Pytania i odpowiedzi
Katalogi Administracji Publicznej
Co to jest Katalog Podmiotów Publicznych?
Katalog Podmiotów Publicznych to moduł systemu Katalogi Administracji Publicznej gromadzący informacje o podmiotach publicznych i niepublicznych świadczących usługi publiczne, który umożliwia zarządzanie i utrzymanie danych o podmiotach świadczących usługi publiczne, a także dzięki współpracy z innymi centralnymi systemami (REGON i e-PAUP) pozwala na ich bieżącą aktualizację.
Gdzie znajdę dane gromadzone w KPP?
Dane gromadzone w KPP są dostępne do ponownego wykorzystania na portalu dane.gov.pl w formie pliku csv oraz linku do API. Są one również udostępniane w ramach portalu biznes.gov.pl zgodnie z celami i założeniami portalu oraz w ramach wyszukiwarki podmiotów świadczących usługi publiczne na BIP Łukasiewicz-EMAG.
Jakie są źródła danych z których korzysta KPP?
KPP zasilane jest danymi o podmiotach świadczących usługi publiczne wpływającymi z REGON, informacjami o adresach skrytek ESP tych pomiotów, które je posiadają a więc korzysta z bazy ePUAP oraz informacjami o adresach do doręczeń elektronicznych wpływających z systemu e-Doręczenia, a także baz danych o podmiotach nieposiadających REGON pozyskanych w drodze współpracy z instytucjami publicznymi lub w wyniku analizy aktów prawnych.
Czy dane w KPP mogę wprowadzić samodzielnie?
Dane w KPP zasilane są automatycznie na podstawie integracji z systemami dziedzinowymi lub przez Zespół Utrzymania KAP. Aktualnie są to wyłączne sposoby wprowadzania danych do systemu.
Czy jeśli w KPP nie znajduje się podmiot, który reprezentuję mogę zawnioskować o jego dodanie?
W takiej sytuacji należy skontaktować się z Zespołem Utrzymania KAP, który po weryfikacji danych podmiotu poinformuje o dodaniu podmiotu do KPP lub o braku możliwości jego dodania.
Jak często aktualizowane są dane w KPP?
Dane w KPP zasilane są automatycznie z REGON w trybie dobowym. Dane pochodzące z innych systemów dziedzinowych zasilone zostały inicjalnie przed uruchomieniem eksploatacyjnym systemu dla wszystkich podmiotów znajdujących się w bazie i są aktualizowane na bieżąco w miarę dodawania lub usuwania podmiotów w bazach ePUAP oraz e-Doręczenia. Dane podmiotów nieposiadających REGON również podlegają aktualizacji. Weryfikowane jest ich istnienie oraz aktualność wszystkich szczegółowych danych o tych podmiotach. Te rodzaj aktualizacji nie odbywa się automatycznie.
Czy jeśli podmiot posiada skrytkę ESP to automatycznie znajduje się również w KPP?
Jeśli podmiotowi zarejestrowanemu w ePUAP przypisano rolę Instytucji publicznej to taki podmiot znajduje się również w KPP. Wyjątek stanowią podmioty, których KPP nie może gromadzić ze względu na przepisy w zakresie ochrony danych osobowych.
Czy jeśli podmiot znajduje się w KPP to automatycznie jest mu nadawany adres do doręczeń elektronicznych?
Jakie dane podmiotu są gromadzone w KPP?
W KPP gromadzone są podstawowe dane o podmiotach świadczących usługi publiczne takie jak nazwa, adres, identyfikator (REGON, NIP, KRS), adres do doręczeń elektronicznych oraz adres skrytki ESP.
Nadanie adresu do doręczeń elektronicznych następuje w wyniku złożenia przez podmiot wniosku. Adres ten nie jest nadawany automatycznie na podstawie wpisu do KPP.
Kto zagwarantuje aktualność i kompletność danych w KPP?
Za aktualność i kompletność danych w systemie będzie odpowiadał Zespół Utrzymania KAP lub w sytuacji zaistnienia okoliczności natury legislacyjnej umożliwiającej wprowadzenie takiego zadania dla podmiotu świadczącego usługi publiczne - w jego imieniu będzie odpowiadał opiekun podmiotu.
Czy system będzie pozwalał na automatyczne pobieranie danych (API)?
Tak, dane gromadzone w KPP będą udostępnione na dane.gov.pl do wglądu poprzez link do API.
Czy zostanie udostępniona dokumentacja opisowa do podłączenia API?
Ministerstwo Cyfryzacji będzie udostępniać dane gromadzone w KPP na portalu dane.gov.pl m.in. w formie linku do API wraz z niezbędną dokumentacją techniczną.
Czy w KPP może znaleźć się tylko adres siedziby głównej podmiotu publicznego, czy dodatkowo adresy wydziałów/oddziałów/komórek organizacyjnych, itp.?
W aplikacji KPP można dodać wszystkie adresy siedziby podmiotu, w tym także adres korespondencyjny.
Czym Katalog Podmiotów Publicznych różni się od innych, istniejących już rejestrów/systemów, np. REGON czy ePUAP
KPP jest znacznie obszerniejszą bazą podmiotów publicznych i niepublicznych, które realizują usługi publiczne. KPP gromadzi dane o podmiotach nieposiadających nr REGON czy nieposiadających skrytki ESP.
Czy możliwe jest przypisanie więcej niż jednej skrytki ESP dla jednego podmiotu?
Obecny kształt KPP umożliwia dodanie tylko jednej, głównej skrzynki danego podmiotu na ePUAP.
Czy podmiot wykreślony z REGON zostanie również automatycznie wykreślony z KPP? Czy możliwa jest sytuacja, w której podmiot zostanie wykreślony z KPP pomimo widnienia w REGON?
Podmiot wykreślony z REGON zostanie również wykreślony z KPP – po potwierdzeniu przez ZU KAP. Sytuacja w której podmiot widnieje w REGON i został wykreślony z KPP może się zdarzyć i zdarza się – po potwierdzeniu przez ZU KAP, że ten podmiot już nie istnieje, ale nie został wykreślony z REGON.
Czy możliwa jest sytuacja w której dane tego samego podmiotu w KPP i w REGON będą się różnić?
W REGON są podmioty, które od kilkudziesięciu lat nie aktualizowały danych o sobie, dane o nich zostały zweryfikowane podczas prac w tzw. pliku płaskim i okresowo są weryfikowane podczas sprawdzania poprawności przypisania do typu/podtypu.
Kto jest Administratorem danych w KPP?
Jakie systemy zewnętrzne wykorzystują dane z KPP?
Zgodnie z założeniami projektu Katalogi Administracji Publicznej, dane zgromadzone w KPP są udostępniane na potrzeby systemów dziedzinowych takich jak ePUAP, e-Doręczenia, portal biznes.gov.pl oraz na potrzeby wyszukiwarki publikowanej na BIP Łukasiewicz - EMAG.
Administratorem danych gromadzonych w KPP jest minister właściwy ds. cyfryzacji. W KPP nie są gromadzone dane osobowe.
Użytkownicy i odbiorcy KAP
Jakie będą korzyści KAP dla urzędników?
Katalogi Administracji Publicznej stanowić będą dostępne dla wszystkich urzędników bazy wiedzy udostępniające pełne, wiarygodne i ustandaryzowane dane na temat e-usług publicznych i załatwianych spraw oraz odpowiadających im procesów realizowanych przez systemy informatyczne. Udostępniać będą także online kompletną i stale aktualizowaną listę podmiotów publicznych oraz podmiotów świadczących usługi publiczne.
KAP ujednolicą wzory formularzy wykorzystywanych w ramach świadczenia różnorodnych e-usług publicznych przez wszystkie urzędy samorządowe oraz urzędy administracji rządowej.
Operator KAP zapewni na poziomie centralnym stałą aktualizację definicji i opisów wszystkich katalogów wchodzących w skład systemu, konieczną ze względu na zmiany w przepisach prawa będącego podstawą do świadczenia konkretnych e-usług. Uwolni to JST z konieczności interpretacji oraz zapewniania ich zgodności z prawem i przyczyni się do podniesienia jakości i skuteczności realizacji cyfrowych usług publicznych.
Jakie będą korzyści KAP dla obywateli?
Udostępnienie KAP skróci czas załatwiania przez obywateli spraw w urzędach, a także poprawi ich dostęp do przedstawionych w sposób zrozumiały, przejrzystych i kompletnych informacji o sposobie realizacji e-usługi (np. o opłatach, wymaganych dokumentach i urzędach realizujących daną usługę). Ujednolici także w skali kraju sposób świadczenia e-usługi.
Dzięki KAP obywatele otrzymają informacje jakie warunki trzeba spełnić by załatwić sprawę, gdzie może załatwić sprawę, a także uzyskają pomoc w wypełnieniu dokumentów.
Dzięki KAP obywatele korzystać będą z e-usług publicznych w ten sam sposób w całym kraju, co uprości i skróci czas ich realizacji, zwiększając zaufanie do cyfrowej administracji w Polsce.
Instrukcje opiekuna podmiotu
(zakładka wkrótce będzie uzupełniona)
Filmiki instruktażowe
(zakładka będzie wkrótce uzupełniona)