W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rekomendacje dla instytucji kultury w zakresie oszczędności energii elektrycznej

Dzięki działaniom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego podmioty prowadzące działalność kulturalną mają zapewnioną ochronę przed drastycznym wzrostem rachunków za energię elektryczną. Ochrona dotyczy także jednostek samorządu terytorialnego bądź podmiotów świadczących na ich rzecz usługi z zakresu m.in. kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Oszczędzanie energii elektrycznej

Na podstawie ustawy o zamrożeniu cen energii elektrycznej[1] sprzedawca energii jest zobowiązany do stosowania w rozliczeniach z uprawnionymi podmiotami maksymalnej ceny w wysokości 785 zł/MWh[2], w okresie od 1 grudnia br. do końca grudnia 2023 r.

W związku z docierającymi do MKiDN obawami, że wynikający z ustawy o ochronie odbiorców energii elektrycznej[3] obowiązek zmniejszenia zużycia energii elektrycznej w okresie od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. może być bardzo trudny lub nawet niemożliwy do zrealizowania, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego skierował do Minister Klimatu i Środowiska pismo z prośbą o uwzględnienie specyfiki sektora kultury. Odpowiedź MKiŚ wskazuje, że ustawa zobowiązuje adresatów przede wszystkim do podejmowania obowiązkowych działań zmierzających do oszczędności w zakresie zużycia energii.

Wobec powyższego, MKiDN rekomenduje instytucjom kultury podjęcie poniższych działań:

  • przeprowadzenia audytu wewnętrznego służącego racjonalizacji działań oszczędnościowych
  • weryfikacji zamówionej mocy i, o ile to możliwe, rezygnacja z części niewykorzystywanej mocy zamówionej
  • instalacji urządzeń typu „strażnik mocy zamówionej”
  • dokonywania zakupów nowych urządzeń z uwzględnieniem ich energochłonności
  • zastosowanie systemów pomiarowych monitorujących i sterujących w ramach wdrażania systemów zarządzania energią
  • wykorzystania ciepła odpadowego z serwerowni do ogrzewania zajmowanych budynków[4]
  • dążenia do zapewnienia rozsądnej bezpiecznej temperatury pomieszczeń przy ogrzewaniu i przy chłodzeniu budynku
  • racjonalnego korzystania ze sztucznego oświetlenia w budynkach (wykorzystywanie światła dziennego, wyłączanie oświetlenia w pomieszczeniach, w których się nie przebywa)
  • stopniowej wymiany oświetlenia na energooszczędne
  • ograniczenia oświetlenia zewnętrznego, wyłączenie dobowej lub świątecznej iluminacji budynków
  • w miejscach gdzie oświetlenie nocne musi działać od zmierzchu do świtu – stosowania układów zmniejszających natężenie światła
  • racjonalnego korzystania z urządzeń biurowych oraz urządzeń znajdujących się w pomieszczeniach socjalnych
  • podjęcia działań edukacyjno-informacyjnych racjonalizujących zużycie energii przez pracowników instytucji.

 


[1] Ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz. U. poz. 2243).

[2] Cena ta nie zawiera podatku od towarów i usług, o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm. ) oraz podatku akcyzowego, o którym mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, 1137, 1488, 1967, 2180 i 2236).

[3] Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz. U. poz. 2127 i 2243).

[4] Uzasadnienie do projektu ustawy z dnia 29 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, s. 12, https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2630 (dostęp: 15.12.2022 r.).

{"register":{"columns":[]}}