W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi, wnioski, petycje

SKARGI I WNIOSKI

Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju lub upoważniony
Z-ca Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu (
poniedziałek
w godz. 15.30 - 17.00
), po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu z sekretariatem Komendanta Miejskiego PSP tel. +48 47 85 107 28.

W Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju, przyjmowaniem
oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków zajmuje się Samodzielne Stanowisko Pracy
ds. Organizacyjno-Kadrowych, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.30. Telefon kontaktowy 
+48 47 85 107 28. 

 

Skargi i wnioski można składać:

  • Listownie - na adres:
    Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju
    ul. Jagiełły 4
    44-330 Jastrzębie-Zdrój
     

  • Osobiście – w sekretariacie przy ul. Jagiełły 4
    od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 – 15.30
     

  • Za pośrednictwem: ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal
     

  • Za pośrednictwem poczty elektronicznej: na adres: poczta@straz.jastrzebie.pl 
    z zaznaczeniem w tytule „Skarga”; lub „Wniosek”

 

  • Ustnie do protokołu: po wcześniejszym telefonicznym skontaktowaniu
    się z Samodzielnym Stanowiskiem Pracy ds. Organizacyjno-Kadrowych
    tel. 
    +48 47 85 107 28

 

WAŻNE!

Skargi/wniosku nie można złożyć telefonicznie.

Skarga/wniosek powinien zawierać:

  1. Imię i nazwisko wnoszącego.

  2. Dokładny adres do korespondencji.

Zgodnie z § 8 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

 

PETYCJE

Osoby i podmioty zainteresowane złożeniem petycji do Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju, na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 lipca 2014r. o petycjach.

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. stanowi:

Art. 63. Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.

Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego.

Od dnia 6 września 2015 r. sposób składania i rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.

Petycje są formą bezpośredniego uczestnictwa obywateli w procesie sprawowania władzy. Petycje to indywidualne lub zbiorowe propozycje odnoszące się do wszelkich spraw związanych z życiem publicznym.

Zgodnie z Art. 2 ust. 3. przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności:

  1. Zmiany przepisów prawa.

  2. Podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję.

  3. Życia zbiorowego.

  4. Wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego.

Przedmiot petycji musi dotyczyć spraw będących w zakresie zadań i kompetencji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju. W przypadku braku właściwości, KM PSP będąca adresatem petycji przesyła ją w terminie do 30 dni od dnia złożenia,
do podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję. 
(Art. 6 ust. 1.)

 

Elementy składowe petycji reguluje Art. 4.

 

Petycja powinna zawierać:

  1. Oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję: imię i nazwisko (petycja indywidualna), nazwa podmiotu (petycja zbiorowa w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób).

  2. Dokładny adres do korespondencji: miejscowość, ulica, numer domu i lokalu, e-mail.

  3. Tytuł petycji.

  4. Wskazanie adresata petycji.

  5. Wskazanie przedmiotu petycji.

  6. Uzasadnienie (ewentualne załączniki w postaci dokumentów).

  7. Pod petycją musi być złożony podpis przez podmiot wnoszący petycję albo przez osobę reprezentującą podmiot oraz pod informacją o udostępnieniu danych osobowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Podpis pod petycją składaną za pomocą środków komunikacji elektronicznej reguluje Art. 4
    ust. 5.
     Ustawy.

Jeśli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w Art. 4 ust. 2 pkt. 1 lub 2. pozostawia się ją bez rozpatrzenia, co reguluje Art. 7. W zależności od charakteru braków formalnych petycji (np. pisemnego upoważnienia lub zgody) Komenda Miejska PSP zobowiązana jest do wezwania wnoszącego petycję do uzupełnienia braków w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji.

Termin rozpatrzenia petycji: bez zbędnej zwłoki, jednak nie później, niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.

Petycje można składać:

  • Listownie - na adres:
    Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Jastrzębiu-Zdroju
    ul. Jagiełły 4
    44-330 Jastrzębiu-Zdroju
     

  • Osobiście – w sekretariacie przy ul. Jagiełły 4
    od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 – 15.30
     

  • Za pośrednictwem: ePUAP: /https://epuap.gov.pl/wps/portal
     

  • Za pośrednictwem poczty elektronicznej:
    na adres: 
    poczta@straz.jastrzebie.pl  z zaznaczeniem w tytule „Petycja”.


Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.

W zakresie nieuregulowanym przez Ustawę o petycjach z 6 września 2015 r. stosowane są przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Dz.U. 2014 poz. 1195

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego Dz.U. 2023 poz. 775


 

{"register":{"columns":[]}}