Regulamin organizacyjny
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
w Łowiczu, zwanej dalej „komendą powiatową”, określa szczegółową organizację komendy powiatowej, w tym:
- Kierowanie pracą komendy powiatowej.
- Strukturę organizacyjną komendy powiatowej.
- Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych.
- Wzory pieczęci i stempli.
- Liczbę i rodzaj stanowisk docelowych w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej.
§2
- Komenda zakwalifikowana jest do IV kategorii Komend Powiatowych/Miejskich Państwowej Straży Pożarnej.
- Terenem działania komendy powiatowej jest obszar powiatu łowickiego.
- Siedzibą komendy powiatowej jest miasto Łowicz.
§3
Użyte w Regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:
- KW PSP - Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Łodzi.
- OSP - Ochotniczą Straż Pożarną.
- JRG - Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej.
- KSRG - Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy.
- PSK - Powiatowe Stanowisko Kierowania.
ROZDZIAŁ II
Kierowanie pracą komendy powiatowej
§4
- Do podpisu i aprobaty komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej „Komendantem Powiatowym”, zastrzega się dokumentację:
- Dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu Głównego księgowego. Projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki, są przedkładane komendantowi powiatowemu po uzyskaniu aprobaty Głównego księgowego.
- Dotyczącą aktów administracyjnych wydawanych przez Komendanta Powiatowego PSP, jako organu administracji publicznej.
- Kierowaną do Komendy Głównej i Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych.
- Pisma kierowane do senatorów i posłów.
- Odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności zastępcy Komendanta Powiatowego PSP, kierowników komórek organizacyjnych komendy powiatowej oraz jej funkcjonariuszy i pracowników.
- Zakresy czynności zastępcy Komendanta Powiatowego PSP, oraz pracowników i funkcjonariuszy komendy powiatowej.
- Zarządzenia, decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli i inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu ziemskiego.
- Zastrzega się do podpisu i aprobaty zastępcy Komendanta Powiatowego dokumentację z zakresu merytorycznego działania nadzorowanych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1 lub wobec, których kierownicy komórek organizacyjnych uzyskali pisemne upoważnienie.
- Komendant Powiatowy lub upoważniony przez niego zastępca Komendanta Powiatowego przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu.
- Dzień i godziny przyjęć interesantów w sprawach jak wyżej, komendant podaje do powszechnej wiadomości poprzez wywieszenie jej na tablicy informacyjnej w budynku komendy i jednostki ratowniczo-gaśniczej.
- W przypadku nieobecności Komendanta Powiatowego zadania i kompetencje przejmuje zastępca Komendanta Powiatowego.
- Zasady funkcjonowania i pełnienia służby w PSK, KP i JRG określa regulamin pracy i służby komendy powiatowej wydany w oparciu o Zarządzenia Nr 9 Komendanta Głównego PSP z dnia 27 czerwca 2008 roku zmieniające zarządzenie w sprawie ramowego regulaminu służby w jednostkach organizacyjnych PSP oraz regulaminu musztry i ceremoniału pożarniczego
(Warszawa, 31 lipca 2006 r. Dz. Urz. KG PSP Nr 1, poz. 4 z późn. zm).
Rozdział III
Struktura organizacyjna komendy powiatowej
§5
W skład komendy powiatowej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:
- Wydział Operacyjno-Kontrolno-Rozpoznawczy,
w tym sprawy z zakresu spraw obronnych symbol - PR - Sekcja Organizacyjno-Kwatermistrzowska symbol - POT
- Samodzielne stanowisko ds. finansowych symbol - PF
- Samodzielne stanowisko ds. kadrowych symbol - PK
- Samodzielne stanowisko ds. informatycznych i RODO symbol - PI
- Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza, w tym sprawy
z zakresu ochrony informacji niejawnych i BHP symbol - PJRG
§6
1. Komendantowi Powiatowemu (symbol – K) podlegają bezpośrednio:
- Wydział Operacyjno-Kontrolno-Rozpoznawczy, w tym sprawy w zakresie spraw obronnych.
- Samodzielne stanowisko ds. kadrowych.
- Samodzielne stanowisko ds. finansowych.
- Zadania w zakresie BHP i ochrony informacji niejawnych.
-
- Zastępca Komendanta Powiatowego (symbol - KI) nadzoruje:
- Sekcję Organizacyjno-Kwatermistrzowską.
- Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą.
- Samodzielne stanowisko ds. informatycznych i RODO.
Rozdział IV
Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych
§7
-
- Komórki organizacyjne mają obowiązek współpracy między sobą z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.
- W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał, w tym zakresie stosowną dyspozycję.
- Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych komendy rozstrzyga Komendant Powiatowy.
- Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych komendy powiatowej, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:
- Planowanie i realizacja budżetu komendy powiatowej.
- Podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.
- Sporządzanie programu działania oraz planu pracy komendy powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań.
- Współdziałanie z komórkami organizacyjnymi starostwa powiatowego oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami KSRG.
- Współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego.
- Obsługa skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje i organy publiczne.
- Realizowanie zaleceń pokontrolnych.
- Realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej.
- Realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Opracowywanie materiałów do udostępniania, jako informacji publicznej.
- Wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej.
- Przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej) i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania.
- Realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez Komendanta Powiatowego funkcji w powiatowym zespole reagowania kryzysowego.
- Współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego.
- Realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji KSRG na obszarze powiatu, województwa i kraju.
- Opracowywanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych Komendanta Powiatowego.
- Wdrażanie i realizacja standardów w zakresie kontroli zarządczej.
§8
Wydział Operacyjno-Kontrolno-Rozpoznawczy (PR)
Wydziałem Operacyjno-Kontrolno-Rozpoznawczym kieruje Naczelnik Wydziału przy pomocy zastępcy Naczelnika Wydziału.
- Do zadań Wydziału Operacyjno-Kontrolno-Rozpoznawczego należy
w szczególności:
1.1. W zakresie zagadnień operacyjnych:
- Analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością sporządzania dokumentacji z działań ratowniczych.
- Opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja.
- Przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb.
- Koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu.
- Przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych.
- Analizowanie stanu wyposażenia jednostki ratowniczo-gaśniczej i innych jednostek KSRG oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie.
- Zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa KW PSP w Łodzi.
- Sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń.
- Współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania.
- Przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczo-gaśniczych.
- Nadzorowanie gotowości operacyjnej JRG oraz innych podmiotów KSRG, analizowanie gotowości operacyjnej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie.
- Przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej JRG oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczo-gaśniczych.
- Przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich.
- Koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG.
- Prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład KSRG na terenie powiatu.
- Nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową.
- Bieżące informowanie oficera prasowego komendanta powiatowego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczo-gaśniczych.
- Planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy powiatowej i KSRG na obszarze powiatu łowickiego.
- Organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego członków ochotniczych straży pożarnych.
- Inicjowanie przedsięwzięć sportowych z udziałem podmiotów KSRG na obszarze powiatu łowickiego.
- Organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej.
- Planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania.
- Nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione.
- Współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności.
- Analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy powiatowej.
- Koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek KSRG na obszarze działania komendy powiatowej.
- Planowanie i wdrażanie w jednostkach KSRG na obszarze działania komendy powiatowej nowoczesnych technik łączności.
- Sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności.
- Organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej komendy powiatowej przez oficera prasowego (współpraca ze środkami masowego przekazu).
- Prowadzenie ewidencji czasu służby systemu zmianowego PSK.
- Realizacja zadań obronnych, w tym:
- prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie powiatowej,
- koordynowanie realizacji zadań obronnych.
1.2. W zakresie kontrolno-rozpoznawczym:
- Rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych.
- Współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń.
- Inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu.
- Opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń.
- Opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń.
- Analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzenienia się.
- Opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych.
- Organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych.
- Rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej.
- Przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych.
- Przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów.
- Wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska.
- Wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno-budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego.
- Nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy powiatowej.
- Opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym.
- Nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową.
- Prowadzenie gospodarki mandatowej w komendzie powiatowej.
§9
Sekcja Organizacyjno-Kwatermistrzowska (POT)
Sekcją organizacyjno-kwatermistrzowską kieruje Kierownik Sekcji.
1. Do zadań sekcji organizacyjno-kwatermistrzowskiej należy w szczególności:
- Realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy powiatowej.
- Organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem Komendanta Powiatowego.
- Opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji wytycznych komendanta powiatowego.
- Prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie powiatowej.
- Organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej.
- Przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy powiatowej.
- Organizowanie systemu i koordynacji kontroli czynności sprawdzających bieżącą działalność komórek organizacyjnych komendy powiatowej i jednostki ratowniczo-gaśniczej.
- Realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dla komendy powiatowej.
- Prowadzenie sekretariatu Komendanta Powiatowego.
- Ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie powiatowej.
- Prowadzenie spraw dotyczących dyscypliny służby i pracy w komendzie powiatowej.
- Administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji komendy powiatowej, a także planowanie i realizacja inwestycji
i remontów w tym zakresie. - Opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego.
- Prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy powiatowej.
- Prowadzenie ewidencji czasu służby systemu codziennego.
- Dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych. Zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie powiatu oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych.
- Prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego komendy powiatowej.
- Prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej majątku.
- Likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku.
- Sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji komendy powiatowej.
- Prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy powiatowej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódcę JRG i kierowników komórek organizacyjnych komendy powiatowej.
- Systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą ds. operacyjnych priorytetów w tym zakresie.
- Realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł.
- Inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego.
- Prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych.
- Obsługa transportowa komórek organizacyjnych komendy powiatowej.
- Prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi.
- Nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy powiatowej dokumentacji związanej z pojazdami i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych.
- Organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji technicznych.
- Prowadzenie wojewódzkiej bazy chemicznych środków gaśniczych.
- Ustalanie wymogów w zakresie parametrów technicznych dla przewidywanych do zakupu pojazdów i sprzętu.
- Sporządzanie dokumentacji i dokonywanie wypłaty emerytom i rencistom PSP będących w ewidencji KW PSP w Łodzi z funduszu socjalnego.
- Prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych.
- Realizowanie zadań z zakresu płac i zasiłków oraz prowadzenie dokumentacji
w tym zakresie. - Realizacja zadań z zakresu ubezpieczeń ZUS funkcjonariuszy i pracowników cywilnych komendy powiatowej.
§10
Samodzielne stanowisko ds. finansowych (PF)
Odpowiedzialnym za zadania ww. komórki organizacyjnej jest Główny Księgowy.
Do zadań stanowiska należy w szczególności:
- Realizowanie założeń polityki płacowej Komendanta Powiatowego.
- Sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta powiatowego nad gospodarką finansową.
- Prowadzenie rachunkowości komendy powiatowej.
- Prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy powiatowej,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendę powiatową,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności.
- Analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy powiatowej.
- Prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych).
- Nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku komendy powiatowej.
- Prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej.
- Sporządzanie i podpisywanie pism w zakresie działania komórki organizacyjnej.
- Wykonywanie czynności wynikających z egzekucji sądowych i administracyjnych wobec wynagrodzeń strażaków.
- Nadzór nad wypłatą środków finansowych z pogotowia kasowego.
- Wartościowe rozliczanie gospodarki majątkowej oraz całego majątku
w komendzie powiatowej. - Prowadzenie sprawozdawczości statystycznej wynikającej z działalności komórki organizacyjnej.
- Przestrzeganie postanowień zawartych w instrukcji obiegu dokumentacji finansowej.
- Realizacja zakresu działania służby finansowej określonego w odrębnych przepisach.
- Nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych.
- Prowadzenie rozliczeń środków specjalnych, dotacji i darowizn.
- Sporządzanie dokumentacji i dokonywanie rozliczeń funduszu inwestycyjnego.
§11
Samodzielne stanowisko ds. kadr (PK)
Do zadań ww. stanowiska należy w szczególności:
- Realizowanie założeń polityki kadrowej Komendanta Powiatowego.
- Prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy powiatowej.
- Sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej.
- Realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej.
- Analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego.
- Opracowywanie propozycji zmian struktur organizacyjnych komendy powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów.
- Przygotowywanie wniosków dotyczących awansów i wyróżnień.
- Realizacja zadań z zakresu ubezpieczeń grupowych strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej.
- Przygotowywanie pod względem merytorycznym (w zakresie działania swojej komórki organizacyjnej) wszelkich pism, decyzji, rozkazów, zarządzeń zastrzeżonych do podpisu komendanta powiatowego.
- Przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie powiatowej, w tym dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej.
- Prowadzenie archiwum komendy powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów.
§12
Samodzielne stanowisko ds. informatycznych i RODO (PI)
- Zapewnienie niezawodnego działania sieci teleinformatycznej funkcjonującej
w komendzie powiatowej. - Analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci teleinformatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej.
- Nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz wykorzystywanych w działalności komendy powiatowej.
- Współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik teleinformatycznych.
- Sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki.
- Wdrażanie zunifikowanych systemów informatycznych.
- Systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci teleinformatycznej komendy powiatowej.
- Realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych.
- Administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych.
- Utrzymywanie w bieżącej sprawności istniejących w komendzie powiatowej systemów teleinformatycznych.
- Nadzór i obsługa strony internetowej komendy powiatowej i służbową pocztą elektroniczną.
- Nadzór nad operatorami monitoringu obiektowego, wymiana korespondencji, kontrola obiegu dokumentacji oraz realizacja zadań wynikająca z zapisu umów.
- Wprowadzanie i przestrzeganie zasad RODO, kontrola, szkolenia oraz ścisła współpraca z Inspektorem Ochrony Danych.
§13
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza (PJRG)
Jednostką ratowniczo-gaśniczą kieruje Dowódca Jednostki przy pomocy zastępcy Dowódcy.
1. Do zadań Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej należy w szczególności:
1.1 W zakresie spraw operacyjnych:
- Organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczych w czasie walki
z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń. - Dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych.
- Wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby.
- Wykonywanie podstawowych i specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych.
- Przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym.
- Współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń.
- Rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach.
- Planowanie i realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG.
- Prowadzenie doskonalenia zawodowego.
- Udział w aktualizacji: stanu gotowości operacyjnej, procedur ratowniczych, dokumentacji operacyjnej.
- Udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych.
- Prowadzenie ewidencji czasu służby systemu zmianowego JRG.
- Sporządzanie dokumentacji za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia.
- Prowadzenie dokumentacji związanej z pojazdami i sprzętem silnikowym, a w szczególności zużycia paliwa, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych.
- Utrzymanie w gotowości bojowej pojazdów i sprzętu na wyposażeniu Komendy Powiatowej i JRG.
- Wykonywanie obsługi i konserwacji sprzętu ochrony układu oddechowego na potrzeby JRG i OSP oraz innego sprzętu ratowniczego.
- Prowadzenie bazy chemicznych środków gaśniczych na potrzeby JRG.
- Utrzymanie porządku i czystości na terenie i w pomieszczeniach garażowych.
- Realizacja zadań pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych polegająca w szczególności na:
- zapewnieniu i kontroli ochrony informacji niejawnych,
- prowadzeniu szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- prowadzeniu zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,
- opracowywaniu i aktualizacji, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego nadzorowanie jego realizacji w komendzie powiatowej.
- W zakresie BHP:
- Prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Sporządzanie i przedstawianie komendantowi powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom zdrowia i życia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
- Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
- Przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
- Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków.
- Przygotowywanie projektów decyzji powypadkowych.
- Współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami,
w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników. - Uczestniczenie w pracach, w przypadku powołania przez komendanta powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
- Analizowanie i organizowanie szczepień ochronnych dla funkcjonariuszy.
ROZDZIAŁ V
Wzory pieczęci i stempli obowiązujących
w Komendzie Powiatowej PSP w Łowiczu
§14
Komenda Powiatowa używa:
- Urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej na środku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Łowiczu”.
- Pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej na środku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Łowiczu”.
- Stempla nagłówkowego o treści:
/Wizerunek orła ustalony dla godła/
KOMENDA POWIATOWA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w Łowiczu woj. łódzkie
- Innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych
w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§15
Strukturę organizacyjną komendy powiatowej określa schemat nr 1.
§16
Liczbę i rodzaj stanowisk docelowych w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej określa tabela nr 1.
Opracowanie: KP PSP w Łowiczu
- Pierwsza publikacja:
- 11.12.2020 11:31 Adam Jaborski
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Adam Jaborski
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Regulamin organizacyjny | 3.0 | 11.12.2020 13:15 Adam Jaborski |
Regulamin organizacyjny | 2.0 | 11.12.2020 13:12 Adam Jaborski |
Regulamin organizacyjny | 1.0 | 11.12.2020 11:31 Adam Jaborski |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP