Sytuacja na rynku stoczniowym – Europa
03.04.2020
W 2019 roku nastąpiło zwiększenie wielkości produkcji nowych statków w stoczniach europejskich pod względem liczby jednostek i CGT oraz ich łącznej wartości. Liczba zamówień na nowe jednostki wynosiła łącznie 349 o łącznej nośności 2,5 mln ton 12,9 mln CGT i wartości 80,5 mld USD. W 2018 r. portfel zamówień był nieco większy, bo wynosił 366 jednostek o łącznej nośności 3,1 mln ton, 12,1 mln CGT i wartości 70,7 mld USD. Poniższy wykres przedstawia różnice w portfelu zamówień w roku 2018 i 2019:
Źródło: Rys. 1 Raport CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019r.”
Należy zaznaczyć, że pomimo niewielkiego wzrostu europejskiego portfela zamówień na nowe statki jego udział na świecie zwiększył się z 13,9% w 2018 roku do 16,7% w 2019 roku.
Niestety jeżeli mowa o nowych kontraktach w stoczniach europejskich to rok 2019 wypadł nieco gorzej niż rok 2018. W 2019 r. w stoczniach w Europie zakontraktowano 103 statki
o łącznej nośności 0,5 mln ton, 3,5 mln CGT i wartości 22,4 mld USD. Taki wynik stanowi o 11,2% mniej pod względem liczby i prawie 16,7% więcej pod względem CGT w stosunku do 2018 r.
W 2019 roku w europejskich stoczniach zbudowano 112 statków o łącznej nośności 1,0 mln ton, 2,6 mln CGT i wartości 12,3 mld USD. Dla porównania w 2018 roku zbudowano w Europie 100 jednostek o łącznej nośności 1,0 mln ton, 2,2 mln CGT i wartości 11,1 mld USD.
Rys. 2 Źródło: „Raport CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019 r.”
Zamówienia:
Na koniec 2019 r. portfel zamówień w polskich stoczniach wynosił 24 statki o łącznej pojemności skompensowanej brutto na poziomie znacznie ponad 75,9 tys. CGT. CGT12. Na eksport zostanie przekazanych 12 jednostek. W 2018 r. liczba zamówień była porównywalna bo wynosiła 23 jednostki z czego na eksport przeznaczone były 14 jednostki. Poniższy wykres przedstawia portfel zamówień polskich stoczni (wg CGT) w poszczególnych latach:
Rys. 3 Źródło: Raport CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019r.”
Rysunek 4 ukazuje portfel zamówień polskich stoczni na nowe statki – według liczby. Jak jest to zauważalne na wykresie (Rys.4) od 2017 roku utrzymuje się tendencja wzrostowa liczby zamówień.
Rys. 4 Źródło: „Raport CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019 r.”
Na koniec 2019 r. liczba zamówień dotyczyła tzw. ”innych statków towarowych” – 14 jednostek, 8 promów oraz 2 jednostek rybackich. (Rys. 5)
Rys. 5 Źródło: „Raport CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 32.12.2019 r. ”
Remonty statków:
W 2019 r. w polskich stoczniach wyremontowane zostały 504 jednostki o wartości 292,2 mln USD, z czego po względem liczby ponad 85% stanowiły remonty eksportowe. Poniższa tabela przedstawia ilość wykonanych remontów w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
Lata Liczba |
Liczba remontów |
2010 |
616 |
2011 |
624 |
2012 |
617 |
2013 |
532 |
2014 |
599 |
2015 |
610 |
2016 |
557 |
2017 |
540 |
2018 |
527 |
2019 |
504 |
Rys. 6 Źródło: „Raport CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019 r. ”
Według wiedzy MGMiŻŚ na koniec 2019 r. zamówienia na remonty to 119 remontów, o łącznej wartości 114,1 mln USD, z czego pod względem liczby 86,5% stanowią remonty na eksport. Jest to duży wzrost w porównaniu z 2018 rokiem gdzie portfel zamówień na remonty wynosił 66 remontów, natomiast udział remontów na eksport był porównywalny bo wynosił 86% pod względem liczby.
Opracowanie: Wydział Przemysłu Okrętowego MGMiŻŚ na podstawie Raportu CTO „Specjalistyczne badania statystyczne w przemyśle stoczniowym – stan na 31.12.2019 r. ”