Elżbieta Penderecka i Andrzej Giza uhonorowani przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
02.04.2023
„Proszę przyjąć podziękowania za oddanie sprawom Polski - kulturze polskiej oraz jej krzewienie w kraju i za granicą (…) Składam szczególne podziękowania za wspaniały dorobek, którym opowiada się Pani po stronie wartości, inspirując i kształtując wrażliwość, nie tylko muzyczną, obecnych i przyszłych pokoleń melomanów i animatorów kultury” – powiedział wiceminister dr Jarosław Sellin wręczając w imieniu wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego Złoty Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" Elżbiecie Pendereckiej.
Podczas uroczystości wiceminister Sellin wręczył także odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” dyrektorowi Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena Andrzejowi Gizie za dotychczasową działalność na rzecz upowszechniania dziedzictwa muzyki polskiej. Uroczystość poprzedziła koncert w Filharmonii Narodowej organizowany w ramach 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
Wytrwałość, zaangażowanie i pasję znajduję w charakterystycznej dla Pani trosce o wysoki i wszechstronny poziom edukacji muzycznej, rozbudzanie wyobraźni oraz wrażliwości estetycznej, a także w działalności filantropijnej czy w perfekcyjnej organizacji wielu niezwykłych przedsięwzięć artystycznych, które cieszą wielu artystów i melomanów – przekazał Jarosław Sellin w laudacji wygłoszonej przed wręczeniem Złotego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Wiceszef resortu kultury przypomniał, że w 2021 roku dzięki wspólnej decyzji Elżbiety Pendereckiej oraz ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego, a także zgodnie z wolą Maestro Krzysztofa Pendereckiego, opieką państwa objęty został dwór w Lusławicach oraz otaczające go Arboretum. Wskazał, że miejsce to stało się przestrzenią głębokiego obcowania z bogactwem muzyki.
Wręczając odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” dyrektorowi Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena Andrzejowi Gizie Sekretarz Stanu w MKiDN wskazał na jego ogromne zaangażowanie i pasję obejmującą realizację kolejnych przedsięwzięć artystycznych.
Przedsięwzięcia te oddają ponadczasowy wymiar muzyki, a będąc ważnym czynnikiem integracji, pielęgnują więzi społeczne, rozwijają kompetencje kulturowe i przyczyniają się do wzbogacania życia kulturalnego. To dzięki takim inicjatywom muzyka, zwłaszcza polska, zyskuje nowe pola rozwoju, docierając do międzynarodowej publiczności – podkreślił Jarosław Sellin.
Elżbieta Penderecka
Promotorka muzyki klasycznej, inicjatorka konkursów muzycznych, członkini władz międzynarodowych fundacji muzycznych i rad programowych.
Urodziła się w 1947 roku w Krakowie. Studiowała fizykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 1965 roku prowadziła sekretariat swojego męża, Krzysztofa Pendereckiego. W 1990 roku została współzałożycielką i prezesem pierwszej prywatnej agencji Heritage Promotion of Music and Art. Od 1992 roku pomagała mężowi w organizacji Festiwalu im. Pablo Casalsa w San Juan w Puerto Rico, którego Krzysztof Penderecki był dyrektorem artystycznym w latach 1992-2002.
Zasiadała w radach nadzorczych kilku fundacji, w tym Europejskiej Fundacji Mozartowskiej, która zakończyła swoją działalność w grudniu 1998 roku i której siedziba przez cztery lata mieściła się w Polsce. Była współzałożycielką tej fundacji i aktywnie uczestniczyła w pracach Komitetu Doradczego i Rady Programowej.
Przyczyniła się do powstania orkiestry kameralnej Sinfonietta Cracovia, którą objęła patronatem i której pomaga w promocji zespołu i organizacji koncertów.
W listopadzie 1997 roku wraz z Centrum Sztuki „Studio” zorganizowała koncert charytatywny na rzecz powodzian z udziałem Sinfonii Varsovii, Lorda Yehudi Menuhina, Chóru Filharmonii Narodowej oraz solistów Izabeli Kłosińskiej, Arto Norasa i Ewy Pobłockiej. Także w 1997 roku zainicjowała cykl „Koncerty Wielkich Mistrzów – Elżbieta Penderecka zaprasza”, prezentując tak znakomitych artystów jak: Mścisław Rostropowicz, Jessye Norman czy Simon Estes. Kontynuowała ten cykl w następnych latach, a dzięki jej zaproszeniu do Krakowa przyjechali m.in. Barbara Hendricks, Stanisław Bunina, Martha Argerich i Krystian Zimerman, zaś do Warszawy – Olga Borodina, Maxim Vengerov, Shlomo Mintz, Heinrich Schiff i Julian Rachlin.
W latach 1996-2000 była przewodniczącą Rady Programowej Festiwalu Kraków 2000 – Europejskie Miasto Kultury. W marcu 1997 roku zorganizowała pierwszy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. W 1998 roku była dyrektorem artystycznym Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego. W lutym 2001 roku, w cyklu „Wielkie orkiestry – Elżbieta Penderecka zaprasza”, wspólnie z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, zorganizowała koncert Cincinnati Symphony Orchestra. W maju 2001 roku recitalem młodego pianisty z Luksemburga Francesco Tristano Schlimé rozpoczęła w Krakowie festiwal pianistyczny „Mistrzowie fortepianu – wielkie talenty”.
We wrześniu 2003 roku z inicjatywy Elżbiety Pendereckiej powstało Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, którego celem statutowym jest promocja i upowszechnianie wiedzy o muzyce klasycznej i jej autorach w Polsce i za granicą. Działalność Stowarzyszenia to od 2004 roku także organizacja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który od tego czasu odbywa się w Warszawie.
Za swoją działalność oraz w dowód uznania wspaniałych osiągnięć Elżbieta Penderecka została uhonorowana wieloma nagrodami, wyróżnieniami oraz odznaczeniami w kraju m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Odznaką Honorową „Bene Merito”, Odznaką Honorową Bene Merito za działalność wzmacniającą pozycję Polski na arenie międzynarodowej, jak również za granicą: Złotym Krzyżem za Zasługi dla Republiki Austrii, Krzyżem Oficerskim Orderu za Zasługi dla Republiki Litewskiej oraz Krzyżem Zasługi na Wstędze Orderu Zasługi Republiki Federalnej Niemiec.
Andrzej Giza
Kulturoznawca, animator kultury, badacz dziedzictwa polskich emigrantów. Współautor kampanii promujących Festiwale: Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, Krzysztofa Pendereckiego i Andrzeja Wajdy kreujących markę „Kraków 2000”. Współzałożyciel, a od 2008 roku dyrektor Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, organizującego m.in. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.
W 1998 roku Andrzej Giza był producentem europejskiego prawykonania „Credo” Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, zaś w 2001 roku - prezentacji „Krakowa 2000” podczas EXPO 2000 oraz Festiwalu Europalia w Brukseli. Z kolei w latach 2004-2016 był prezesem Zarządu Fundacji Conspero.
W 2006 roku był pomysłodawcą i kuratorem wystawy z okazji 400-lecia urodzin Rembrandta w Polsce, prezentowanej m.in. w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie oraz w Zamku Królewskim w Warszawie.
Jest współtwórcą – realizowanego we współpracy z Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie – Festiwalu Kompozycji Romantycznych, upowszechniającego dziedzictwo polskich kompozytorów okresu XIX w. Był także producentem i koordynatorem realizacji cyklicznych Festiwali Krzysztofa Pendereckiego w Warszawie (2008, 2013, 2018).
Od 2017 roku jest wykładowcą Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, gdzie prowadzi m.in. zajęcia z zarządzania kulturą oraz promocji materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Jest organizatorem krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych, jak również pomysłodawcą i wydawcą kwartalnika „Beethoven Magazine”.
Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena
Stowarzyszenie zostało powołane 24 września 2003 roku w Krakowie (w tym roku świętuje swoje 20-lecie). Jego działalność obejmuje przede wszystkim promocję muzyki klasycznej oraz organizację Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Każda edycja Festiwalu ujmuje dzieła Beethovena z różnych muzycznych perspektyw i pozwala dostrzec, skąd czerpał on inspiracje, jaki wpływ wywarła jego muzyka na twórców innych epok oraz jakie miejsce zajmuje we współczesnym świecie.
Tegoroczny - 27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena - potrwa do 7 kwietnia. W programie znalazło się 10 koncertów symfonicznych i 5 kameralnych, podczas których wystąpią soliści, dyrygenci, jak również zespoły. Program koncertów zbudowany został wokół przewodniego hasła – „Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem”.