Sprzęt
Samochody oraz sprzęt specjalistyczny JRG 2
Renault MDB3 GBARt 2/16 (Średni samochód ratowniczo-gaśniczy, ze zbiornikiem wodnym)
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy to pojazd przeznaczony do działań ratowniczo- gaśniczych, przystosowany we wszystkich obszarach kompetencji Państwowej Straży Pożarnej. Posiada kabinę dla sześcioosobowej załogi, zbiornik wodny o pojemności 2000 l, zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 200 l i autopompę o wydajności 1600 l/min. Jest wyposażony wg standaryzacji pojazdów pożarniczych i innych środków transportu Państwowej Straży Pożarnej jak również w akumulatorowy zestaw oświetleniowy, sprzęt łączności, sprzęt hydrauliczny do ratownictwa technicznego, urządzenia pomiarowe i aparaty ochrony układu oddechowego. Wchodzi w skład pojazdów zapewniających gotowość obszaru chronionego przez JRG2 Tarnów.
Man TGM 18.320 GCBARt 5/32 (Samochód ratowniczo-gaśniczy ciężki, ze zbiornikiem wodnym)
Ciężki samochód ratowniczo–gaśniczy. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu 6 osób. Zbiornik wodny o pojemności 5000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 500 litrów. Autopompa pojazdu pozwala na podawanie środków gaśniczych o maksymalnej wydajności 3200 litrów na minutę. Samochód posiada na wyposażeniu między innymi: akumulatorowy zestaw oświetleniowy, spalinowy sprzęt do cięcia różnego rodzaju materiałów, zestaw do działań wysokościowych, środki łączności, ratowniczy sprzęt hydrauliczny czy urządzenia pomiarowe. Na dachu pojazdu znajduje się działko do podawania wody oraz piany o maksymalnej wydajności 3200 litrów na minutę. Wyposażenie pojazdu to również powietrzne aparaty ochrony układu oddechowego pozwalające na zabezpieczenie ratowników w strefie niebezpieczne. Wyposażenie pojazdu pozwala na wykonywanie działań ratowniczych w ramach ratownictwa medycznego, wysokościowego, technicznego.
Mercedes Atego GBARt 2/16 (Samochód ratowniczo-gaśniczy średni, ze zbiornikiem wodnym)
Średni samochód ratowniczo–gaśniczy. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu 6 osób. Zbiornik wodny o pojemności 2000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 200 litrów. Autopompa pojazdu pozwala na podawanie środków gaśniczych o maksymalnej wydajności 1600 litrów na minutę, samochód posiada również system piany sprężonej. Na dachu pojazdu znajduje się działko do podawania wody oraz piany o wydajności 1600 litrów na minutę. Pojazd wyposażony w specjalistyczne urządzenie tnąco–gaszące. Działanie urządzenia polega na wytwarzaniu wysokociśnieniowego strumienia mgły wodnej zmieszanej z drobnym proszkiem ciernym, które przebija każdy rodzaj konstrukcji, umożliwiając jego penetracje. Po przebiciu się przez konstrukcję rozdrobnione kropelki w postaci mgły wodnej pod ciśnieniem 250-300 bar wtryskiwane są przez otwór do palącego się pomieszczenia z prędkością około 700 km/h. Wyposażenie pojazdu to także powietrzne aparaty ochrony układu oddechowego pozwalające na zabezpieczenie ratowników w strefie niebezpiecznej oraz sprzęt pomiarowy. Wyposażenie pojazdu pozwala na wykonywanie działań ratowniczych w ramach ratownictwa medycznego, wysokościowego, technicznego.
Scania P400 GCBARt 5/36 (Samochód ratowniczo-gaśniczy ciężki, ze zbiornikiem wodnym)
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Kabina pojazdu przystosowana jest do przewozu 6 osób. Zbiornik wodny o pojemności 5000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 500 litrów. Autopompa pojazdu pozwala na podawanie środków gaśniczych o maksymalnej wydajności 3600 litrów na minutę. Na dachu pojazdu znajduje się działko do podawania wody oraz piany o wydajności 2400 litrów na minutę. Pojazd wyposażony w sprzęt burzący, oświetleniowy, pilarki łańcuchowe, przecinarki tarczowe, aparaty ochrony układu oddechowego, sprzęt pomiarowy oraz hydrauliczne narzędzia ratownicze. Wyposażenie pojazdu pozwala na prowadzenie działań z zakresu ratownictwa medycznego oraz wodnego. Pojazd wyposażony jest w wysuwany znak ostrzegawczy zamontowany na dachu samochodu.
