Wypadki komunikacyjne w rolnictwie - transport po drogach publicznych
Według danych gromadzonych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, na przestrzeni 5 lat ponad 300 osób uległo wypadkom komunikacyjnym – w tym 40 ze skutkiem śmiertelnym. Najczęściej dochodziło do nich podczas przemieszczania się rolników samochodami osobowymi i ciężarowymi, ciągnikami i rowerami w celu załatwiania spraw urzędowych oraz zakupów środków produkcji.
Liczba wypadków komunikacyjnych rolników ze skutkiem śmiertelnym w latach 2015-2019
Zwykle były to zderzenia z innymi pojazdami w ruchu, zjechania z drogi i uderzenia w drzewo, najechania na ciągniki zagregowane z maszynami rolniczymi, a także uderzenia w tył tych zestawów podczas skręcania przez rolników w lewo z dróg publicznych do gospodarstwa lub na pole.
Przyczyną tych zdarzeń było nieprzestrzeganie przez rolników lub innych użytkowników dróg prawa o ruchu drogowym, w tym niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, wymuszenie pierwszeństwa przejazdu, brak oświetlenia pojazdu lub niesygnalizowanie zamiaru wykonywania manewru, czasem utrata przytomności lub zasłabnięcie oraz stan nietrzeźwości i wpływ substancji psychoaktywnych.
Poszkodowani doznawali urazów wielonarządowych, kończyn, kręgosłupa i rdzenia kręgowego oraz głowy i twarzy.
Przykłady najczęstszych wypadków, gdzie wypłacono jednorazowe odszkodowania z tytułu śmierci na skutek wypadków komunikacyjnych
- Poszkodowany pojechał kupić części do maszyn rolniczych. W drodze powrotnej do gospodarstwa doszło do wypadku, w wyniku którego rolnik poniósł śmierć na miejscu. Poszkodowany nie zachował należytej ostrożności i uderzył samochodem osobowym w drzewo.
- Poszkodowany jadąc ciągnikiem z opryskiwaczem nie zachował należytej ostrożności przy przekraczaniu niestrzeżonego przejazdu kolejowego, przez co wjechał wprost pod nadjeżdżający pociąg.
- Poszkodowana wraz z mężem i synem zwozili siano z pola. Po załadowaniu mąż i syn wrócili ciągnikiem do domu, a rolniczka wracała pieszo lewą stroną drogi krajowej. Podczas przechodzenia na druga stronę ulicy, kobieta została potrącona przez nadjeżdżający motocykl.
- Poszkodowany jadąc samochodem osobowym po części do rozrzutnika nie dostosował prędkości do panujących warunków i uderzył w inny samochód osobowy, a następnie w przyczepę ciągnikową.
- Poszkodowany kierujący samochodem z przyczepką wykonał manewr zmiany pasa ruchu, nie ustępując pierwszeństwa innemu pojazdowi.
Zapobieganie wypadkom komunikacyjnym to przede wszystkim przestrzeganie prawa o ruchu drogowym, tj.:
- dostosowanie prędkości jazdy do warunków na drodze, np. pory dnia, pogody, natężenia i prędkości poruszania się innych pojazdów;
- stosowanie zasady ograniczonego zaufania w stosunku do innych użytkowników drogi i wzmożona uwaga w czasie jazdy;
- przystępowanie do jazdy trzeźwym, wypoczętym i w dobrym stanie psychofizycznym;
- dbanie o właściwy stan techniczny pojazdów i ich aktualne przeglądy techniczne;
- właściwe zabezpieczenie transportowanego ładunku oraz sprawne oświetlenie i oznakowanie pojazdów.