Ulgi w spłacie należności, umorzenia
WAŻNE w przypadku zaistnienia trudności płatniczych lub powstania zadłużenia
W przypadku zaistnienia przejściowych trudności płatniczych rolnik (płatnik składek) może skorzystać z pomocy w spłacie, w formie:
a) rozłożenie zadłużenia na raty (minimalna kwota raty wynosi 150 zł),
b) odroczenie terminu spłaty składek bieżących lub rat (maksymalnie na dwa kwartały),
c) umorzenie odsetek w części lub całości,
d) umorzenie składek w części lub całości (umorzone składki nie są wliczane do wysokości świadczenia emerytalnego).
W celu skorzystania z wymienionych form pomocy należy przesłać pocztą lub przez ePUAP albo złożyć osobiście w macierzystej jednostce organizacyjnej KRUS:
- podanie/wniosek/pismo,
- dokumenty potwierdzające trudności płatnicze, np:
- związane z wystąpieniem szczególnych sytuacji losowych (np. niespodziewana długotrwała choroba, pożar, powódź, wypadek, itp.)
- uzyskiwane dochody (np. w gospodarstwie rolnym – sprzedaż inwentarza, płodów rolnych itp. dodatkowego wynagrodzenia lub świadczenia),
- ponoszone wydatki (np. zakup materiału siewnego, nawozów, paliw, energii elektrycznej żywności itp.).
Dodatkowo osoby ubiegające się o udzielenie pomocy de minimis lub pomocy publicznej w rolnictwie są zobowiązane do złożenia:
w przypadku pomocy de minimis w rolnictwie:
- formularza informacji przedstawianych przez wnioskodawcę;
- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości otrzymanej pomocy/ nie otrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
w przypadku ubiegania się o pomoc publiczną w rolnictwie w ramach programów pomocowych:
- formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie albo oświadczenia nieotrzymaniu takiej pomocy.
W celu potwierdzenia trudnej sytuacji płatnika, pracownik KRUS przeprowadza wizytację w jego gospodarstwie rolnym, o której wcześniej poinformuje pismem lub telefonicznie.
Po zakończeniu postępowania dowodowego, w zależności od rodzaju pomocy w spłacie i wysokości istniejącego zadłużenia, decyzję podejmuje kierownik jednostki organizacyjnej KRUS lub Prezes KRUS. Wydana decyzja ma charakter uznaniowy, zależny od sytuacji materialnej dłużnika.
Podstawa prawna: art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym oraz Rozporządzenie Komisji (UE) 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznające niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Zarządzenie nr 1 Prezesa KRUS z dnia 04.01.2024r. w sprawie zasad umarzania, odpisywana oraz udzielania ulg w spłacie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne (…)
Materiały
formularz_informacji_przy_ubieganiu_sie_o_pomoc_w_rolnictwie_lub_rybolowstwie_inna_niz_de_minimisformularz_informacji_przy_ubieganiu_sie_o_pomoc_w_rolnictwie_lub_rybolowstwie_inna_niz_de_minimis.pdf 0.06MB KRUS UD-95/2021 02 Oświadczenie
20_KRUS_UD-95_2021_02.pdf 0.19MB Wzór formularza informacji przedstawianych przez wnioskodawcę
wzor_formularza_informacji_2010_dm.pdf 0.34MB Dochodzenie należności