W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Artyści – pracownicy Akademii Teatralnej w Warszawie odznaczeni Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

24.06.2024

Piotr Cieplak, Wiesław Czołpiński, Piotr Damulewicz oraz Krzysztof Majchrzak zostali uhonorowani przez ministrę kultury i dziedzictwa narodowego Hannę Wróblewską Złotymi Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Wybitni przedstawiciele polskiej kultury wyróżniający się w dziedzinie twórczości artystycznej oraz działalności kulturalnej odebrali odznaczenia z rąk wiceminister Marty Cienkowskiej. Ministra kultury przyznała również Srebrne i Brązowe Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Uroczystość odbyła się dziś w Teatrze Collegium Nobilium.

, fot. Danuta Matloch/MKiDN

Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Piotr Cieplak

Reżyser teatralny. Ukończył studia na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie i reżyserię w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej. Karierę reżyserską rozpoczął w 1989 w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu. Pracował m.in. we wrocławskim Teatrze Współczesnym i w warszawskim Teatrze Dramatycznym. W latach 1996-1998 był dyrektorem artystycznym Teatru Rozmaitości w Warszawie. Współpracuje także z Teatrem Montownia. Laureat Nagrody im. Konrada Swinarskiego przyznawanej przez redakcję miesięcznika "Teatr" - za sezon 2004/2005, za reżyserię spektaklu „Słomkowy kapelusz” Eugene’a Labiche’a w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Laureat Feliksa Warszawskiego dla najlepszego spektaklu w sezonie 2007/2008 za "Opowiadania dla Dzieci" według Isaaka Singera w Teatrze Narodowym.

Wiesław Czołpiński

Aktor lalkowy, reżyser i pedagog. Absolwent Wydziału Lalkarskiego w Białymstoku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Od 1985 aktor Białostockiego Teatru Lalek. Jest propagatorem polskiej sztuki teatralnej w zakresie teatru lalek na arenie międzynarodowej oraz współtwórcą pierwszego w Polsce kierunku „Technologia teatru lalek" w białostockiej filii Akademii Teatralnej, inicjującego profesjonalne i interdyscyplinarne kształcenie scenografów i technologów na potrzeby teatru lalek oraz teatru ożywionej formy. W 2014 otrzymał tytuł profesora sztuk teatralnych. W kadencji 2024-2028 będzie rektorem Akademii Teatralnej w Warszawie.

Piotr Damulewicz

Aktor Białostockiego Teatru Lalek, pedagog i animator kultury. Absolwent pierwszego rocznika Wydziału Lalkarskiego w Białymstoku, dyplom w 1978 r. Zaczynał od teatralnego ruchu amatorskiego, potem był adeptem w Teatrze Dramatycznym i asystentem w Szkole Teatralnej. Profesor i wykładowca w białostockim Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej w Warszawie, aktor w Białostockim Tatrze Lalek, pomysłodawca i współorganizator Konkursu Recytatorskiego „Kresy”. Przez 45 lat pracy w Białostockim Teatrze Lalek zagrał blisko 100 ról w 80 premierach.

Krzysztof Majchrzak

Aktor filmowy i teatralny, pianista. W 1974 ukończył studia na Wydziale Aktorskim warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Studiował też wokalistykę i pedagogikę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. W kinie debiutował jeszcze w czasie studiów. W 1980 za role w „Arii dla atlety” Filipa Bajona oraz w „Wolnych chwilach” został uhonorowany Nagrodą im. Zbyszka Cybulskiego. W latach 90. i w następnej dekadzie wystąpił w „Cudownym miejscu” (1994), „Historii kina w Popielawach” (1998) i „Pornografii” (2003) na motywach powieści Witolda Gombrowicza. Kreacja Fryderyka została uhonorowana nagrodą za najlepszą rolę męską na 28. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Ma w swoim dorobku wybitne role teatralne, był związany z warszawskimi scenami: Teatrem Narodowym (1974–1975), Teatrem Powszechnym (1975-1991) i Teatrem Studio (1991-2013).

Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Waldemar Śmigasiewicz

Reżyser filmowy i teatralny. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi na Wydziale Aktorskim. Autor nagradzanych w Polsce i za granicą inscenizacji dramatów Gombrowicza i adaptacji prozy. W 1987 roku otrzymał Grand Prix na Europejskim Festiwalu Szkół Teatralnych w Lyonie za inscenizację „Ferdydurke”. Oprócz gombrowiczowskich, laury na festiwalach i uznanie widzów, zdobywały też jego interpretacje utworów Mrożka („Tango" dyplom PWST Kraków nagrodzony na Festiwalu w Milwaukee USA, 1990), Jarry’ego (Złoty Piernik, Grand Prix Festiwalu dla przedstawienia „Ubu król" w Teatrze Animacji w Poznaniu na S. Toruńskich Spotkaniach Teatrów Lalek 1998) czy Szekspira (Złota Maska dla „Makbeta" w Teatrze Bagatela). Reżyser pracował także dla Teatru Telewizji, gdzie zrealizował m.in. operę Krzysztofa Pendereckiego „Najdzielniejszy". Współpracował jako reżyser z Teatrem Dramatycznym w Białymstoku w latach 1999–2001. Wykłada w Akademii Teatralnej w Warszawie. W 2014 roku uzyskał tytuł profesora sztuk teatralnych.

Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Marcin Bartnikowski

Aktor, reżyser, scenograf, teoretyk, badacz i znawca sztuki teatralnej, pedagog. Twórca niezależnego Teatru Malabar Hotel. Absolwent Filologii Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (2001) i Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (2004). Od ukończenia studiów aktorskich czynnie uprawia zawód w prowadzonym przez siebie Teatrze Malabar Hotel (wcześniej także w Kompanii Doomsday) oraz grywa gościnnie w teatrach dramatycznych, lalkowych i muzycznych. Zagrał w ponad trzydziestu spektaklach teatralnych. W jego dorobku znajdują się również role telewizyjne i filmowe. Pracował jako reżyser, ale też autor scenografii do autorskich spektakli. Uczestniczył w około 160 festiwalach teatralnych - polskich i zagranicznych - z grupami Kompania Doomsday, Akcja dzrt i Teatr Malabar Hotel. W 2022 roku uzyskał tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki filmowe i teatralne.

Urszula Borkowska

Kompozytorka, aranżerka, pianistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina (1993), od 2003 roku pedagog Akademii Teatralnej. W latach 2008 - 2011 była kierownikiem muzycznym Teatru Polskiego w Warszawie. Wielokrotnie brała udział jako aranżerka i pianistka w konkursach, festiwalach i przeglądach piosenki (m.in. z Katarzyną Dąbrowską, Katarzyną Walczak, Moniką Dryl i Marcinem Przybylskim, którzy zdobywali na nich najwyższe nagrody). Współrealizowała recitale m. in. Krystyny Tkacz, Anny Sroki, Anny Dereszowskiej, Grażyny Barszczewskiej. Pisze muzykę do sztuk teatralnych, koncertuje w Polsce i za granicą. Jest współzałożycielką, kompozytorką oraz aranżerką zespołów Machina del Tango i Warsaw Tango Group. W 2019 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych.

Maja Kleczewska-Kondrat

Reżyserka teatralna. Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz reżyserii dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Inscenizatorka i interpretatorka dramatów antycznych, Czechowa, Szekspira i austriackiej noblistki Elfriede Jelinek, podejmująca w swoich spektaklach tematykę wyobcowania, przemocy, brutalności i cierpienia. Jest inscenizatorką, współadaptatorką i autorką scenariuszy do kilkudziesięciu przedstawień we własnej reżyserii, wystawianych w wielu teatrach całej Polski. Swoje najważniejsze przedstawienia zrealizowała w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, Teatrze Żydowskim w Warszawie, Teatrze Narodowym w Warszawie, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu. W roku 2019 uzyskała stopień doktora. Wykładowczyni akademicka związania z Kierunkiem Reżyserii Akademii Teatralnej

Marcin Perchuć

Aktor teatralny, filmowy, telewizyjny i dubbingowy. W 1996 roku ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie, dyplom uzyskał w 2007 roku. W teatrze zadebiutował w roli Sylwestra w „Szelmostwach Skapena” Moliera na scenie Teatru Powszechnego w Warszawie. W latach 1996–1999 występował w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, a w latach 1998–2000 w Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza. Od 2001 roku jest aktorem grupy Montownia. Gra w spektaklach Teatru Telewizji, prowadzi programy radiowe oraz telewizyjne. Wykreował kilkadziesiąt ról filmowych i serialowych w takich produkcjach jak „Oficerowie", „Trzeci oficer", „Ekipa", „1983". Laureat licznych nagród indywidualnych oraz zespołowych. W 2015 roku uzyskał stopień naukowy doktora w zakresie sztuk teatralnych. Był dziekanem Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Marta Rau

Aktorka, reżyserka, scenarzystka i producentka spektakli teatralnych i wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie Filii w Białymstoku. Absolwentka Wydziału Reżyserii i Dramaturgii Teatru Lalek i Reżyserii Radiowej Akademii Mtizickych Umeni w Pradze. Aktorka słynnego Teatru 3/4 Zusno oraz założonego przez siebie Teatru K3. Ma na swoim koncie ponad dwadzieścia nagród i nominacji do nagród artystycznych. Jej spektakle były nagradzane m.in. w Opolu, Poznaniu, Warnie, Suboticy. W 2024 została laureatką Nagrody Henryk – najwyższej nagrody Sekcji Teatrów Lalkowych ZASP przyznawanej przez Zarząd Sekcji. Dyrektor artystyczna Festiwalu LALKANIELALKA 2022. W 2018 otrzymała tytuł profesora sztuk teatralnych.

Anna Sroka-Hryń

Aktorka teatralna, filmowa i dubbingowa reżyserka i piosenkarka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej (2000). Laureatka licznych konkursów, m.in. w 2013 roku została uhonorowana jako najlepsza śpiewaczka w konkursie Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. Ma w swoim dorobku kilkadziesiąt ról teatralnych. Współpracowała m.in. z Teatrem Ochoty, Teatrem Muzycznym Roma, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Dramatycznym, Teatrem 6. piętro oraz Teatrem Polonia. Często występuje w Teatrze Polskiego Radia; ma w dorobku także liczne role filmowe. W latach 2003-2006 prowadziła zajęcia na Wydziale Wokalnym w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Warszawie, w latach 2006 a 2009 na Wydziale Aktorskim Wyższej Szkoły Komunikowania i Mediów Społecznych w Warszawie. W 2013 roku uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2023 roku habilitację na tej samej uczelni. Od 2015 wykłada na Akademii Teatralnej w Warszawie

Weronika Szczawińska

Reżyserka, dramaturżka oraz kulturoznawczyni. Ukończyła filologię angielską i kulturoznawstwo - wiedzę o kulturze w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Jest również absolwentką Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej. W latach 2005 - 2006 była aktorką Studium Teatralnego Piotra Borowskiego. Jako reżyserka zadebiutowała wspólnie z Adamem Wojtyszką i Wawrzyńcem Kostrzewskim w 2007 roku. Współpracowała z wieloma instytucjami w całej Polsce (m.in. Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, warszawskim Teatrem Powszechnym, Komuną Warszawa, TR Warszawa, teatrami w Bydgoszczy, Kaliszu, Kielcach, Koszalinie, Olsztynie i Wałbrzychu) oraz ze Slovensko mladinsko gledališče w Lublanie. Publikuje w wielu czasopismach: „Didaskalia", „Teatr", „Res Publica Nowa", „Dialog". W roku 2014 obroniła doktorat w Instytucie Sztuki PAN, a habilitację uzyskała w 2023 roku. Jest profesorką na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie.

Paweł Sztarbowski

Absolwent filozofii na Uniwersytecie Warszawskim oraz Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej. W latach 2006-2011 pracował w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego na stanowisku kierownika działu promocji. Był między innymi twórcą programu Nowa Siła Krytyczna w IT. W latach 2011-2014 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy był zastępcą dyrektora ds. programowych Festiwalu Prapremier. Od 2014 jest zastępcą dyrektora ds. programowych w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Jako recenzent i publicysta współpracował m.in. z „Tygodnikiem Powszechnym", „Notatnikiem Teatralnym", „Teatrem", „Didaskaliami", „Opcjami", „Metrem", „Newsweek o Polska", a także z pismami zagranicznymi - „Theater der Zeit", „Syet e Diyadlo" i „Theatre Seasons". Był stałym felietonistą portalu e-teatr.pl oraz autorem wielu tekstów naukowych na temat teatru wygłaszanych na ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach oraz publikowanych w tomach zbiorowych. Jest autorem słuchowisk „Somosierra” i „Wyczółkowski wychodzi z obrazu”. „Somosierra” nagrodzona została Grand Prix Festiwalu Telewizji Polskiej i Polskiego Radia „Dwa Teatry" (2011). W roku 2016 obronił doktorat w Instytucie Sztuki PAN.

Edward Wojtaszek

Reżyser teatralny, tłumacz, absolwent Instytutu Studiów Teatralnych na Uniwersytecie Paris III Sorbonne Nouyelle (1976) i Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1981). Ma ogromny dorobek w dziedzinie reżyserii dramatu i przekładu z języka francuskiego. W ramach działalności w Towarzystwie Kultury Teatralnej sprawuje opiekę artystyczną nad ruchem teatru wiejskiego. Prowadzi warsztaty dla aktorów oraz instruktorów ruchu amatorskiego. W latach 2001 - 2017 prowadził zajęcia na wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prowadził zajęcia w szkole teatralnej ISADAC w Rabacie w Maroku zakończone prezentacjami przedstawień dyplomowych. Od 1991 roku jest wykładowcą Akademii Teatralnej, w latach 1999 - 2010 był prodziekanem i dziekanem wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii. W roku 2017 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Od 2018 roku jest zatrudniony na stanowisku profesora uczelni.

Zdjęcia (11)

{"register":{"columns":[]}}