„Kolorganism” – pierwsza indywidualna wystawa Przemysława Blejzyka w Austrii
16.04.2025
W wiedeńskim Künstlerhaus od 17 do 27 kwietnia można oglądać prace Przemysława Blejzyka, polskiego artysty tworzącego pod pseudonimem Sainer. Ekspozycja „Kolorganism”, zorganizowana w ramach zagranicznego programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie UE, prezentuje prace artysty łączące malarstwo z cyfrową sztuką generatywną. Wystawę otworzyła Marta Cienkowska, podsekretarz stanu w ministerstwie kultury i dziedzictwa narodowego.
Wystawa, którą dzisiaj otwieramy, jest częścią programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie UE. Niesamowity polski artysta Przemysław Blejzyk prezentuje swoje prace w Wiedniu. Mam nadzieję, że wkrótce dołączy on do grona znanych na całym świecie polskich artystów, takich jak Olga Boznańska czy Jan Matejko. Wierzę, że już wkrótce będziemy mogli oglądać jego dzieła w Nowym Jorku, Tokio oraz innych odległych miejscach na całym świecie. Wspieranie sztuki młodych artystów jest misją polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, misją Unii Europejskiej, ale też misją wszystkich Ministerstw Kultury w Europie – mówiła wiceministra Marta Cienkowska otwierając wystawę - Jestem niezwykle dumna, że prace Sainera, ukazujące niezwykłą interpretację natury, są od dziś prezentowane w wiedeńskim Künstlerhaus – dodała.
„Kolorganism” – harmonia form i kolorów
Na wystawie w wiedeńskim Künstlerhaus Przemysław Blejzyk prezentuje serię wielkoformatowych płócien oraz najnowszych interaktywnych kreacji cyfrowych. Artysta traktuje swoje dzieła jako elementy większej układanki, w której widz staje się centralnym punktem. Zanurzony w kalejdoskopie form i kolorów odbiorca porusza się po ekspozycji prowadzony przez kolor – głównego narratora i spoiwo całej wystawy. Barwy tworzą dynamiczne pętle kompozycyjne, prowadząc wzrok obserwatorów między dziełami, a ich relacje budują skomplikowaną siatkę wizualnych powiązań, czyli tytułowy kolorganism.
Całość ekspozycji jest unikalną próbą ukazania sztuki jako żywego i pulsującego organizmu. W tym artystycznym ekosystemie żaden obraz nie funkcjonuje w izolacji – każdy współistnieje z innymi, tworząc złożoną, harmonijną całość. „Kolorganism” angażuje zmysły i intelekt, zachęcając widza do refleksji nad zmieniającą się naturą sztuki w dobie cyfrowej.
Kuratorką wystawy jest Agata Abramowicz. Ekspozycja w Wiedniu została zorganizowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza, Muzeum Narodowe w Gdańsku oraz Ambasadę Rzeczypospolitej Polskiej w Wiedniu we współpracy ze Stowarzyszeniem Künstlerhaus.
Wystawa Sainera jest częścią zagranicznego programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025. Program, organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza pod hasłem „Culture Sparks Unity”, ma na celu promowanie idei solidarności i międzynarodowej współpracy. Prezentuje najciekawsze zjawiska współczesnej polskiej sceny artystycznej, na pierwszym planie stawiając nowe pokolenie.
» Szczegółowe informacje na temat całości zagranicznego programu kulturalnego polskiej prezydencji: https://poland2025eu.culture.pl/.
Przemysław Blejzyk (Sainer)
Artysta wizualny, absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Specjalizuje się w badaniu procesów formalnych w malarstwie, muralu oraz sztuce cyfrowej, prowadząc twórczy dialog z tradycją malarską. Jego prace łączą wpływy impresjonizmu i fowizmu z estetyką współczesnej nadmiarowości, tworząc unikalną syntezę historycznych i nowoczesnych środków wyrazu. Zyskał uznanie jako twórca monumentalnych kompozycji ściennych. W ostatnich latach jego praktyka artystyczna ewoluowała w stronę refleksji nad dziedzictwem malarstwa oraz relacji ze współczesną kulturą wizualną. W swoim dorobku artystycznym ma wystawy indywidualne w Polsce i za granicą, m.in. we Francji w Paryżu (2017, 2013) i Rouen (2022) czy e Muzeum Narodowym w Gdańsku (2023). Brał także udział w prestiżowych wystawach zbiorowych, m.in. w Petit Palais – Fine Arts Museum of Paris (2024), Polyreality w Hive Center for Contemporary Art w Pekinie (2023), Retransmission_w Mirus Gallery w Denver (2022), Papers Please w Colab Gallery w Weil nad Renem (2020) oraz Homeless organizowanej przez Void Projects w Miami (2018).