Przełączenie numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w powiecie legionowskim.
24.05.2021
Z dniem 24 maja 2021r połączenia alarmowe na numer 998 z terenu powiatu legionowskiego będą trafiały do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu. Przyłączenie numeru nastąpiło zgodnie z wcześniejszym harmonogramem.
Od 20 maja do 7 czerwca br. zaplanowane jest w województwie mazowieckim przełączenie strażackiego numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w Warszawie i Radomiu. Początkowo zmiany zostaną wprowadzone na terenie Warszawy, stopniowo obejmując całe województwo. Każdego dnia będą przełączone poszczególne powiaty. Numer 998 nadal będzie aktywny, zmienia się jedynie miejsce odbioru zgłoszenia. Dzięki tej funkcjonalności będzie możliwe jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb.
- Przełączenie numeru alarmowego 998 do CPR to kolejne usprawnienie systemu powiadamiania ratunkowego. Pozwoli to na jednoczesne poinformowanie o zdarzeniu wszystkie odpowiednie służby, co jest bardzo istotne w przypadku np. wypadków drogowych. Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie w stanie zweryfikować zgłoszenia omyłkowe lub niezasadne, więc finalnie odpowiednie służby zostaną poinformowane tylko o przypadkach, w których jest potrzebna interwencja – powiedział Konstanty Radziwiłł, Wojewoda Mazowiecki.
Oznacza to, że od 20 maja 2021 r. wybierając numer 998 na obszarze m. st. Warszawy dodzwonimy się do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie, które przyjmie zgłoszenie i przekaże do właściwej służby. Natomiast od 21 maja 2021 r. i przez kolejne dni do 7 czerwca br. wybierając numer 998 na pozostałym obszarze województwa mazowieckiego dodzwonimy się do CPR w Radomiu. Obsługa połączeń numeru alarmowego 998 przez operatorów numeru 112 wdrażane jest w całym kraju.
Obecnie dzwoniąc pod numer 998 połączenie odbiera dyżurny Państwowej Straży Pożarnej. Po zmianie połączenie będzie kierowane do operatora numeru alarmowego 112, którego zadaniem będzie przefiltrowanie zgłoszeń pod kątem zasadności i przekazanie tych wymagających interwencji do właściwej terytorialnie Straży Pożarnej lub innej właściwej służby.
Odbieranie zgłoszeń bezpośrednio przez operatorów CPR pozwala na jednoczesne i automatyczne (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) powiadomienie wszystkich służb właściwych ze względu na rodzaj zdarzenia. Skróceniu ulega również czas oczekiwania na odebranie połączeń. Średni czas mierzony od momentu wybrania numeru alarmowego 112 do odebrania połączenia przez operatora numerów alarmowych w CPR wynosi około 10 sekund. Po przełączeniu numeru alarmowego 998 do CPR, czas oczekiwania na połączenie będzie podobny.
Ważnym efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych.
Numer alarmowy 998 będzie drugim numerem alarmowym, przekierowanym do obsługi przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W 2018 r. został przekierowany numer alarmowy 997, a na rok 2024 planowane jest przekierowanie numeru alarmowego 999 i zakończenie koncentracji numerów alarmowych w Polsce.
Numer 112 to numer alarmowy do wykorzystania wtedy, gdy nie umiemy zidentyfikować zagrożenia w wymiarze trzech aktualnych numerów ratunkowych, zaczynających się od "9" lub kiedy wymagana jest interwencja wszystkich służb równocześnie. Korzystanie z numeru 112 jest bezpłatne i umożliwia połączenie z dyspozytorami Centrum Powiadamiania Ratunkowego o każdej porze dnia i nocy podobnie jak z tradycyjnych telefonów alarmowych takich jak 998, 997 oraz 999. Wprowadzenie alarmowego telefonu 112, pod którym można otrzymać pomoc w różnych sytuacjach (pożar, wypadek, kradzież, napad itp.) nie spowoduje natychmiastowej likwidacji dotychczasowych numerów służb alarmowych.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło aplikację mobilną Alarm112 do wysyłania zgłoszeń alarmowych do Centrum Powiadamiana Ratunkowego. Aplikacja mobilna Alarm112 umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W aplikacji Alarm112 możliwe jest poprzez wybór odpowiednich piktogramów określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna.