Dla samorządowych instytucji artystycznych
Fundusz Wsparcia Kultury |
Dla samorządowych instytucji artystycznych |
Dla organizacji pozarządowych |
Dla przedsiębiorców |
Kto może skorzystać
Ze wsparcia w ramach Funduszu mogą skorzystać samorządowe instytucje artystyczne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Wysokość wsparcia
Wnioskodawcy mogą uzyskać rekompensatę z tytułu utraconych przychodów w okresie od dnia 12 marca do dnia 31 grudnia 2020 r. w wysokości nieprzekraczającej 40% przychodów netto z działalności statutowej oraz dodatkowej, obliczonych na podstawie danych z analogicznego okresu w 2019 r.
Nabór wniosków
Wniosek należy złożyć poprzez platformę https://fwk.witkac.pl. Wniosek oraz dokumenty są widoczne po zalogowaniu się/ założeniu konta. Jednostka może złożyć tylko jeden wniosek o udzielenie wsparcia finansowego. Wniosek jest poddawany ocenie jego zgodności z celem przeznaczenia wsparcia finansowego na podstawie kryteriów określonych w ogłoszeniu o naborze wniosków.
Wniosek zawiera:
1) nazwę, siedzibę, numer wpisu do rejestru instytucji kultury, NIP i REGON jednostki oraz imię, nazwisko i służbowe dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej za wniosek, w tym adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej i numer telefonu;
2) wskazanie podmiotu, do którego jest składany wniosek;
3) wskazanie dziedziny, której dotyczy wniosek;
4) wskazanie statutowego zakresu działalności z dziedziny, której dotyczy wniosek;
5) wysokość wsparcia zwrotnego lub bezzwrotnego otrzymanego przez jednostkę ze środków publicznych w związku z przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku;
6) wysokość wsparcia finansowego otrzymanego przez jednostkę w ramach pomocy publicznej w okresie roku przed dniem złożenia wniosku;
7) wysokość wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego;
8) dane dotyczące liczby wydarzeń artystycznych zrealizowanych w okresie od dnia 12 marca do dnia 31 grudnia 2019 r.;
9) planowane przeznaczenie środków, ze wskazaniem rodzaju wydatków oraz kwot wydatków w pełnych złotych;
10) dane finansowe dotyczące działalności prowadzonej przez jednostkę, w tym struktury dochodowo-kosztowej, osiąganych wyników i struktury majątku jednostki;
11) dane dotyczące poziomu zatrudnienia pracowników na podstawie stosunku pracy w jednostce w okresie między 31 grudnia 2019 r. a dniem złożenia wniosku oraz wpływu wsparcia finansowego na utrzymanie poziomu zatrudnienia;
12) wpływ wsparcia finansowego na lokalną społeczność;
13) oświadczenie potwierdzające, że wszystkie dane finansowe podane we wniosku wynikają z ewidencji księgowej, zawierającej zapisy odzwierciedlające stan rzeczywisty;
14) oświadczenie w sprawie zgodności wnioskowanego przez jednostkę wsparcia finansowego z warunkami udzielania pomocy publicznej.
Umowa
Wsparcie finansowe jest udzielane na podstawie umowy zawieranej między ministrem albo państwową instytucją a jednostką (wnioskodawcą). Umowa o wsparcie finansowe będzie zawierała:
- strony umowy;
- przeznaczenie środków wsparcia finansowego;
- wysokość udzielonego wsparcia finansowego oraz termin jego przekazania;
- termin wykorzystania udzielonego wsparcia finansowego, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia 2020 r.;
- termin i sposób rozliczenia udzielonego wsparcia finansowego;
- zasady i terminy zwrotu udzielonego wsparcia finansowego;
- uprawnienia w zakresie kontroli należytego wykonywania umowy oraz obowiązki jednostki w zakresie informowania oraz raportowania na temat sposobu wykorzystania wsparcia finansowego oraz bieżącej sytuacji finansowej jednostki;
- formy zabezpieczenia umowy;
- numer rachunku bankowego jednostki;
- zasady raportowania z wykorzystania udzielonego wsparcia finansowego;
- zasady odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy;
- warunki dokonywania zmian i rozwiązania umowy;
- zobowiązanie jednostki do umieszczenia na materiałach promocyjnych, w tym na stronie internetowej jednostki oraz w swych mediach społecznościowych, informacji o uzyskaniu wsparcia finansowego.
Sprawozdanie
Jednostka, która otrzymała wsparcie finansowe, przedkłada odpowiednio ministrowi albo państwowej instytucji, przez elektroniczną skrzynkę podawczą, informację o wykorzystaniu udzielonego wsparcia finansowego.
Informację przedkłada się według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r., w terminie do dnia 15 stycznia 2021 r. Przez wykorzystanie środków rozumie się wydatkowanie przyznanych środków do dnia 31 grudnia 2020 r.
Informacja powinna zawierać:
- nazwę, siedzibę, numer NIP, KRS, CEIDG lub numer wpisu do rejestru instytucji kultury oraz numer Regon jednostki;
- wysokość udzielonego wsparcia finansowego;
- dane o wykorzystaniu udzielonego wsparcia finansowego, ze wskazaniem rodzajów wydatków oraz kwot wydatków w pełnych złotych;
- dane o liczbie osób zatrudnionych w jednostce na podstawie umowy o pracę, według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r.;
- dane o liczbie i przedmiocie umów cywilno-prawnych zawartych przez jednostkę z wykorzystaniem środków z udzielonego wsparcia finansowego od dnia złożenia wniosku do dnia 31 grudnia 2020 r.;
- dane o liczbie zrealizowanych przez jednostkę wydarzeń artystycznych, w tym premierowych, od dnia złożenia wniosku do dnia 31 grudnia 2020 r.;
- dane o liczbie nowych przedsięwzięć artystycznych, zrealizowanych lub rozpoczętych przez jednostkę z wykorzystaniem środków z udzielonego wsparcia finansowego do dnia 31 grudnia 2020 r. lub dane o liczbie nowych przedsięwzięć artystycznych, w odniesieniu do których jednostka realizowała usługi wspomagające działalność kulturalną w dziedzinie teatru, muzyki lub tańca przez organizację zaplecza technicznego, z wykorzystaniem środków z udzielonego wsparcia finansowego do dnia 31 grudnia .2020 r.;
- inne dane o wpływie wsparcia finansowego na lokalną społeczność.
Pytania i odpowiedzi
- Czym jest Fundusz Wsparcia Kultury?
Jest to mechanizm finansowy powołany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pozwalający na rozdysponowanie na rzecz instytucji, artystów i przedsiębiorców działających w sferze teatru, muzyki i tańca bezprecedensowo wysokiej kwoty 400 mln zł. Kwota ta stanowi wsparcie finansowe dla tego sektora w okresie pandemii. Fundusz obsługiwany jest przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego oraz Instytut Muzyki i Tańca.
- Jaka jest podstawa prawna Funduszu Wsparcia Kultury?
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 września 2020 r. w sprawie wsparcia finansowego jednostek prowadzących działalność kulturalną w dziedzinie teatru, muzyki lub tańca.
Rozporządzenie
Ogłoszenie o naborze wniosków
- Gdzie mogę znaleźć informacje o Programie?
Informacje o programie znajdują się na stronie www.gov.pl/kultura/fundusz-wsparcia-kultury.
Wnioskodawcy mogą aplikować poprzez platformę online: fwk.witkac.pl. Wniosek oraz dokumenty są widoczne po zalogowaniu się/ założeniu konta.
- Kto może ubiegać się o środki z FWK?
Wsparcie finansowe z Funduszu to rekompensata z tytułu utraconych przychodów w okresie od dnia 12 marca do dnia 31 grudnia 2020 r., obliczonych na podstawie danych z analogicznego okresu w 2019 r. Jego beneficjentami będą mogły zostać trzy grupy podmiotów:- samorządowe instytucje artystyczne w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej prowadzące działalność w dziedzinie teatru, muzyki lub tańca w wysokości do 40% przychodów netto z działalności statutowej oraz dodatkowej, obliczonych na podstawie danych z analogicznego okresu w 2019 r.;
- organizacje pozarządowe (NGOs) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność w dziedzinie teatru, muzyki lub tańca w wysokości do 50% przychodów netto ze sprzedaży usług związanych z działalnością kulturalną w dziedzinie teatru muzyki lub tańca, obliczonych na podstawie danych z analogicznego okresu w 2019 r.;
- przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. prowadzący działalność gospodarczą w dziedzinie teatru, muzyki lub tańca w wysokości do 50% przychodów netto ze sprzedaży usług związanych z działalnością kulturalną w dziedzinie teatru, muzyki lub tańca, w tym usług wspomagających tę działalność przez organizację zaplecza technicznego, obliczonych na podstawie danych z analogicznego okresu w 2019 r.
- W jaki sposób będzie można składać wnioski o dofinansowanie z FWK?
