Europejski numer alarmowy 112
21.12.2020
Numer 112 to numer alarmowy do wykorzystania wtedy, gdy nie umiemy zidentyfikować zagrożenia w wymiarze trzech aktualnych numerów ratunkowych, zaczynających się od "9" lub kiedy wymagana jest interwencja wszystkich służb równocześnie.
Korzystanie z numeru 112 jest bezpłatne i umożliwia połączenie z dyspozytorami Centrum Powiadamiania Ratunkowego o każdej porze dnia i nocy podobnie jak z tradycyjnych telefonów alarmowych takich jak 998, 997 oraz 999.
Wprowadzenie alarmowego telefonu 112, pod którym można otrzymać pomoc w różnych sytuacjach (pożar, wypadek, kradzież, napad itp.) nie spowoduje natychmiastowej likwidacji dotychczasowych numerów służb alarmowych.
W dalszym ciągu funkcjonują numery alarmowe 997 do Policji, 998 do Straży Pożarnej i 999 do Pogotowia Ratunkowego. Wybierając bezpośrednio jeden z tych numerów można będzie uzyskać kontakt i pomoc od każdej alarmowanej służby ratowniczej. Należy przy tym pamiętać, że wymagane jest podanie telefoniczne podstawowych informacji o zaistniałym zdarzeniu a w szczególności: danych osoby zgłaszającej, miejsca i rodzaju zdarzenia, określenie liczby osób poszkodowanych oraz innych istotnych informacji.
Idea dostosowania zasad alarmowania jednostek ratowniczych w naszym kraju wynika z potrzeby zapewnienia obywatelom odpowiednich standardów bezpieczeństwa obowiązujących w państwach stowarzyszonych, co wymaga stworzenia warunków do właściwego współdziałania Straży Pożarnej, Policji i Pogotowia Ratunkowego oraz opracowania i wdrożenia stosownych procedur postępowania.
Wybierając numer telefonu 112 na terenie krajów Unii Europejskiej uzyskuje się kontakt w języku danego państwa. Podobnie jest w przypadku numeru 112 działającego na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Aplikacja mobilna Alarm112
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło aplikację mobilną Alarm112 do wysyłania zgłoszeń alarmowych do Centrum Powiadamiana Ratunkowego.
Aplikacja mobilna Alarm112 umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego,w szczególności osoby głuche i niedosłyszące.
W Alarm112 możliwe jest poprzez wybór odpowiednich piktogramów określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna.
Przekazane w ten sposób informacje umożliwiają Operatorowi Numerów Alarmowych przekazanie zdarzenia do odpowiednich, ze względu na rodzaj i miejsce zdarzenia służb ratunkowych.
Aby skorzystać z aplikacji mobilnej Alarm112 należy pobrać aplikację i dokonać rejestracji.
Aplikacja mobilna Alarm112 dostępna jest dla dwóch systemów operacyjnych Android i iOS.
Pamiętaj! Korzystaj z aplikacji mobilnej Alarm112 tylko w sytuacji zagrożenia!
Korzystaj z numeru alarmowego 112 odpowiedzialnie!
Gdy zgłaszasz zdarzenia, które nie są alarmowe, w tym samym czasie ktoś inny może potrzebować pomocy.
Źródło: Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie