Przemysł stoczniowy w ujęciu globalnym na koniec marca 2020 r.
27.04.2020
Z końcem kwietnia zaczynają pojawiać się zbiorcze, wiarygodne informacje dotyczące najważniejszych obszarów działalności stoczni w ujęciu globalnym, dotyczące końca marca, a tym samym końca pierwszego kwartału bieżącego roku. Przedmiotowe dane ukazują również realny wpływ pandemii Covid-19 na poszczególne obszary składające się na branżę stoczniową w ujęciu globalnym.
Podsumowanie portfela zamówień
Wyjątkowo słaba aktywność w obszarze kontraktowania spowodowana jest globalną eskalacją pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. W pierwszym kwartale 2020 roku, na koniec marca, rozmiar światowego portfela zamówień wyniósł 2 915 jednostek o łącznej wartości 73,3 mln jednostek skompensowanej pojemności brutto (CGT) i nośności wynoszącej 171,8 mln DWT. Oznacza to 7 % spadek w ujęciu CGT w porównaniu z końcem 2019 r. i stanowi najniższy poziom od 2004 r.
Portfel zamówień w sektorze tankowców zmniejszył się do 587 jednostek o łącznej wartości 48,7 mln DWT i 12,5 mln CGT na koniec marca 2020 r., co oznacza spadek o 8% w ujęciu DWT w porównaniu z końcem 2019 roku. Całkowity portfel zamówień na tankowce zmniejszył się o 30% w ujęciu DWT od końca 2018 roku.
Portfel zamówień w sektorze masowców od końca 2019 roku skurczył się o 13% w ujęciu DWT i wyniósł na koniec marca 757 jednostek o łącznej wartości 75,7 mln DWT i 16,0 mln CGT. Stocznie zmagają się z opóźnieniami spowodowanymi Covid-19. W obecnej chwili, 54 % zamówionego tonażu jest planowane do dostarczenia w pozostałej części 2020 roku, z czego 60 % zostało zamówione w stoczniach chińskich. W sektorze zbiornikowców LNG, portfel zamówień w pierwszym kwartale 2020 roku pozostawał względnie stabilny i wyniósł na koniec marca 145 jednostek o pojemności 21,7 mln m3.
Podsumowanie zamówień
Epidemia Covid-19 nadal ma negatywne oddziaływanie na zamówienia na nowe statki. Na pogorszenie nastroju inwestorów wpływają gospodarcze skutki pandemii zaś globalne ograniczenia w podróżowaniu wpływają na zdolność stoczni do zawierania umów.
W pierwszym kwartale 2020 r. zanotowano zamówienia na 100 statków o nośności 7,0 mln DWT i 2,3 mln CGT, co oznacza spadek o 71% w ujęciu CGT w stosunku do roku poprzedniego. W ujęciu rocznym oznacza to 33% spadek wartości CGT w stosunku do rekordowo niskich wartości w 2016 .
W marcu zarejestrowano zamówienie na 9 kontenerowców o łącznej pojemności ok. 122 000 TEU, wszystkie zostały zamówione w chińskich stoczniach przez armatorów krajowych, z czego stocznia COSCO HI otrzymała zamówienie na 5 kontenerowców, każdy o pojemności 23 000 TEU.
Pomimo stosunkowo stabilnych warunków panujących na rynku frachtowym, w I kwartale 2020 r. odnotowano ograniczone zamówienia na zbiornikowce - zamówiono jedynie 36 jednostek o łącznej nośności 3,6 mln DWT, w tym 3 jednostki VLCC, z których dwie zostały zamówione w marcu przez greckiego właściciela Dynacom Tankers Management w chińskiej stoczni Dalian Shipbuilding.
Dostawy statków
Do połowy marca, po zakłóceniach związanych z Covid-19, większość chińskich stoczni wznowiła produkcję. Stocznie te, aby „nadrobić” zaległości w produkcji, wprowadziły harmonogramy pracy z godzinami nadliczbowymi.
Wysoce prawdopodobne jest, że opóźnienia w realizacji zamówień jeszcze się zwiększą m.in. z powodu problemów z dostawami, zamykaniem stoczni czy też niedoborem sprzętu (w szczególności spowodowanego opóźnieniami eksportu kluczowych komponentów z Europy do Azji).
W tym kontekście prognozuje się, że globalny wolumen dostaw nowych statków w roku 2020 zmniejszy się o 26 % w ujęciu rok do roku i osiągnie poziom 73,8 mln DWT, co stanowi spadek o ok. 18 % w stosunku do prognoz z początku bieżącego roku.
