W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Informacja dotycząca przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych

24.12.2024

Mając na względzie cel ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów oraz kierując się dobrem publicznym i instytucji, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Kutnie zachęca każdego posiadającego wiedzę o naruszeniach prawa lub działaniach mających na celu obejście prawa, o których mowa w § 3 Procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kutnie, i w tym celu przedstawia poniższą informację pomocną osobom chcącym dokonać zgłoszenia zewnętrznego.

I. Sposoby dokonywania zgłoszeń zewnętrznych oraz dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego

W Komendzie Powiatowej PSP w Kutnie, zgłoszenia zewnętrzne można składać przy wykorzystaniu przeznaczonych do tego kanałów komunikacji:

1) pisemnie:

    a) za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnalista-kutno@lodzkie.straz.gov.pl,

    b) listownie na adres: Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kutnie, ul. 1 - go Maja 7, 99 - 300 Kutno, z dopiskiem „Zgłoszenia sygnalne – nie otwierać".

2) ustnie:

    a) telefonicznie za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej na numer: 24 251 00 60;

    b) podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w siedzibie Komendy Powiatowej PSP w Kutnie w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku sygnalisty o takie spotkanie;

    c)  zgłoszenie jest dokumentowane w formie protokołu zgłoszenia zewnętrznego.

Zgłoszenie zewnętrzne powinno zawierać:

1) dane osobowe sygnalisty niezbędne do jego identyfikacji,

2) dane osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do jej identyfikacji,

3) adres korespondencyjny sygnalisty lub adres poczty elektronicznej (adres do kontaktu).

Ważne! W Komendzie Powiatowej PSP w Kutnie anonimowe zgłoszenia zewnętrzne nie podlegają rozpoznaniu.

Przed dokonaniem zgłoszenia należy zapoznać się z następującymi dokumentami (do pobrania na dole artykułu):

  • Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kutnie. 
  • Formularz zgłoszenia zewnętrznego.

II. Tryb postępowania ze zgłoszeniami – podejmowanie działań następczych

W Komendzie Powiatowej PSP w Kutnie za przyjmowanie zgłoszeń, podejmowanie działań następczych oraz komunikację z sygnalistą, odpowiedzialny jest Zespół do spraw sygnalistów.

Procedura postępowania ze zgłoszeniami:

1) przyjęcie imiennego zgłoszenia naruszenia prawa, 

2) wstępna weryfikacja formalna,

3) rejestracja zgłoszenia,

4) potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia - 7 dni od dnia otrzymania (chyba, że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem  w tym zakresie lub Zespół ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty),

5) przekazanie - do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania Komendanta Powiatowego PSP w Kutnie - niezwłocznie, nie później niż w terminie 14  dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w terminie 30 dni po poinformowaniu o tym sygnalisty,

6) postępowanie wyjaśniające - w uzasadnionych przypadkach Zespół może przekazać zgłoszenie zewnętrzne jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym przez Komendanta Powiatowego PSP w Kutnie,

7) informacja zwrotna - 3 miesiące od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego. W uzasadnionych przypadkach Zespół przekazuje informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.

III. Ochrona sygnalisty

1) sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia i że stanowi informację o naruszeniu prawa,

2) dostęp do danych osobowych sygnalisty uzyskują tylko osoby upoważnione,

3) ochrona tożsamości sygnalisty (dane osobowe) nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba, że za wyraźną zgodą sygnalisty,

4) wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań,

5) na żądanie sygnalisty Komendant Główny wydaje, nie później niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania żądania zaświadczenie, w którym potwierdza, że sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2. ustawy z o ochronie sygnalistów,

6) sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania lub prawo do zadośćuczynienia na zasadach przewidzianych w ustawie o ochronie sygnalistów,

7) odpowiedzialności karnej na zasadach przewidzianych w ustawie podlega każda osoba, która:

    a) uniemożliwia lub istotnie utrudnia dokonanie zgłoszenia,

    b) podejmuje działania odwetowe wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą,

    c) wbrew przepisom ustawy ujawnia tożsamość sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą.

Odpowiedzialność sygnalisty

Dokonanie zgłoszenia może stanowić podstawę odpowiedzialności sygnalisty wyłącznie wówczas, gdy sygnalista:

1) nie miał uzasadnionych podstaw do przyjęcia, że zgłoszenie jest niezbędne do ujawniania naruszenia będącego naruszeniem prawa określonym w ustawie,

2) uzyskał poprzez czyn zabroniony informacje będącą przedmiotem zgłoszenia albo dostęp do takiej informacji.

 IV. Inicjowanie zgłoszeń

W przypadku, gdy sygnalista uzna, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych, a naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej organu, w Komendzie Powiatowej PSP w Kutniie rekomenduje się korzystanie z procedury zgłoszeń wewnętrznych.

V. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

al. Solidarności 77

00-090 Warszawa

BIURORZECZNIKA@BRPO.GOV.PL

ePUAP (Elektroniczna Skrzynka Podawcza: /RPO/SkrytkaESP)

Materiały

Formularz zgłoszenia zewnętrznego
Formularz​_zgłoszenia​_zewnętrznego.docx 0.03MB
Procedura zgłoszeń zewnętrznych
Procedura​_zgłoszeń​_zewnetrznych.pdf 0.17MB
{"register":{"columns":[]}}