Mechanizm przyjmowania wniosków opiera się wyłącznie na platformie online, dostępnej pod adresem: https://fwk.witkac.pl. Wniosek oraz dokumenty są widoczne po zalogowaniu się/ założeniu konta.
- Czy wymagane są jakiekolwiek dokumenty w procesie składania wniosku online do FWK?
Tak, niezwykle istotne jest przygotowanie dokumentów potwierdzających rodzaj prowadzonej działalności oraz danych z wszelkich dokumentów finansowych, świadczących o utraconych przez instytucję, organizację lub przedsiębiorcę przychodach netto w okresie od dnia 12 marca do dnia 31 grudnia 2020 r., obliczonych na podstawie danych z analogicznego okresu w 2019 r.
- Kiedy zrealizowane zostaną wypłaty środków z Funduszu?
Wypłaty będą realizowane w najszybszym możliwym trybie od momentu zamknięcia systemu naboru. Po ogłoszeniu listy beneficjentów programu nastąpi etap podpisania umowy między wyłonionymi podmiotami a właściwą instytucją (Instytutem Muzyki i Tańca lub Instytutem Teatralnym), która przyznała im dotację. Wypłata środków na wskazane konto nastąpi po odesłaniu umowy przez beneficjenta i podpisaniu jej przez Dyrekcję właściwej instytucji.
- Czy wszyscy wnioskodawcy zostaną objęci dofinansowaniem z tytułu utraconych przychodów?
To, jaka będzie finalna pula beneficjentów i jakie wsparcie zostanie im przyznane, okaże się po zakończeniu procesu przyjmowania wniosków. Na ten moment trudno przewidzieć dokładnie, ilu wnioskodawców będzie się o te środki ubiegać.
- Co z tymi podmiotami, które już skorzystały ze wsparcia finansowego w ramach poprzednich programów pomocowych związanych ze skutkami pandemii?
Środki otrzymywane z Funduszu Wsparcia Kultury przez poszczególne podmioty pomniejszone będą o wsparcie zwrotne lub bezzwrotne otrzymane przez jednostkę ze środków publicznych w związku z przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o wsparcie finansowe.
- Do kogo można się zgłosić w przypadku wątpliwości, co do procesu składania wniosków do FWK?
Dla wnioskodawców Funduszu Wsparcia Kultury działa infolinia z numerami: Instytut Muzyki i Tańca: 22 122 11 82 oraz Instytut Teatralny: 22 122 11 83. W okresie naboru wniosków, czynna będzie od poniedziałku do piątku w g. 10:00-17:00 oraz w soboty i w niedziele w g. 10:00-15:00. Utworzyliśmy także adresy email: fwk_muzyka@imit.org.pl, fwk_taniec@imit.org.pl oraz fwk_teatr@instytut-teatralny.org.
- W jaki sposób i w jakim trybie rozdysponować będzie można środki otrzymane z FWK?
Środki rozdysponować będzie można do dnia 31 grudnia 2020 roku. Ze sposobu rozdysponowania środków należy się rozliczyć do dnia 15 stycznia 2021 r. Zakres kosztów precyzuje artykuł 53 ust. 5 rozporządzenia Komisji Europejskiej (UE) nr 651/2014, dotyczący wspierania działań kulturalnych (koszty kwalifikowalne).
- Czym są koszty kwalifikowalne w programie FWK i co się w nich zawiera? Gdzie mogę znaleźć ich wykaz?
Koszty kwalifikowalne, to rodzaje działań, jakie można sfinansować ze środków przyznanych w ramach Funduszu. Z uwagi na to, że FWK jest formą pomocy publicznej, zakres kosztów precyzuje artykuł 53 ust. 5 rozporządzenia Komisji Europejskiej (UE) nr 651/2014, dotyczący wspierania działań kulturalnych. Wykaz kosztów działań kwalifikujących się w ramach FWK jest zawarty także w Regulaminie programu.
- Czy ze środków FWK można pokryć utratę przychodów związanych z poziomem zatrudnienia?
W przypadku przedsiębiorstw oraz organizacji pozarządowych środki można rozdysponować zarówno na utrzymanie zatrudnienia pracowników etatowych, jak i tych pracujących na umowach cywilno-prawnych. W przypadku organizacji samorządowych – jedynie na utrzymanie zatrudnienia pracowników etatowych.
- Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków do FWK było opóźnione, jak Państwo tłumaczycie tę sytuację?
Prace nad uruchomieniem programu zostały przeprowadzone bardzo szybko i sprawnie. Priorytetem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego było przeprowadzenie przed startem Funduszu konsultacji społecznych, a także wdrożenie przyjaznej dla wnioskodawcy platformy online, dzięki której złożenie wniosku będzie proste i zrozumiałe.
- Czy w związku z opóźnieniem startu FWK, zostanie przedłużony czas naboru?
Czas trwania naboru to 14 dni. Nie przewidujemy zakończenia naboru w innym terminie.
- Jak długo będę czekać na decyzję dotyczącą przyznania środków przez FWK?
Proces decyzyjny dotyczący rozdysponowania środków FWK rozpocznie się zaraz po zakończeniu przyjmowania wniosków. W zależności od ilości złożonych wniosków, potrwa ok. 30 dni. Po tym czasie Fundusz opublikuje listę beneficjentów na stronie www.gov.pl/kultura/fundusz-wsparcia-kultury.
- Nie mogę złożyć wniosku, nie działa strona/system.
Bardzo przepraszamy za niedogodności. System zostanie ponownie uruchomiony tak szybko, jak będzie to możliwe.
- Podczas składania wniosku pojawił się błąd – nie działa przycisk, nie mogę załączyć dokumentów lub tp. Gdzie mogę szukać wsparcia?
Jeżeli ma Pan/Pani wątpliwości związane z procesem składania wniosku, zachęcamy do kontaktu z naszą infolinią: Instytut Muzyki i Tańca: 22 122 11 82 lub Instytut Teatralny: 22 122 11 83 W okresie naboru wniosków, czynna jest od poniedziałku do piątku w g. 10:00-17:00 oraz w soboty i w niedziele w g. 10:00-15:00. W tym samym celu utworzyliśmy także adresy email: fwk_muzyka@imit.org.pl, fwk_taniec@imit.org.pl oraz fwk_teatr@instytut-teatralny.org.
- Jeżeli mój wniosek zostanie odrzucony ze względów formalnych to czy będę mógł odwołać się od decyzji?
Niestety, nie przewidujemy procedury odwoławczej w procesie składania wniosków o dofinansowanie.
- Kwota, którą otrzymałem jest niższa niż ta, którą wskazałem we wniosku – gdzie mogę się odwołać?
Formuła przyznania pomocy w ramach Funduszu została dokładnie określona w regulaminie na stronie fwk.witkac.pl oraz na stronie www.gov.pl/kultura/fundusz-wsparcia-kultury.
- Pracownik infolinii nie potrafił pomóc mi w procesie składania wniosku.
Prosimy o opisanie Pani/Pana przypadku w wiadomości skierowanej na jeden z adresów e-mail: fwk_muzyka@imit.org.pl, fwk_taniec@imit.org.pl, fwk_teatr@instytut-teatralny.org – wrócimy do Pana/Pani jak najszybciej z odpowiedzią.
- Pracownik infolinii nie potrafił udzielić mi rzetelnej informacji.
Prosimy o opisanie Pani/Pana przypadku w wiadomości skierowanej na jeden z adresów e-mail: fwk_muzyka@imit.org.pl, fwk_taniec@imit.org.pl, fwk_teatr@instytut-teatralny.org – wrócimy do Pana/Pani jak najszybciej z odpowiedzią.
- Kilkukrotnie próbowałem skontaktować się z infolinią – bez sukcesu, podany numer telefonu jest ciągle zajęty.
Czas oczekiwania na połączenie może być chwilami wydłużony z uwagi na dużą ilość zapytań. Bardzo prosimy o cierpliwość - każde połączenie zostanie obsłużone. Ewentualnie prosimy o opisanie Pani/Pana przypadku w wiadomości skierowanej na jeden z adresów e-mail: fwk_muzyka@imit.org.pl, fwk_taniec@imit.org.pl, fwk_teatr@instytut-teatralny.org.
- Wysłałem wiadomość na podana skrzynkę e-mail, czekam kilka dni – nadal nie mam odpowiedzi.
Czas oczekiwania na odpowiedź może być chwilami wydłużony z uwagi na dużą ilość zapytań. Bardzo prosimy o cierpliwość - odpowiemy na każdą przesłaną wiadomość
- Przez pomyłkę złożyłem wniosek do innego instytutu, niż tego związanego z profilem mojej działalności. Czy zostanie on rozpatrzony?
Nie ma powodu do obaw, wniosek zostanie przekazany do właściwego instytutu i zostanie rozpatrzony.
- Prowadzę działalność z pogranicza muzyki i teatru, do którego Instytutu powinienem wnioskować o środki?
