W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejne dzieła Tamary Łempickiej z Meksyku trafiły do kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie

17.11.2023

„Myślę, że Łempicka jest dobrym symbolem zmian, które nastąpiły w kulturze w ostatnich latach, także jeżeli chodzi o wsparcie kolekcji i zasobów naszych instytucji. Nie licząc zakupu kolekcji Czartoryskich, w ciągu ostatnich kilku lat tylko z budżetu MKiDN przeznaczyliśmy ponad 115 milionów na wzbogacanie polskich zbiorów. Zakupiliśmy m.in. prace Tycjana, Bruegla, Canaletta, ale także polskich artystów – zaczynając od Matejki po Łempicką właśnie – których dzieła, w tym rzeźby, trafiły do instytucji publicznych” – powiedział minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński podczas prezentacji trzech nowo zakupionych dzieł Tamary Łempickiej. Wczesny szkic „Wzburzone konie” z 1925 r. oraz dwa obrazy: „Misa z owocami” z 1949 r. i „Holenderka II” z 1957 r. trafiły do zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie. Zakup dofinansowano z dotacji celowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kolejne dzieła Tamary Łempickiej z Meksyku trafiły do kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie fot. Danuta Matloch

Minister kultury przypomniał, że prezentowane dzieła są kontynuacją zakupu, który został zrealizowany ze środków resortu w tym roku. Po długich przygotowaniach prawie cała kolekcja Łempickiej, która znajdowała się w Meksyku, gdzie artystka spędziła ostatnie lata życia, wzbogaciła zbiory Muzeum Narodowego w Lublinie.

Dzięki wspólnej inicjatywie mamy obecnie łącznie 21 dzieł tej wybitnej artystki. Dzieła Łempickiej prezentujemy w Muzeum Narodowym w Lublinie, ponieważ to właśnie tak instytucja, jej dyrektor Katarzyna Mieczkowska i jej zespół wykazali się największą aktywnością w pozyskaniu prac artystki – wyjaśnił prof. Piotr Gliński.

Szef resortu kultury podkreślił, że w ostatnich latach podejmowanych było wiele działań mających na celu wzbogacenia polskich kolekcji.

Nie licząc zakupu kolekcji Czartoryskich, w ciągu ostatnich kilku lat z budżetu MKiDN przeznaczyliśmy ponad 115 mln zł na wzbogacanie polskich zbiorów muzealnych. To dzieła Tycjana, Bruegla, Canaletta, ale także polskich artystów - zaczynając od Matejki po Łempicką właśnie – przypomniał minister Piotr Gliński.

Wskazał, że cztery wystawy prac Łempickiej, które odbyły się w Lublinie i w Krakowie w 2022 i 2023 roku, obejrzało ponad 200 000 osób. Ekspozycje w muzeach narodowych były wspierane specjalnymi dotacjami z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Łempicka to jedna z największych polskich artystek, obok Bilińskiej czy Boznańskiej, ale na pewno najdroższa – w 2020 roku jej obraz został sprzedany za równowartość 82 mln złotych. Bardzo dziękuję wszystkim instytucjom i osobom, dzięki którym polska kultura mogła się wzbogacić o te dzieła. Cieszę się, że będą one prezentowane w polskich kolekcjach – zakończył prof. Piotr Gliński.

Kolejne dzieła Tamary Łempickiej w Lublinie

Muzeum Narodowe w Lublinie rozbudowuje kolekcję prac Tamary Łempickiej o kolejne dzieła z kolekcji Victora Manuela Contrerasa. Praca „Wzburzone konie” uzupełni zbiór obiektów na papierze pochodzących z 1. poł. XX w. Rysunek pozwala zaobserwować nie tylko wrażliwość artystyczną Łempickiej, ale również szczegóły jej dojrzałego warsztatu, na który miała wpływ nauka w Academie Ranson.

Obraz „Misa z owocami” jest przykładem martwej natury. Starannie ułożone w białej porcelanowej misie jabłka, gruszki, winogrona oraz śliwy, udekorowane listowiem, cechują się geometryzacją kształtów, jednak widoczne pozostaje zachowanie klasycznych zasad harmonii i równowagi. Łempicka podejmowała temat martwych natur od l. poł. 20. XX w. aż do śmierci w 1980 r. Ukazywały one prozaiczne przedmioty w starannych aranżacjach. Artystka skupiała się na ukazaniu kształtów, faktur, świateł oraz cieni danej kompozycji. To właśnie w malarskich studiach rekwizytów codzienności Łempicka poszukiwała nowoczesnej, ponadczasowej formy. Martwe natury poddawała pewnej artystycznej stylizacji, w której można odnaleźć zarówno inspiracje sztuką holenderską czy flamandzką, jak i wpływ edukacji w pracowni André Lhote’a - artysty, który w swojej twórczości łączył doświadczenia kubizmu z klasycznym malarstwem dawnych mistrzów.

Obraz „Holenderka II” jest przykładem nowego języka malarskiego wypracowywanego przez Łempicką w latach 50. XX w. W pracach z tego okresu można zauważyć powolne odejście od zdefiniowanego w latach 30. XX w. stylu. Artystka nie rezygnując jednak z tematu, jakim był portret, akt czy martwa natura, coraz częściej skłaniała się ku przedstawieniom pozbawionym mocnej geometryzacji postaci. W tym okresie malarka kilkukrotnie podróżowała do Europy, co znajdowało swoje odzwierciedlenie w obrazach ukazujących portrety kobiet lub mężczyzn w strojach ludowych.

Dzieła trafią na stałą wystawę poświęconą życiu i twórczości Tamary Łempickiej na Zamku Lubelskim, na której do tej pory prezentowano m.in. 18 prac artystki (w tym 12 płócien oraz 6 prac na papierze) zakupionych w maju 2023 r. od meksykańskiego artysty - rzeźbiarza Victora Manuela Contrerasa. Zakup prac został zrealizowany ze środków rezerwy ogólnej Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego przy udziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wystawa „Tamara Łempicka – ponad granicami” jest organizowana przez Muzeum Narodowe w Lublinie we współpracy z Tamara de Lempicka Estate.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}