS" (319 254 DWT, zbudowanego w 2005 r. przez Hyundai Samho HI) za cenę 38 milionów dolarów. Dla porównania, we wrześniu, ci sami nabywcy zapłacili 28 milionów dolarów za statki w podobnym wieku. W międzyczasie NYK sprzedał klientom Dynacom „TAKASAKI" (300 390 DWT, zbudowanego w 2005 r. przez I.H.I. (Kure)) za 37,3 mln dolarów. Ci sami nabywcy, wcześniej w tym samy miesiącu zakupili „YUGAWASAN" (302 481 DWT, zbudowany w 2005 roku przez MHI Nagasaki) za 33 miliony dolarów. Ponownie, jest to kolejny dowód na to, że ceny na rynku rosną.
To był kolejny cichy tydzień w sprzedaży i zakupie masowców. Klienci firmy Pleiades Shipping sprzedali klientom ADNOC dwa siostrzane statki Ultramax „ILISSOS" i „KIFISSOS" (oba o nośności 63 555 DWT, wybudowane w 2019 r. przez Shin Kasado Dock, C4x30T) za 26.5mln każdy.
Rynek masowców
Zarobki masowców typu Kamsarmax spadły o 11% w ujęciu tydzień do tygodnia do 6 300 USD dziennie.
Rynek gazowców i chemikaliowców
Aktywność rynku spot gazowców w zeszłym tygodniu była nieco bardziej stonowana. Mimo to w sektorze VLGC (Very Large Gas Carrier) stawki wzrosły do 60 USD/mt (mt- tona metryczna) na trasie dla Ras Tanura (Arabia Saudyjska – Chiba 9 Japonia).
W sektorze chemikaliowców, poprawa nastrojów w rejonie Zatoki Perskiej spowodowała lekkie umocnienie stawek (+ 1 USD /mt) za ładunki wynoszące 5000 mt i 10 000 mt na trasach do Indii. Na szlakach handlowych skierowanych na zachód stawki za ładunek 15000 mt także wzrosły o 2 USD /mt w ujęciu tydzień do tygodnia.
Rynek ropy naftowej
Kuwejt ogłosił, że już podjął kroki w celu zmniejszenia wydobycia ropy naftowej w maju i czerwcu o 0,64 mln baryłek dziennie. Cel produkcyjny Kuwejtu to ok. 2,2 mln baryłek dziennie. W marcu bieżącego roku produkcja sięgała ok. 2,8 mln baryłek dziennie.
W Stanach Zjednoczonych producentom ropy naftowej w Oklahomie zezwolono na zamykanie nierentownych odwiertów do połowy lipca bez unieważniania ich umowy dzierżawy, inne stany USA podjęły dyskusję na temat zakresu środków, które mogłyby w końcu ograniczyć dostawy ropy.
Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Shipping Intelligence Weekly Issue No. 1,419 24-Apr-2020 ISSN: 1358-8028