Sugerujemy wybór instytucji związanej z przeważającą w Pana/Pani przypadku działalnością. Niemniej, nawet jeśli zakwalifikujemy Pana do innej instytucji, niż Pan/Pani aplikował(a), to sami przekierujemy Pana/Pani wniosek do właściwego Instytutu.
- Mam wątpliwości czy procedura przyznawania środków była transparentna, jakie były kryteria oceny wniosków?
Kryteria oceny wniosków wraz z regulaminem naboru dostępne są na platformie: fwk.witkac.pl Wniosek oraz dokumenty są widoczne po zalogowaniu się/ założeniu konta. oraz na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego: www.gov.pl/kultura/fundusz-wsparcia-kultury.
- Nie otrzymałem wsparcia, podczas gdy inna firma otrzymała pełną wnioskowaną kwotę, jakie były kryteria oceny wniosków?
Kryteria oceny wniosków wraz z regulaminem naboru dostępne są na platformie: fwk.witkac.pl Wniosek oraz dokumenty są widoczne po zalogowaniu się/ założeniu konta. oraz na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego: www.gov.pl/kultura/fundusz-wsparcia-kultury.
- Ubiegałem się o wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu Kultura w sieci. Kryteria oceny wniosków w tym programie w moim odczuciu nie były jasno sprecyzowane. Czym różni się pomoc w ramach FWK?
W Funduszu Wsparcia Kultury bierzemy pod uwagę głównie dane finansowe podane przez wnioskodawcę, dokumentujące poniesioną stratę w przychodach netto w okresie 12.03-31.12.2020 w porównaniu z okresem analogicznym w r. 2019.
- Czy moment złożenia wniosku w okresie naboru ma wpływ na jego pozytywne rozpatrzenie?
Wniosek powinien zostać złożony zgodnie z ogłoszonym terminem naboru.
- Czy pomoc w ramach FWK stanowi przychód do opodatkowania dla przedsiębiorcy?
Ze względu na różne uwarunkowania formalne poszczególnych wnioskodawców, prosimy o konsultowanie tego typu specyficznych kwestii z obsługującym Państwa firmę/ instytucję/ organizację biurem rachunkowym. -
Czy wsparcie udzielone w ramach Programu ma charakter zwrotny czy bezzwrotny?
Wsparcie ma charakter bezzwrotny, o ile środki zostaną rozdysponowane zgodnie z zadeklarowanym przeznaczeniem. W sprawozdaniu z rozdysponowania środków składanym do 15.01.2021 należy wykazać tę zgodność. Dopuszczalne jest przesunięcie środków w wysokości do 25% z jednego zadeklarowanego kosztu kwalifikowalnego na inne koszty.
-
Mam już konto na portalu witkac.pl, ale nie mogę się zalogować na stronie fwk.witkac.pl:
Nabór do Funduszu znajduje się na oddzielnym serwerze dedykowanym programowi: https://fwk.witkac.pl/. Należy założyć na nim osobne konto (proces jest ten sam, co w przypadku platformy witkac.pl).
-
Dlaczego nie mogę znaleźć Państwa konkursu na stronie witkac.pl?
Nabór do Funduszu znajduje się na oddzielnym serwerze dedykowanym programowi: https://fwk.witkac.pl/. Należy założyć na nim osobne konto (proces jest ten sam, co w przypadku platformy witkac.pl).
-
Działam jako przedsiębiorca na pograniczu tańca i teatru. Czy mogę złożyć dwa wnioski o dofinansowanie do dwóch Instytutów?
Nie jest możliwe złożenie dwóch wniosków przez tę samą jednostkę. Proszę wybrać jedną z instytucji - Instytut Muzyki i Tańca lub Instytut Teatralny.
-
Jak mam rozumieć jedno z kryteriów przyjmowania wniosków, tj. wpływ wsparcia finansowego na lokalną społeczność?
Tutaj brane będą pod uwagę różne czynniki. Np. to, czy wydarzenie, które Pan/Pani organizuje ma przełożenie na wzrost zatrudnienia wśród lokalnej społeczności w ramach jego organizacji. Czy wydarzenie to stworzyło możliwość integracji lokalnej społeczności. Czy dzięki niemu lokalne hotele, pensjonaty i kwatery osiągnęły zysk ze względu na gości, którzy przybyli na wydarzenie i zanocowali u nich itp.
-
37. Nie działa mi strona https://fwk.witkac.pl/ w mojej przeglądarce.
Proponujemy otworzyć platformę z przeglądarki Chrome albo Mozilla.