VOLVO SCH – 40 (Samochód specjalistyczny z podnośnikiem)
Samochód specjalistyczny z podnośnikiem koszowym. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu 3 osób. Maksymalny wysuw ramienia podnośnika pozwala na prowadzenie działań ratowniczych do wysokości 40 m. Maksymalny udźwig kosza podnośnika to 365 kg. Wyposażenie pojazdu pozwala na prowadzenie działań gaśniczych poprzez zamontowane w koszu działko wodne. Pojazd wyposażony jest w sprzęt ratownictwa wysokościowego, umożliwia zabezpieczyć ratowników pracujących w koszu podnośnika. Na wyposażeniu pojazdu znajduje się również skokochron lekki.
Scania P370 4x4 SRT (Samochód ratownictwa technicznego)
Średni samochód ratownictwa technicznego. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu 3 osób. Samochód wyposażony jest w żuraw o udźwigu 1000 kg na pełnym wysięgu. Wyposażenie pojazdu to m.in. przewoźny agregat prądotwórczy o mocy 20 kW, zestaw narzędzi hydraulicznych, poduszek pneumatycznych, podpór mechanicznych, podest ratowniczy, sprzęt burzący, przecinarki tarczowe głębokiego cięcia, pilarki łańcuchowe, sprzęt pomiarowy oraz oświetleniowy. Wyposażenie pojazdu pozwala na wykonywanie działań ratownictwa technicznego w zakresie specjalistycznym (katastrofy budowlane, zdarzenia z udziałem środków transportu). Pojazd wchodzi w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego „Tarnów”.
Ford Ranger SLRR (Lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy)
Samochód lekki rozpoznawczo–ratowniczy. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu 5 osób. Pojazd wyposażony w napęd 4x4, hak holowniczy, sprzęt pomiarowy, łączności aparat ochrony układu oddechowego oraz oświetleniowy. Wyposażenie pojazdu w hak holowniczy pozwala na transportowanie za pojazdem na przyczepce różnego rodzaju sprzętu typu Quad, łódź ratownicza.
Renault Traffic SLRWod (Samochód lekki ratownictwa wodnego)
Samochód lekki ratownictwa wodno–nurkowego. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu 9 osób. Pojazd wykorzystywany do przewożenia osób oraz sprzętu niezbędnego do prowadzenia działań w ramach ratownictwa wodno–nurkowego.
SRWod Iveco Eurocargo (Samochód średni ratownictwa wodno - nurkowego)
Samochód ratownictwa wodno-nurkowego. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu
2 osób oraz 6 członków załogi w przedziale zabudowy. Pojazd wyposażony w sprężarkę powietrza do nabijania butli powietrznych, kombinezony wypornościowe, kamizelki ratunkowe, rzutki i bojki ratownicze, agregat prądotwórczy, sprzęt oświetleniowy. Ogrzewany przedział pasażerski oraz markiza, która jest częścią zabudowy pojazdu, umożliwia komfortowe przygotowanie ratowników do prowadzenia działań ratowniczych. Wyposażenie pojazdu umożliwia prowadzenie działań w ramach ratownictwa wodno–nurkowego oraz lodowego.
Renault Kerax GCBA 8/40 (Samochód gaśniczy ciężki ze zbiornikiem wodnym)
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu 3 osób. Zbiornik wodny o pojemności 8000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego 900 litrów. Autopompa pojazdu pozwala na podawanie środków gaśniczych o maksymalnej wydajności 4000 litrów na minutę. Na dachu pojazdu znajduje się działko do podawania wody oraz piany o wydajności 3200 litrów na minutę. Pojazd wyposażony w powietrzne aparaty ochrony układu oddechowego pozwalające na zabezpieczenie ratowników w strefie niebezpiecznej, sprzęt burzący, oświetleniowy, pilarkę łańcuchową, agregat prądotwórczy oraz przenośne działko wodno–pianowe o wysokiej wydajności. Wyposażenie pojazdu pozwala na prowadzenie długotrwałych działań ratowniczo–gaśniczych, a także zastosowanie pojazdu jako magazynu wodnego podczas zdarzeń wymagających dużych ilości środka gaśniczego.
Kontenerowiec (SCKn)
Samochód ciężki specjalistyczny przystosowany do załadunku i przewozu kontenerów. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu 2 osób. Pojazd wyposażony w ramię hydrauliczne umożliwiające załadunek oraz rozładunek specjalistycznych kontenerów. W zależności od przewożonego kontenera pojazd może być wykorzystywany do działań przy katastrofach budowlanych, przeciwdziałaniach skutkom powodzi czy działaniach gaśniczych.
Ciężki samochód kwatermistrzowski (SCKw)
Samochód ciężki kwatermistrzowski. Kabina pojazdu przystosowana do przewozu 2 osób. Pojazd wyposażony w dźwig hydrauliczny oraz naczepę z możliwością zabudowy. Służy do przewozu różnego rodzaju sprzętów i materiałów o dużych gabarytach. Wyposażenie pojazdu umożliwia prowadzenie działań w ramach ratownictwa technicznego oraz katastrof budowlanych. Pojazdem przewożone są docelowo podpory systemowe mechaniczne wykorzystywane podczas katastrof budowlanych.
Kontener proszkowy (K5)
Specjalistyczny kontener proszkowy. Wyposażony w proszek gaśniczy w ilości 3000 kg. Umożliwia podanie proszku przez działko oraz dwie linie szybkiego natarcia.
Kontener inżynieryjno - techniczny (K2)
Specjalistyczny kontener inżynieryjno–techniczny. Wyposażony jest on w pilarki, przecinarki, agregaty prądotwórcze, młoty udarowe, sprzęt burzący, podpory budowlane, podest ratowniczy, zestaw siłowników hydraulicznych, spalinowe oraz ręczne pompy hydrauliczne. Istotnym elementem wyposażenia kontenera jest zapas drewna wykorzystywanego do stabilizacji budynków oraz wykopów podczas działań ratowniczych. Kontener wchodzi w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego „Tarnów”.
Kontener pompowy (K3)
Specjalistyczny kontener pompowy. Wyposażenie jego pozwala na prowadzenie działań związanych z usuwaniem skutków powodzi, wypompowywaniem wody z zalanych budynków. Wyposażony on jest pompy elektryczne oraz spalinowe, agregaty prądotwórcze, sprzęt oświetleniowy, namiot pneumatyczny wraz z nagrzewnicą stanowiący zaplecze logistyczne oraz armaturę wodną.
Kontener gospodarczy (K6)
Specjalistyczny kontener gospodarczy. Uniwersalny kontener do transportu i przechowywania materiałów sypkich oraz płynnych. Pojemność całkowita kontenera to 25 m3. Może być wykorzystany jako bufor wodny podczas działań gaśniczych.
Agregat Pompowy dużej wydajności do wody czystej (AP 8000/8)
Agregat pompowy dużej wydajności przeznaczony do przepompowywania wody czystej o maksymalnej wydajności 8000 litrów na minutę. Agregat przewożony jest na przyczepce, na której znajduje się również armatura wodna konieczna do pracy agregatu. Agregat wykorzystywany przy dostarczaniu wody na znaczne odległości.
Pompa szlamowa dużej wydajności (Victor Pumps S191 P-72/2)
Pompa szlamowa dużej wydajności przeznaczona do usuwania wody brudnej. Maksymalna wydajności to 7200 litrów na minutę. Pozwala na pompowanie dużych ilości wody w szczególności podczas działań przeciwpowodziowych. Pompa szlamowa przewożona jest na przyczepce, na której znajduje się również armatura wodna konieczna do pracy pompy.
Quad Suzuki 4x4 z wciągarką elektryczną
Quadem możliwy jest transport dwóch osób, stanowi doskonałe narzędzie pozwalające wykonywać prace w trudnym terenie podczas działań ratowniczo-gaśniczych. Pozwala dowozić konieczny sprzęt na przyczepce w miejsca, gdzie nie jest możliwy dojazd samochodem pożarniczym. Pojazd doskonale sprawdza się również podczas akcji poszukiwawczych w trudno dostępnym terenie oraz podczas działań przeciwpowodziowych np. patrolowanie wałów powodziowych.
Łódź ratownicza aluminiowa HR420
Łódź ratownicza przeznaczona do przewozu 6 osób o nośności 630 kg. Wyposażona w silnik zaburtowy o mocy 40 KM. Łódź wyposażona w sterówkę, belkę świetlną z sygnalizacją dostosowaną do poruszania się po drogach żeglugi śródlądowej. Łódź wyposażona w echosondę do obrazowania obiektów znajdujących się pod powierzchnią wody. Łódź wyposażona w sprzęt do ratownictwa wodnego w zakresie podstawowym (wiosła, rzutka, koło ratunkowe, bosak). Łódź na przyczepie umożliwiającej transport za samochodem osobowym jak i ciężarowym. Stanowi podstawowe wyposażenie Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wodno-Nurkowego.
Łódź śrubowa „Quick Silver” z silnikiem zaburtowym
Łódź śrubowa aluminiowa wyposażona w silnik spalinowy o mocy 25 kM. Łódź pozwala na transportowanie maksymalnie 6 osób. Wykorzystywana podczas akcji ratowniczych na obszarach wodnych. Wchodzi w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wodno – Nurkowego „Małopolska”.
Łódź śrubowa płaskodenna z silnikiem zaburtowym
Łódź śrubowa aluminiowa wyposażona w silnik spalinowy o mocy 25 kM. Łódź pozwala na transportowanie maksymalnie 6 osób. Wykorzystywana podczas akcji ratowniczych na obszarach wodnych.