W pierwszym kwartale 2020 roku zrealizowano zamówienia na 302 jednostki o łącznym tonażu 23,0 mln nośności i 6,8 mln CGT, z czego masowce stanowiły 56 % pod względem DWT.
Demontaż statków
Wprowadzenie restrykcji na subkontynencie indyjskim, między innymi blokad ogólnokrajowych w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się epidemii Covid-19, skutecznie zablokowały dostawy statków przeznaczonych do złomowania.
Głównie ze względu na wprowadzone blokady przewiduje się, że w pełnym roku 2020 r. globalne wolumeny recyklingu osiągną 25,4 mln DWT, co stanowi mimo wszystko wzrost w stosunku do 2019 r., ale stanowi spadek o ok. 12 % w stosunku do prognoz z początku roku.
W marcu zarejestrowano 39 jednostek o łącznej nośności 2,0 mln DWT przeznaczonych do demontażu, jest to nieznaczny spadek w porównaniu z lutym, kiedy to zanotowano 46 jednostek o łącznej nośności 2,8 mln DWT.
Wzrost złomowania masowców klasy wielkościowej Capesize spowodował, że poziom złomowania masowców był stosunkowo wysoki. W pierwszym kwartale bieżącego roku zezłomowano 44 jednostki o łącznej nośności 4,9 mln DWT. Prognozowany całkowity wolumen złomowanego tonażu wyniesie w roku 2020 15,2 mln DWT, co oznacza wzrost o 92 % pod względem DWT w ujęciu rok do roku.
W sektorze zbiornikowców, w pierwszym kwartale tego roku, zanotowano 22 jednostki o nośności 0,7 mln DWT przeznaczone do złomowania, w tym jeden typu Suezmax i 2 typu Aframax. Przewidywane złomowanie zbiornikowców w roku 2020 wyniesie 4,6 mln DWT, co stanowi nieznaczny wzrost w ujęciu rok do roku.
Komentarz dotyczący cen nowych statków
Indeks cen nowych statków (Clarksons Newbuilding Price Index) zanotował nieznaczny spadek w I kwartale, osiągając 129 punktów na koniec marca 2020 r. Sytuacja spowodowana przez Covid-19 i jej wpływ na obniżone nastroje inwestorów, a także walka stoczni o nowe zamówienia może przejawiać się presją na obniżanie cen nowego tonażu.
W sektorze masowców, ze względu na panujące warunki rynkowe, ceny nieznacznie spadły w pierwszym kwartale. Orientacyjna cena za masowiec klasy Capesize o nośności ok. 180 000 DWT spadła do 49,25 mln USD na koniec marca, za jednostkę Kamsarmax o nośności 82 000 DWT cena spadła o 0,25 mln i wyniosła 27,25 mln USD. Podobnie, orientacyjna cena dla masowca klasy Ultramax o nośności 62 000 DWT spadła nieznacznie w ciągu roku, osiągając 25,25 mln USD.
Na rynku zbiornikowców, w pierwszym kwartale 2020 roku ceny były dość stabilne. Orientacyjna cena za jednostkę VLCC o nośności ok. 320 000 DWT spadła z 92 mln USD na koniec 2019 r. do 91,5 mln USD na koniec marca br., orientacyjna cena za zbiornikowiec MR o nośności ok. 51 tys. DWT wynosiła od 35,75 mln USD do 35,5 mln USD.
Podsumowanie dla inwestorów
W obliczu zakłóceń spowodowanych trwającym wybuchem epidemii Covid-19, w pierwszym kwartale br. inwestycje w nowy tonaż spadły o 71 % w ujęciu rok do roku i wyniosły 5,5 mld USD. Stanowi to najniższą kwartalną sumę inwestycji od drugiego kwartału 2009 r.
Armatorzy chińscy zainwestowali w budowę nowych statków około 1,4 mld USD co stanowi 26 % inwestycji w pierwszym kwartale br. Oznacza to jednak spadek o 33% w ujęciu rok do roku. W lutym, chińscy armatorzy nie złożyli ani jednego zamówienia, podczas gdy w marcu, po wznowieniu gospodarki, stanowili już 81 % globalnej sumy inwestycji.
Europejscy armatorzy, w pierwszym kwartale, zainwestowali łącznie 1,3 mld USD co oznacza spadek o 80 % w stosunku do roku poprzedniego. Greccy właściciele zainwestowali największą łączną kwotę w Europie - 0,4 mld dolarów, choć w ujęciu rocznym oznacza to spadek o 71%.
Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ (na podstawie World Shipyard Monitor Volume 27, No. 4 ISSN: 1358-8788)