Skargi, wnioski, petycje
SKARGI I WNIOSKI
Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju lub upoważniony
Z-ca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu (poniedziałek
w godz. 15.30 - 17.00), po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu z sekretariatem Komendanta Miejskiego PSP tel. +48 47 85 107 28.
W Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju, przyjmowaniem
oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków zajmuje się Samodzielne Stanowisko Pracy
ds. Organizacyjno-Kadrowych, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.30. Telefon kontaktowy +48 47 85 107 28.
Skargi i wnioski można składać:
-
Listownie - na adres:
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju
ul. Jagiełły 4
44-330 Jastrzębie-Zdrój
-
Osobiście – w sekretariacie przy ul. Jagiełły 4
od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 – 15.30
-
Za pośrednictwem: ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal
-
Za pośrednictwem poczty elektronicznej: na adres: poczta@straz.jastrzebie.pl
z zaznaczeniem w tytule „Skarga”; lub „Wniosek”
-
Ustnie do protokołu: po wcześniejszym telefonicznym skontaktowaniu
się z Samodzielnym Stanowiskiem Pracy ds. Organizacyjno-Kadrowych
tel. +48 47 85 107 28
WAŻNE!
Skargi/wniosku nie można złożyć telefonicznie.
Skarga/wniosek powinien zawierać:
-
Imię i nazwisko wnoszącego.
-
Dokładny adres do korespondencji.
Zgodnie z § 8 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
PETYCJE
Osoby i podmioty zainteresowane złożeniem petycji do Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju, na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 lipca 2014r. o petycjach.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. stanowi:
Art. 63. Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego.
Od dnia 6 września 2015 r. sposób składania i rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
Petycje są formą bezpośredniego uczestnictwa obywateli w procesie sprawowania władzy. Petycje to indywidualne lub zbiorowe propozycje odnoszące się do wszelkich spraw związanych z życiem publicznym.
Zgodnie z Art. 2 ust. 3. przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności:
-
Zmiany przepisów prawa.
-
Podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję.
-
Życia zbiorowego.
-
Wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego.
Przedmiot petycji musi dotyczyć spraw będących w zakresie zadań i kompetencji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju. W przypadku braku właściwości, KM PSP będąca adresatem petycji przesyła ją w terminie do 30 dni od dnia złożenia,
do podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję. (Art. 6 ust. 1.)
Elementy składowe petycji reguluje Art. 4.
Petycja powinna zawierać:
-
Oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję: imię i nazwisko (petycja indywidualna), nazwa podmiotu (petycja zbiorowa w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób).
-
Dokładny adres do korespondencji: miejscowość, ulica, numer domu i lokalu, e-mail.
-
Tytuł petycji.
-
Wskazanie adresata petycji.
-
Wskazanie przedmiotu petycji.
-
Uzasadnienie (ewentualne załączniki w postaci dokumentów).
-
Pod petycją musi być złożony podpis przez podmiot wnoszący petycję albo przez osobę reprezentującą podmiot oraz pod informacją o udostępnieniu danych osobowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Podpis pod petycją składaną za pomocą środków komunikacji elektronicznej reguluje Art. 4
ust. 5. Ustawy.
Jeśli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w Art. 4 ust. 2 pkt. 1 lub 2. pozostawia się ją bez rozpatrzenia, co reguluje Art. 7. W zależności od charakteru braków formalnych petycji (np. pisemnego upoważnienia lub zgody) Komenda Miejska PSP zobowiązana jest do wezwania wnoszącego petycję do uzupełnienia braków w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji.
Termin rozpatrzenia petycji: bez zbędnej zwłoki, jednak nie później, niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
Petycje można składać:
-
Listownie - na adres:
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju
ul. Jagiełły 4
44-330 Jastrzębiu-Zdroju
-
Osobiście – w sekretariacie przy ul. Jagiełły 4
od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 – 15.30
-
Za pośrednictwem: ePUAP: /https://epuap.gov.pl/wps/portal
-
Za pośrednictwem poczty elektronicznej:
na adres: poczta@straz.jastrzebie.pl z zaznaczeniem w tytule „Petycja”.
Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
W zakresie nieuregulowanym przez Ustawę o petycjach z 6 września 2015 r. stosowane są przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Dz.U. 2014 poz. 1195
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego Dz.U. 2023 poz. 775