Historia
Historia Pożarnictwa w Legionowie
1928 Na zgromadzeniu mieszkańców Legionowa dnia 20 stycznia 1928 roku pan Seweryn Kulczycki wysunął projekt założenia Ochotniczej Straży Pożarnej na terenie osiedla, naówczas już dość licznie zabudowanego i zamieszkałego. Projekt przyjęto z gorącą aprobatą biorąc pod uwagę konieczną potrzebę istnienia takiej placówki.
Zgodnie z zapadłą uchwałą pan Seweryn Kulczycki jako Przewodniczący Stowarzyszenia Miłośników Osiedla dobrawszy sobie grupę chętnych mieszkańców podjęli się zorganizowania Zarządu Ochotniczej Straży Pożarnej.
Posiedzenie organizacyjne Zarządu Straży Pożarnej odbyło się 11 marca 1928 roku, na którym był obecny z ramienia władz pożarniczych na powiat warszawski instruktor kapitan Teodor Ozdobiński.
Pierwszy Zarząd Straży ukonstytuował się następująco:
- Kulczycki Seweryn - prezes,
- Żołtowski Piotr - naczelnik
- Niewiadomski Franciszek - z-ca naczelnika
- Malinowski Bolesław - gospodarz
- Smogorzewski Aleksander - sekretarz
- Brzeziński Marian - skarbnik
- Scecewicz Jerzy - oddziałowy
- Grajnert Józef - adiutant.
Zawdzięczając zdolnościom organizacyjnym druha prezesa Kulczyckiego zakupiono sprzęt przeciwpożarowy za uzyskane pieniądze z Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych i kwest ulicznych od społeczeństwa, które nie szczędziło ofiar na potrzeby straży:
- sikawkę ręczną „Tryumf” - 1 szt.
- beczkowozy dwukołowe o poj. 300 l. - 2 szt.
- węże tłoczne parciane F 52 mm - 100 mb.
- drabinę „Szczerbowskiego” - 1 szt.
- bosaki - 4 szt.
- syrenę alarmową „Tyfon” - 1 szt.
Na zakup jeszcze brakującego sprzętu oraz umundurowania Zarząd zdobywał pieniądze z urządzanych imprez. Naczelnik Żółtowski Piotr energicznie zajął się utworzeniem oddziału, stan którego w krótkim czasie przekroczył dwudziestu członków czynnych. Statutową działalność OSP rozpoczęła 16 września 1928 r.
1931 Ochotnicza Straż Pożarna była już wyposażona w jeden wóz rekwizytowy do przewożenia sprzętu i strażaków do akcji, 4 beczkowozy, motopompę „Lis” oraz wiele sprzętu pomocniczego. Warunki organizacji wyjazdów do pożarów były bardzo trudne - straż nie posiadała własnych koni. Obowiązek nałożony na mieszkańców Legionowa jak i na bliżej osiedla mieszkających dostarczania do pożaru posiadanych koni nie zawsze był wypełniany, właściciele z końmi rzadko przybywali na alarm pożarowy. W wypadku powstania pożaru strażacy biegali po ulicach i wyprzęgali konie z napotkanych wozów. W takich warunkach akcja straży była opóźniona i mniej skuteczna.
Ze względu na brak funduszy o kupnie samochodu pożarniczego nie można było nawet marzyć. Ponadto wielkim problemem dla straży był brak remizy - sprzęt przechowywano po komórkach i szopach użyczonych przez tutejszych mieszkańców.
W tymże 1931 roku na wydzierżawionym placu pobudowano drewnianą remizę. Jednak sprawa budowy remizy typowej i na własnym placu nie schodziła z planu i zamierzeń Ochotniczej Straży Pożarnej.
W tymże 1931 roku na wydzierżawionym placu pobudowano drewnianą remizę. Jednak sprawa budowy remizy typowej i na własnym placu nie schodziła z planu i zamierzeń Ochotniczej Straży Pożarnej.
1932 Na początku roku naczelnikiem straży został wybrany pan Walczykowski Władysław, który wspólnie z gospodarzem Matuszewskim Janem zajęli się gromadzeniem funduszów na kupno placu pod budowę remizy murowanej oraz materiałów potrzebnych do budowy. W wyniku urządzanych różnych imprez uzyskano dość pokaźną sumę gotówki.
1937 Rozpoczęto budowę remizy, pod którą założono fundamenty murowe, jak również przystąpiono do wyrobu cegły na budowę.
1939 Straż była już w posiadaniu kilkuset tysięcy cegieł oraz materiału drzewnego na budowę remizy. W międzyczasie rosną szeregi Oddziału Straży. Dobrze wyszkolone dwa plutony OSP dają niejednokrotnie dowody, ze potrafią walczyć z ogniem. W tym samym roku OSP zakupuje wreszcie wymarzony samochód pożarniczy - nie cieszy się nim jednak długo. Wybuchła II wojna światowa i pierwsze oddziały hitlerowskie samochód zagrabiły. Cegła oraz inne materiały padły ofiarą rabunku różnej maści folksdojczów popieranych przez swych burmistrzów.
Sztandar OSP Legionowo przetrwał wojnę ukryty w pierzynie przez dh. Henryka Dubińskiego.
1945 Po wojnie Ochotnicza Straż Pożarna wznawia swoją działalność. Drewniana prowizoryczna strażnica służy strażakom do czasu wybudowania murowanej. Na wyposażeniu jednostka posiadała samochód Star 20 skrzyniowy z motopompą i sprzętem pożarniczym.
1956 W okresie powojennym wybudowano murowana strażnicę składającą się z dwóch garaży i piętrowej części socjalnej. Na wyposażeniu jednostka posiadała samochód Star 20 z motopompą i sprzętem pożarniczym. Jednostka działała samodzielnie do 1959-7 roku, kiedy to na bazie Ochotniczej Straży Pożarnej zostaje utworzone Pogotowie Przeciwpożarowe.
1957 Powiatowy Komendant Straży Pożarnych w Nowym Dworze Maz. Jan Dylewski w uzgodnieniu z Zarządem OSP Legionowo tworzy z dniem 1 kwietnia 1957 r. Pogotowie Zawodowe Straży Pożarnych w Legionowie w którym całodobowy dyżur pełnią kierowcy zawodowi, natomiast strażacy-ochotnicy są wzywani do działań syreną. Naczelnikiem OSP Legionowo był wówczas dh. Jerzy Jankowski, a pierwszymi kierowcami byli Bogdan Józef Piechór z Marynina oraz Władysław Szyperek, Ryszard Rydzewski i Józef Kwiatek z Legionowa. Na wyposażeniu straży pojawił się samochód Star 21 GBM 400 litrów wody z motopompą i sprzętem pożarniczym.
1964 W 1964 roku zostaje powołana licząca 18 strażaków Zawodowa Straż Pożarna w Legionowie, co w naturalny sposób ograniczyło działalność Ochotniczej Straży Pożarnej. Na wyposażeniu ZSP pojawia się samochód Star 26 GBAM. Komendantem Powiatowym w Nowym Dworze Maz. jest kpt. Stanisław Stańkowski, natomiast pierwszymi szefami zmian zostali Witold Kuty z Nowego Dworu Maz. oraz Stanisław Trzaskoma z Kałuszyna.
1972 Dobudowano jeszcze jeden garaż i świetlicę oraz wykonano instalację centralnego ogrzewania.
1973 Komenda Wojewódzka Straży Pożarnych przekazała ZSP samochód Star 66 GBM 2,5/8 z wyciągarką. Dyżurkę wyposażono w radiostację oraz bezpośrednie telefoniczne połączenie z WSKR.
1975 W związku z reformą administracyjną z dniem 1 lipca 1975 r. ZSP Legionowo staje się XVII Oddziałem ZSP podległym Stołecznej Komendzie Straży Pożarnych. Dowódcą Oddziału zostaje dotychczasowy Z-ca Komendanta Powiatowego Straży Pożarnych w Nowym Dworze Maz. kpt. Zygmunt Jaworski.
1976 W ramach reorganizacji z dniem 1 stycznia 1976 r. zostaje powołana Zawodowa Straż Pożarna oraz Komenda Rejonowa Straży Pożarnych w Legionowie. Dowódcą ZSP oraz Komendantem Rejonowym SP zostaje mianowany kpt. Zygmunt Jaworski.
Niestety, nie posiadamy dokumentacji obrazującej działalność jednostki OSP do drugiej połowy lat siedemdziesiątych. Należy jednak wspomnieć funkcyjnych z tamtego okresu, których udało się ustalić. Są to druhowie: Zdzisław Baurski, Karol Borucki, Władysław Deleciński, Ireneusz Dróżdż, Henryk Dubiński, Jerzy Jankowski, Stefan Jarosz, Stefan Krysiak, Kazimierz Kuligowski, Edward Maj, Antoni Marlewski, Jerzy Scecewicz, Henryk Szczepaniak, Stefan Trzonkowski, Stefan Tworkowski, Władysław Walczykowski, Wiktor Wiśniewski.
1978 Po śmierci w kwietniu 1978 r. dotychczasowego Prezesa dh. Henryka Dubińskiego jednostka praktycznie przestała funkcjonować. Próbę reaktywowania działalności OSP Legionowo, przy wydatnej pomocy Komendanta Zawodowej Straży Pożarnej w Legionowie mjr.poż. Zygmunta Jaworskiego, podjął dh. Piotr Kołodziński. Na bazie Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej oraz kilku działaczy OSP i funkcjonariuszy pożarnictwa, którzy wstąpili do OSP, zorganizował jednostkę niemalże na nowo. Na Walnym Zebraniu w listopadzie 1978 roku wybrano władze statutowe jednostki:
- Prezes - Piotr Kołodziński,
- Wiceprezes-Naczelnik - Wiesław Małecki,
- Skarbnik - Zdzisław Wedman,
- Przewodniczący KR - Zygmunt Jaworski,
- Członek KR - Andrzej Januszkiewicz.
W początkowym okresie działalność jednostki, pozbawionej samochodu i sprzętu gaśniczego ograniczała się praktycznie do szkolenia i pracy z młodzieżą. Do działań ratowniczo-gaśniczych członkowie OSP wyjeżdżali jako załoga samochodami Zawodowej Straży Pożarnej.
1980 Z uwagi na trudną sytuację lokalową wiosną 1980 r. rozpoczyna się rozbudowa strażnicy. W uzgodnieniu z Architektem Miejskim Prezes OSP Legionowo tech.bud. Piotr Kołodziński dokonuje adaptacji typowego projektu strażnicy OSP typu S-2 na strażnicę S-3 wzdłuż ul. Mickiewicza oraz projektuje rozbudowę starego budynku OSP o 2 pomieszczenia i garaż. Wszystkie prace wykonywane są systemem gospodarczym przez strażaków ZSP oraz zatrudnionego przez OSP murarza. Rozbudowa trwa do 1982 r.
Na ternie straży wybudowano studnię głębinową o wydajności 1200 l/min. która dawała możliwość w ciągu kilku minut napełnienia zbiornika samochodu wodą.
Straż Pożarna w Legionowie zmienia adres z Batorego 51/53 na Mickiewicza 11.
1981 W październiku OSP Legionowo otrzymuje nowy samochód Żuk A-151 GLBM 0,4/8 i zaczyna samodzielnie wyjeżdżać do pożarów.
1982 Przeprowadzka ZSP do nowej strażnicy. Uruchomienie nowej centrali telefonicznej z trzema numerami miejskimi i numerem alarmowym 998. Komenda Wojewódzka przekazuje do ZSP samochód Magirus SD-30
1983 Nastąpiła wymiana samochodu Żuk GLBM 0,4/8 na używanego dotychczas w ZSP Stara 244 GBA 2,5/16. We własnym zakresie dokonywana jest modernizacja polegająca na zamontowaniu w miejsce zbiornika na środek pianotwórczy motopompy P-05. Następuje zmiana oznaczenia samochodu na GBAM 2,5/16+8.
1985 We wrześniu 1985 r. OSP otrzymuje nowy samochód Jelcz 008 GBM 2,5/8, dotychczas użytkowany GBAM/16+8 zostaje przekazany do OSP Wieliszew.
1987 W 1987 roku rozbudowano strażnicę OSP od strony ul. Mickiewicza o jeden boks garażowy ze świetlicą na piętrze oraz zmodernizowano pomieszczenia socjalne i zarządu.
1989 Na fali wydarzeń w kraju w dniu 18 września 1989 roku w KRSP w Legionowie zostaje założone Koło Zakładowe NSZZ „Solidarność”. Przewodniczącym Koła został wybrany chor. Piotr Kołodziński. NSZZ „Solidarność” działa w legionowskiej straży do końca 1992 r.
Powstanie Państwowej Straży Pożarnej
1992 W związku z utworzeniem z dniem 1 lipca 1992 r. Państwowej Straży Pożarnej Komenda Rejonowa Straży Pożarnych i Zawodowa Straż Pożarna w Legionowie przekształcają się odpowiednio w Komendę Rejonową i Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie. Komendantem Rejonowym PSP zostaje bryg. Zygmunt Jaworski, a Dowódcą JRG st.asp Bogdan Słodkiewicz.
1993 W dniu 21 stycznia 1993 r. zostaje utworzony Związek Zawodowy Strażaków „Florian”. Połowę członków założycieli stanowią strażacy z Legionowa.
1994 W październiku 1994 roku OSP pozyskała z Podkarpackiej Brygady WOP cysternę paliwową na podwoziu Stara 266. Po niezbędnej modernizacji od 1 stycznia 1995 r. w podziale bojowym jest drugi samochód Star 266 GBAM 4/8+8. OSP Legionowo stała się jednostka typu S-2.
1996 Na emeryturę odchodzi dotychczasowy Komendant bryg. Zygmunt Jaworski. Nowym Komendantem Rejonowym Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie zostaje kpt. Grzegorz Kankiewicz.
1997 Samochód Star 266 GBAM zostaje wymieniony na skarosowanego w firmie „Stolarczyk” Stara 266 GBAM 4/16+8.
10 grudnia 1997 r. zostaje założone Koło nr 5 Związku Emerytów i Rencistów Pożarnictwa RP. Prezesem zostaje wybrany bryg. w st.spocz. Zygmunt Jaworski.
1999 W związku z reformą administracyjną z dniem 1 stycznia 1999 r. Komenda Rejonowa przekształca się w Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie.
Jesienią OSP pozyskała samochód Ford Transit który po zabudowie jako GLBM 0,5/0,2+0,1 (załoga 8-osobowa) został 1 stycznia 2000 r. wprowadzony do podziału bojowego.
Dożynki diecezjalne w 2000 r. OSP zabezpieczała 3 sekcjami: Jelcz 008 GBM 2,5/8; Star 266 GBAM 4/16+8; Ford Transit GLBM 0,5/0,2+0,1.
2002 W styczniu 2002 r. OSP wymienia samochód Jelcz 008 GBM 2,5/8 na karosowanego przez firmę „Stolarczyk Kielce” Stara 266 GBAM 2,5/16+8.
Następuje rozbudowa garaży ZSP w budynku od ul. Mickiewicza.
2003 OSP może prowadzić działania ratownicze na wodzie dzięki pozyskaniu łodzi „Teresa” z silnikiem zaburtowym.
2005 Na emeryturę odchodzi Komendant Powiatowy mł.bryg. Grzegorz Kankiewicz. Nowym Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie zostaje st.kpt. Marek Jasiński.
2006 Modernizacja Powiatowego Stanowiska Kierowania pod kątem obsługi telefonu alarmowego -112-.
Na Walnym Zebraniu w dniu 11 marca 2006 roku z funkcji Prezesa OSP, po ponad 27 latach jej sprawowania, zrezygnował dh. Piotr Kołodziński. Nowym Prezesem został wybrany dh. Marek Sztylko.
2007 Dotychczasowy Komendant Powiatowy st.kpt. Marek Jasiński zostaje przeniesiony do Komendy Głównej PSP. Nowym Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie zostaje mł.bryg. Mariusz Mucha.
2008 W miesiącach letnich OSP pozyskała z Centrum Szkolenia Policji w Legionowie samochód Volkswagen T4 oraz łódź „HARPUN 550”.
2010 W okresie wiosennym OSP pozyskała z CSP samochód NISSAN wymieniony rok później na nowszy model.
2011 Na emeryturę odchodzi Komendant Powiatowy mł.bryg. Mariusz Mucha. Nowym Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie zostaje bryg. Jacek Pietranik.
Od 19 marca 2011 roku funkcję Prezesa OSP pełni dh. Tomasz Wiśniewski.
W grudniu 2011 roku samorząd miasta Legionowo zakupił dla OSP nowy samochód MAN GCBA 5/32/8.
2012 Będący na wyposażeniu OSP Volkswagen T4 zostaje wymieniony na pozyskany z UM Legionowo samochód Volkswagen T5.
2013 Dotychczasowy Komendant Powiatowy bryg. Jacek Pietranik zostaje powołany na stanowsko KOmendanta Powiatowego w Wołominie. Nowym Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie zostaje st.bryg. Mieczysław Klimczak.
- Ostatnia modyfikacja:
- 04.12.2020 20:55 mł. bryg. Łukasz Szulborski
- Pierwsza publikacja:
- 16.11.2020 11:33 mł. bryg. Łukasz Szulborski