Zasady organizacji imprez masowych
Organizacja imprezy masowej Zgodnie z art. 25 Ustawy z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych, w celu przeprowadzenia imprezy masowej organizator, nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia zwraca się do właściwego miejscowo komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, z wnioskiem o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach.
1. Jednakże do w/w wniosku, organizator załącza:
a) dokumentację i informacje, o których mowa w pkt. 2 niniejszego pisma.
b) program i regulamin imprezy masowej, wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy masowej;
c) regulamin obiektu (terenu), wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy masowej; d) pisemną instrukcję określającą zadania służby porządkowej oraz służby informacyjnej; e) warunki łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy masowej.
2. Organizator do wniosku, dołącza również:
2.1. graficzny plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza masowa, wraz z jego opisem, zawierający:
a) oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie masowej, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych i Policji,
b) oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do picia i do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,
c) oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów, przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,
d) informacje o rozmieszczeniu służb porządkowych oraz służb informacyjnych, rozmieszczeniu osób uczestniczących w imprezie masowej i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych i sanitariatów;
2.2. instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej;
2.3. terminarz innych imprez masowych – w przypadku imprez masowych organizowanych cyklicznie; 2.4. informację o:
a) liczbie miejsc dla osób na imprezie masowej,
b) przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego,
c) liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służby porządkowej oraz służby informacyjnej;
2.5 osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa, w tym jej dane obejmujące: imię, nazwisko, numer PESEL, numer i datę wydania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, a w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka dodatkowo numer wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
2.6 informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie masowej – w przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy masowej podwyższonego ryzyka;
2.7 informację o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk;
2.8 harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy masowej oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu, jeżeli regulamin imprezy masowej przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania.
3. Właściwy miejscowo komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej wydaje opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o jej wydanie, na podstawie lustracji obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza masowa oraz na podstawie przedłożonych przez organizatora dokumentów i informacji.
4. Ponadto zgodnie z art. 30. w/w ustawy, jeżeli imprezy masowe są przeprowadzane przez tego samego organizatora w tych samych obiektach umożliwiających przeprowadzenie imprezy masowej, co najmniej 2 razy w roku lub są to imprezy masowe, dla których opracowano terminarz imprez masowych organizowanych cyklicznie, organ wydaje zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej przez organizatora liczby imprez masowych lub ich przeprowadzenie w okresie jednego roku.
KOMENTARZ: Zakwalifikowanie imprezy jako imprezy masowej określa się na podstawie liczby miejsc. Natomiast liczbę miejsc można określić na podstawie liczby biletów, przeznaczonych do sprzedaży. W przypadku imprezy nieodpłatnej na otwartym terenie, jeżeli wejście na teren imprezy nie jest monitorowane, koniecznym staje się przeanalizowanie pod kątem orientacyjnej ilości osób oraz o przeprowadzenie szacunkowych obliczeń, uwzględniających powierzchnię przeznaczoną dla widzów i zajmowaną przez jedną osobę.
Imprezą masową nie są imprezy:
a) organizowane w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach;
b) organizowane w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi szkołami i placówkami;
c) organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży;
d) sportowe organizowanych dla sportowców niepełnosprawnych;
e) sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowane na terenie otwartym,
f) zamknięte organizowane przez pracodawców dla ich pracowników jeżeli rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć.