Petycje
Ustawa o petycjach (Dz.U.2014.1195) wypełnia obowiązek ustawowego uregulowania trybu rozpatrywania petycji, o którym mówi art. 63 Konstytucji RP. Zgodnie z nim każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi do władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
W petycji można domagać się zmiany prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu ją wnoszącego, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zadaniach i kompetencji adresata petycji.
Petycje mogą składać: obywatel lub grupa obywateli, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, fundacje. Można to zrobić w interesie: publicznym, czyli wszystkich obywateli, podmiotu wnoszącego petycję, czyli własnym, innego podmiotu, czyli np. sąsiada lub znajomego, ale za jego pisemną zgodą.
Petycje można kierować do wszystkich organów władzy publicznej, np. Sejmu i Senatu, premiera, ministra, rady gminy czy powiatu, burmistrza lub marszałka województwa, organizacji lub instytucji społecznych wykonującej zadania publiczne.
Petycję można złożyć w formie listownej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Prawidłowo złożona petycja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczeni każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
- wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję i adresu do korespondencji – w wypadku petycji indywidualnych to imię i nazwisko, miejscowość z kodem pocztowym, ulica z numerem domu i lokalu; w wypadku petycji zbiorowych, np. w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób, to nazwa każdego z tych podmiotów i dane osoby je reprezentującej, a także adres zamieszkania lub siedziby każdego z tych podmiotów;
- wskazanie adresata petycji;
- określenie przedmiotu petycji.
- składaną listownie podpisuje podmiot ją wnoszący, a jeżeli nie jest to osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów, podpis składa osoba je reprezentująca;
- składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, oraz zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję;
Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jej złożenia. Adresat ma obowiązek poinformować autora petycji – listownie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej – o sposobie jej rozpatrzenia i o uzasadnieniu.
Jeśli petycja została złożona w sprawie dotyczącej petycji już rozpatrzonej przez danego adresata, a w petycji nie powołano się na nowe fakty lub dowody, adresat może pozostawić tę petycję bez rozpatrzenia. Musi o tym niezwłocznie poinformować wnoszącego petycję.
Szczegółowe informacje znajduja się na portalu http://www.petycje.edu.pl
Gdzie składamy petycje:
pocztą na adres:
Komenda Powiatowa PSP w Legionowie
05-120 Legionowo, ul. Jagiellońska 71A
z dopiskiem „Petycja”
pocztą elektroniczną:
osobiście:
w Sekretariacie Komendy Powiatowej PSP w Legionowie
05-120 Legionowo, ul. Jagiellońska 71A
Informacja o petycjach rozpatrywanych przez KP PSP w Legionowie
W latach 2016 - 2023 do Komendy Powiatowej PSP w Legionowie nie wpłynęła żadna petycja.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Dz.U. 2017 poz. 1123
- Pierwsza publikacja:
- 21.11.2020 20:27 mł. bryg. Łukasz Szulborski
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- mł. bryg. Łukasz Szulborski
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Petycje | 3.0 | 08.07.2024 11:39 bryg. Łukasz Szulborski |
Petycje | 2.0 | 12.07.2022 10:19 mł. bryg. Łukasz Szulborski |
Petycje | 1.0 | 21.11.2020 20:27 mł. bryg. Łukasz Szulborski |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP