Petycje, skargi i wnioski
Komendant Miejski PSP w Siedlcach st. bryg. Andrzej Celiński przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu, tj. poniedziałek w godz. 14:00 - 16:00, po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu z sekretariatem komendanta miejskiego PSP tel. (25) 644 24 13.
Skargi i wnioski można składać:
- Listownie - na adres:
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej
ul. Czerwonego Krzyża 45, 08-110 Siedlce
- Osobiście – w Kancelarii Ogólnej przy ul. Czerwonego Krzyża 45
od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30
- Za pośrednictwem ePUAP: /kmpspsiedlce/SkrytkaESP
- Za pośrednictwem poczty elektronicznej:
na adres: sekretariat@siedlce-straz.pl z zaznaczeniem w tytule „Skarga” lub „Wniosek”
- Faksem na numer: (25) 644 - 59 - 78
WAŻNE! Skargi / wniosku nie można złożyć telefonicznie.
Skarga/wniosek powinien zawierać:
1. Imię i nazwisko wnoszącego.
1. Dokładny adres do korespondencji
Zgodnie z § 8 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
PETYCJE
W 2023 r. w Komendzie Miejskiej PSP nie rozpatrywano petycji.
Ustawa o petycjach wypełnia obowiązek ustawowego uregulowania trybu rozpatrywania petycji, o którym mówi art. 63 Konstytucji RP. Zgodnie z nim każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi do władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
W petycji można domagać się zmiany prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu ją wnoszącego, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zadaniach i kompetencji adresata petycji.
Petycje mogą składać: obywatel lub grupa obywateli, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, fundacje. Można to zrobić w interesie: publicznym, czyli wszystkich obywateli, podmiotu wnoszącego petycję, czyli własnym, innego podmiotu, czyli np. sąsiada lub znajomego, ale za jego pisemną zgodą.
Petycje można kierować do wszystkich organów władzy publicznej, np. Sejmu i Senatu, premiera, ministra, rady gminy czy powiatu, burmistrza lub marszałka województwa, organizacji lub instytucji społecznych wykonującej zadania publiczne.
Petycję można złożyć w formie listownej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Prawidłowo złożona petycja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
- wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję i adresu do korespondencji – w wypadku petycji indywidualnych to imię i nazwisko, miejscowość z kodem pocztowym, ulica z numerem domu i lokalu; w wypadku petycji zbiorowych, np. w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób, to nazwa każdego z tych podmiotów i dane osoby je reprezentującej, a także adres zamieszkania lub siedziby każdego z tych podmiotów;
- wskazanie adresata petycji;
- określenie przedmiotu petycji.
- składaną listownie podpisuje podmiot ją wnoszący, a jeżeli nie jest to osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów, podpis składa osoba je reprezentująca;
- składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, oraz zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję;
Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jej złożenia. Adresat ma obowiązek poinformować autora petycji – listownie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej – o sposobie jej rozpatrzenia i o uzasadnieniu.
Jeśli petycja została złożona w sprawie dotyczącej petycji już rozpatrzonej przez danego adresata, a w petycji nie powołano się na nowe fakty lub dowody, adresat może pozostawić tę petycję bez rozpatrzenia. Musi o tym niezwłocznie poinformować wnoszącego petycję.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Dz.U. 2002 nr 5 poz. 46
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o petycjach Dz.U. 2018 poz. 870
- Pierwsza publikacja:
- 16.12.2020 11:14 st. sekc. Daria Lipińska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Wydział Organizacyjno-Kadrowy
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Petycje, skargi i wnioski | 6.0 | 28.06.2024 08:30 Daria Lipińska |
Petycje, skargi i wnioski | 5.0 | 14.04.2023 09:31 Daria Lipińska |
Petycje, skargi i wnioski | 4.0 | 05.07.2022 10:45 Daria Lipińska |
Petycje, skargi i wnioski | 3.0 | 27.01.2022 11:13 Daria Lipińska |
Petycje, skargi i wnioski | 2.0 | 28.01.2021 10:31 st. sekc. Daria Lipińska |
Petycje, skargi i wnioski | 1.0 | 16.12.2020 11:14 st. sekc. Daria Lipińska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP