Petycje
Osoby i podmioty zainteresowane złożeniem petycji do Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Gliwicach, na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 lipca 2014r. o petycjach (Dz. U. 2018, poz. 870), prosimy o zapoznanie się z informacją umieszczoną poniżej i na stronie BIP KW PSP pod adresem:
http://www.psp.bip.mswia.gov.pl/petycje
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. stanowi:
Art. 63. Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego
Od dnia 6 września 2015r. sposób składania i rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014r.o petycjach (Dz. U. 2018, poz. 870).
Petycje są formą bezpośredniego uczestnictwa obywateli w procesie sprawowania władzy. Petycje to indywidualne lub zbiorowe propozycje odnoszące się do wszelkich spraw związanych z życiem publicznym.
Zgodnie z Art. 2 ust. 3. przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności:
- Zmiany przepisów prawa.
- Podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję.
- Życia zbiorowego.
- Wartości wymagających szczególnej ochrony w imiędobra wspólnego.
Przedmiot petycji musi dotyczyć spraw będących w zakresie zadań i kompetencji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Gliwicach. W przypadku braku właściwości, KM PSP będąca adresatem petycji przesyła ją w terminie do 30 dni od dnia złożenia, do podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję.
(Art. 6 ust. 1.)
Elementy składowe petycji reguluje Art. 4.
Petycja powinna zawierać:
- Oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję: imię i nazwisko (petycja indywidualna), nazwa podmiotu (petycja zbiorowa w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób).
- Dokładny adres do korespondencji: miejscowość, ulica, numer domu i lokalu, e-mail.
- Tytuł petycji.
- Wskazanie adresata petycji.
- Wskazanie przedmiotu petycji.
- Uzasadnienie (ewentualne załączniki w postaci dokumentów).
- Pod petycją musi być złożony podpis przez podmiot wnoszący petycję albo przez osobę reprezentującą podmiot oraz pod informacją o udostępnieniu danych osobowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Podpis pod petycją składaną za pomocą środków komunikacji elektronicznej reguluje Art. 4 ust. 5. Ustawy.
Jeśli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w Art. 4 ust. 2 pkt. 1 lub 2. pozostawia się ją bez rozpatrzenia, co reguluje Art. 7. W zależności od charakteru braków formalnych petycji (np. pisemnego upoważnienia lub zgody) KM PSP zobowiązana jest do wezwania wnoszącego petycję do uzupełnienia braków w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji
Termin rozpatrzenia petycji:
bez zbędnej zwłoki, jednak nie później, niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
Petycje można składać:
- Listownie - na adres: Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Gliwicach ul. Wrocławska 1, 44-100 Gliwice;
- Osobiście – w sekretariacie Komendanta Miejskiego PSP w Gliwicach w godzinach urzędowania;
- Obecnie prosimy sprawdzać informacje o ograniczeniach w funkcjonowaniu komendy
- Za pomocą poczty elektronicznej e-mail na adres: kmpsp@kmpsp.gliwice.pl, z zaznaczeniem w tytule “Petycja”Sposób ten nie zapewnia uzyskania potwierdzenia odbioru generowanego przy odbieraniu dokumentacji elektronicznej przez organy administracji publicznej.
- elektronicznie za pomocą platformy ePUAP - instrukcja
Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi. W zakresie nieuregulowanym przez Ustawę o petycjach z 11 lipca 2014r. stosowane są przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Materiały
Klauzula informacyjna - skargi, wnioski, petycjeKlauzula_informacyjna_-_skargi,_wnioski,_petycje.pdf 0.06MB